PDA

Bekijk de volledige versie : Obama veroordeelt protest tegen anti-islamfilm


Veronique.Peeters
25th September 2012, 21:54
Obama veroordeelt protest tegen anti-islamfilm

Tijdens zijn speech voor de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties, veroordeelde de Amerikaanse president Barack Obama de anti-moslimfilm 'Innocence of Muslims' én het gewelddadige protest dat daarop volgde. 'Niets kan hersenloos geweld rechtvaardigen.'

Obama zei dat 'er geen woorden zijn die de moord van onschuldigen vergoelijken en dat geen enkele film een aanval op een ambassade kan rechtvaardigen.'

Bij het gewelddadige protest na de film vielen meer dan 50 slachtoffers. Een van hen was de Amerikaanse ambassadeur in Libië, Chris Stevens.

Maar hij noemde de film 'Innocence of Muslims' ook een belediging. 'Niet alleen voor moslims, maar ook voor Amerika.'

Iran en Libië

Obama benadrukte ook dat de VS er alles aan zullen doen om te voorkomen dat Iran een kernwapen zal ontwikkelen. Hij zei bovendien dat de tijd om dat probleem diplomatisch op te lossen 'niet eindeloos blijft duren'.

Ten slotte herhaalde de Amerikaanse president nog dat het regime van de Syrische president Bashar al-Assad moet eindigen.

DS, 25-09-2012
--------------------------------------------------

Toen ik de eerste berichten hoorde over deze anti-islamfilm had ik al zo'n vermoeden dat hier fel tegen geprotesteerd zou worden. Ik vind het normaal dat sommige moslims binnen deze gemeenschap gechoqueerd zijn door deze film. Deze film wekt hevige frustraties, woede en verdriet op omdat ze het als een respectloze amateurfilm ervaren die erop uit is hun geloof belachelijk te maken. Zij staan op een andere manier tegenover hun godsdienst in vergelijking met mij, maar ik zou het ook absoluut niet kunnen verdragen wanneer iets of iemand waar ik enorm veel respect voor heb belachelijk gemaakt wordt. Dat ze tegen deze film in opstand komen, lijkt mij dus ook niet meer dan normaal, deze mensen zijn gekwetst en voelen zichzelf en hun godsdienst belachelijk gemaakt. Wat ik echter niet begrijp, is dat hiervoor zoveel slachtoffers moeten vallen. Met geweld je gevoelens uiten vind ik enorm onvolwassen en ondoordacht. Er zijn al verschillende doden gevallen door de rellen en op het hoofd van de maker van de film staat 100 000 dollar. Waar leidt dit allemaal toe? Dit is een vicieuze cirkel, er komt geen einde aan.

Ik luisterde gisterenmorgen naar een interview op de Waalse radiozender 'La Première' (lijkt op 'Radio 1' in Vlaanderen). Het ging hier over de anti-moslimfilm en over de provocerende Mohammed-cartoons. Er werd een interview gehouden met een man die enkele gevatte opmerkingen maakte. Hij vertelde dat de moslims enorm opkijken naar hun profeet. Mohammed is volgens hen de meest machtige persoon die er bestaat, oppermachtig noemen ze hem. De man van het interview stelde in vraag waarom de moslims het dan nodig vonden om zo te protesteren tegen de cartoons, hun profeet is toch oppermachtig? De man suggereerde ook dat het misschien de moslims zélf zijn die hun profeet beledigen, door te denken dat hij zichzelf niet kan verdedigen. Stof tot nadenken voor de moslims, of slaat dit nergens op?