Nick Peers
25th September 2012, 20:09
[SIZE=4]Fietsers mogen voortaan door het rood rijden[/SIZE]
• dinsdag 25 september 2012, 18u14
• Het Nieuwsblad
• Auteur:kidr
Aan verkeerslichten waar de borden B22 en B23 staan, mogen fietsers vanaf dinsdag zonder problemen door het rood rijden. De verkeersborden hebben er voortaan voorrang op de verkeerslichten.
De uitzondering op de algemene verkeersregels werd dinsdag gepubliceerd in het Staatsblad.
De aanpassing wordt bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH). 'De algemene regel is dat de fietsers eerst bevelen van de politie moeten opvolgen, dan de verkeerslichten moeten volgen en pas in derde instantie naar de borden moeten kijken', aldus woordvoerster Isabel Casteleyn. 'Door de nieuwe uitzondering hebben de verkeersborden voorrang op de verkeerslichten.'
De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.
De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Staatssecretaris Wathelet verklaarde toen dat door het rood licht rijden een zware overtreding bleef zo lang de verkeersborden niet wettelijk waren. Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V), bevestigt dinsdag dat het proefproject nog loopt en dat het in het najaar geëvalueerd zal worden na metingen van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).
'Overal invoeren'
In een reactie vraagt de Fietsersbond dat die borden overal ingevoerd moeten worden waar fietsers veilig door het rood kunnen rijden.
De borden kunnen er eerst en vooral komen op kruispunten met fietspaden, luidt het in een persbericht. 'Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers.'
Onder meer daardoor staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, 'terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden'.
De Fietsersbond ziet de verkeersborden vooral als een oplossing op korte termijn. 'Op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers', zegt de organisatie.
Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120925_146
Mening:
Het terugschroeven van het aantal verkeersdoden is een nieuwsitem waaraan vrij veel aandacht wordt besteed. De zwakke weggebruiker, in dit geval de fietser, is bij een ernstig verkeersongeval onmiddellijk zwaar tot levensbedreigend zwaar gekwetst. Is het dan een goed idee om fietsers door het rood te laten rijden? Ik denk het niet, zelfs niet op ‘veilige kruispunten’.
Ten eerste mengt de fietser die het rode stoplicht mag negeren zich in een verkeersstroom die uit een andere richting komt. Die verkeersstroom bestaat uit wagens die verschillende malen zwaarder zijn dan de fietser en die bij een ongeval dodelijk kunnen zijn. De fietser rijdt langs rechts en ziet daardoor het aanstormende verkeer uit de andere richting niet aankomen. Evenmin zullen veel autobestuurders de fietser niet zien omdat die opduikt van achter het stilstaande verkeer uit de richting vanwaar de fietser komt. Ik voorzie veel bijkomende verkeersdoden door deze nieuwe maatregel.
Een tweede bedenking die ik me maak is dat fietsers deze maatregel zouden kunnen veralgemenen. Hiermee bedoel ik dat fietsers misschien onterecht gaan denken dat de maatregel overal van toepassing is. Vooral jonge mensen (lees: de schoolgaande jeugd) die nog niet met de wagen rijden letten erg weinig op de verkeersregels. Als ik zelf vijf jaar terugdenk dan weet ik zeker dat ik niet altijd op de verkeersborden lette. Een combinatie van onoplettendheid en een veralgemening van de nieuwe verkeersregel zouden wel eens kunnen leiden tot meer verkeersslachtoffers.
Wat ik denk van deze nieuwe maatregel? Ik blijf in ieder geval als fietser aan ieder licht staan tot het groen wordt… De gewonnen tijd (lees: levensduur omdat je minder snel kan worden aangereden) weegt zwaarder door dan de verloren reistijd me dunkt.
• dinsdag 25 september 2012, 18u14
• Het Nieuwsblad
• Auteur:kidr
Aan verkeerslichten waar de borden B22 en B23 staan, mogen fietsers vanaf dinsdag zonder problemen door het rood rijden. De verkeersborden hebben er voortaan voorrang op de verkeerslichten.
De uitzondering op de algemene verkeersregels werd dinsdag gepubliceerd in het Staatsblad.
