PDA

Bekijk de volledige versie : Moeder verneemt dood dochter via Facebook


Ann.Cornelis
23rd September 2012, 16:04
Een Welshe moeder heeft op een wel heel ongelukkige manier de tragische dood van haar dertigjarige dochter Karla, een gewezen model, vernomen. Cheryl Jones (49) was in paniek toen ze op Facebook allerlei rouwbetuigingen van 'RIP Karla' zag verschijnen. De moeder belde meteen naar de gsm van haar dochter en kreeg een agent aan de lijn op de plaats waar Karla overleden was.
Cheryl Jones uit Tredegar in het zuiden van Wales stuikte net niet in elkaar toen de agent de dood van haar dochter bevestigde. "Sorry, een agent zal snel aan uw deur staan." Een uurtje later kreeg de moeder een officieel telefoontje van de politie over de dood van haar dochter. Die was drie uur eerder dood aangetroffen op amper een kilometer van het huis van haar moeder. Cheryl Jones diende klacht in bij de politie omdat ze zo laat op de hoogte was gebracht.

Dochtertje Kyla
"Het kan toch niet zijn dat complete vreemden via Facebook verklaren dat mijn dochter dood is en dat ik als moeder nog van niks weet", stamelt Cheryl Jones. "Ik was ronduit hysterisch toen ik het vreselijke nieuws vernam. Enkele uren voordien had ik haar nog aan de lijn gehad. We praatten over haar hond Scooby. Zoals steeds zei ze dat ze me graag zag bij het afsluiten. Net als ik is ook haar dochtertje Kyla helemaal kapot van haar dood. Het kind kan niet geloven dat ze haar moeder nooit meer zal zien."

Model
Karla was een veelbelovend model toen ze op haar negentiende zwanger werd. De politie is een onderzoek gestart naar de dood van Karla. Uit de autopsie en het toxologische onderzoek moet blijken wat er precies gebeurd is. De politie verontschuldigt zich voor het feit dat ze de moeder niet sneller op de hoogte kon brengen, maar pas na drie uur werden de gegevens van de moeder gevonden.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1505410/2012/09/23/Moeder-verneemt-dood-dochter-via-Facebook.dhtml
--------------------------------------------------------------------------

Dit maakt mij gewoonweg misselijk. Ik vraag me af hoe het kan dat agenten pas na drie uur de gegevens van de moeder hebben gevonden. Het is wel zo dat men geen identiteitskaart heeft in Engeland, maar aangezien de overleden vrouw dertig was zal zij waarschijnlijk wel een rijbewijs hebben gehad. Bovendien staat er in het artikel dat moeder en dochter nog hadden gebeld en dat slechts een paar uur voor het overlijden van de dochter. Met andere woorden had de vrouw waarschijnlijk haar GSM bij toen ze overleed en hadden de agenten gewoon naar "mother" of "mum" kunnen moeten bellen. Wat is technologie toch handig.

Handig... Maar soms ook eng. Facebook is tegenwoordig één van de meest populaire middelen om te communiceren. Het is snel en gemakkelijk, maar het lijkt me vreselijk om via het profiel van je dochter op een sociale netwerksite te ontdekken dat ze dood is. Nog een vreemd iets: agenten vonden pas na drie uur gegevens van de moeder, maar toch waren al veel rouwberichten op het profiel van de overleden vrouw... Conclusie? Wisten de agenten meteen wie de vrouw was? Hebben zij die informatie doorgespeeld aan derden? Hoe komt het dat vrienden van de overleden vrouw eerder van het overlijden wisten dan de moeder?

Om af te sluiten in het Engels: It leaves me speechless.

Michael Van Deun
24th September 2012, 12:49
Helemaal van slag door de titel alleen al, probeer ik het bericht door te lezen. Misselijk is inderdaad het goede woord om samen te vatten wat dit artikel bij je doet oproepen, dankzij Ann!
Ik begrijp absoluut niet hoe het mogelijk is dat de moeder via dergelijke manier moet vernemen dat haar dochter is overleden. Je gaat me niet vertellen of kunnen wijs maken dat het excuus ligt bij het systeem! Ondanks alle instanties die betrokken zijn, vind ik dat er veel sneller moet gereageerd worden om nabestaanden te contacteren. Het feit alleen al dat de agent de telefoon van het meisje opnam, vind ik een gruwelijk idee. Hij had dit even goed kunnen gebruiken om de moeder zelf in te lichten of op zijn minst contactgegevens te zoeken om de ouders in te lichten over wat er net gebeurd was.
Dergelijke manier van werken en handelen maakt het ook niet eenvoudig(er) om als nabestaande het hele rouwproces te moeten doormaken. De vrouw zal veel steun nodig hebben en kunnen gebruiken, zowel emotionieel als psychologisch gezien!