De aanpassing wordt bevestigd door de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet (cdH). 'De algemene regel is dat de fietsers eerst bevelen van de politie moeten opvolgen, dan de verkeerslichten moeten volgen en pas in derde instantie naar de borden moeten kijken', aldus woordvoerster Isabel Casteleyn. 'Door de nieuwe uitzondering hebben de verkeersborden voorrang op de verkeerslichten.'
De borden B22 en B23 worden bevestigd op de paal van de verkeerslichten. Wanneer het om het B22-bord gaat, mag een fietser voorbij het rode of oranje licht rijden en naar rechts afslaan. Bij het bord B23 mag de fietser rechtdoor voorbij het rode of oranje licht rijden.
De borden werden in juni al op enkele kruispunten in het Brussels hoofdstedelijk gewest geplaatst als proefproject. Staatssecretaris Wathelet verklaarde toen dat door het rood licht rijden een zware overtreding bleef zo lang de verkeersborden niet wettelijk waren. Philippe Vanstapel, persverantwoordelijke van Brussels minister van Verkeer Brigitte Grouwels (CD&V), bevestigt dinsdag dat het proefproject nog loopt en dat het in het najaar geëvalueerd zal worden na metingen van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).
'Overal invoeren'
In een reactie vraagt de Fietsersbond dat die borden overal ingevoerd moeten worden waar fietsers veilig door het rood kunnen rijden.
De borden kunnen er eerst en vooral komen op kruispunten met fietspaden, luidt het in een persbericht. 'Verkeerslichten zijn vaak uitsluitend afgestemd op het autoverkeer en gelden onnodig ook voor fietsers.'
Onder meer daardoor staan fietsers tot een vijfde van hun reistijd voor het rode licht, 'terwijl ze vaak op een veilige manier kunnen doorrijden'.
De Fietsersbond ziet de verkeersborden vooral als een oplossing op korte termijn. 'Op langere termijn ijveren we uiteraard voor conflictvrije kruispunten met aangepaste voorzieningen voor fietsers', zegt de organisatie.
Bron:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120925_146
Mening:
Het terugschroeven van het aantal verkeersdoden is een nieuwsitem waaraan vrij veel aandacht wordt besteed. De zwakke weggebruiker, in dit geval de fietser, is bij een ernstig verkeersongeval onmiddellijk zwaar tot levensbedreigend zwaar gekwetst. Is het dan een goed idee om fietsers door het rood te laten rijden? Ik denk het niet, zelfs niet op ‘veilige kruispunten’.
Ten eerste mengt de fietser die het rode stoplicht mag negeren zich in een verkeersstroom die uit een andere richting komt. Die verkeersstroom bestaat uit wagens die verschillende malen zwaarder zijn dan de fietser en die bij een ongeval dodelijk kunnen zijn. De fietser rijdt langs rechts en ziet daardoor het aanstormende verkeer uit de andere richting niet aankomen. Evenmin zullen veel autobestuurders de fietser niet zien omdat die opduikt van achter het stilstaande verkeer uit de richting vanwaar de fietser komt. Ik voorzie veel bijkomende verkeersdoden door deze nieuwe maatregel.
Een tweede bedenking die ik me maak is dat fietsers deze maatregel zouden kunnen veralgemenen. Hiermee bedoel ik dat fietsers misschien onterecht gaan denken dat de maatregel overal van toepassing is. Vooral jonge mensen (lees: de schoolgaande jeugd) die nog niet met de wagen rijden letten erg weinig op de verkeersregels. Als ik zelf vijf jaar terugdenk dan weet ik zeker dat ik niet altijd op de verkeersborden lette. Een combinatie van onoplettendheid en een veralgemening van de nieuwe verkeersregel zouden wel eens kunnen leiden tot meer verkeersslachtoffers.
Wat ik denk van deze nieuwe maatregel? Ik blijf in ieder geval als fietser aan ieder licht staan tot het groen wordt… De gewonnen tijd (lees: levensduur omdat je minder snel kan worden aangereden) weegt zwaarder door dan de verloren reistijd me dunkt.