PDA

Bekijk de volledige versie : Roekeloos rijgedrag door rebelse games?


Barst
13th September 2012, 13:44
Roekeloos rijgedrag door rebelse games?


"Tieners die rebelse games spelen, gedreven door het nemen van risico's, zullen sneller roekeloos rijden met meer dronken ritjes en ongevallen tot gevolg", stellen onderzoekers van de Amerikaanse Psychological Association.


"Populaire games die roekeloos rijden stimuleren hebben wellicht nog meer negatieve impact dan de wijdverspreide associatie tussen agressie en gewelddadige videospelletjes, zeker als je rekening houdt met het feit dat auto-ongelukken de grootste oorzaak zijn van sterfte bij adolescenten", verklaart Jay Hull.

Het onderzoek van APA werd uitgevoerd bij meer dan 5.000 Amerikaanse tieners, die op vier jaar tijd, vier golven van vragen moesten beantwoorden.


Roekeloos

Bij de eerste vragenronde gaf ruim de helft van de tieners aan dat ze thuis dergelijke games mogen spelen. Op kop stond Grand Theft Auto (58%), gevolgd door Spiderman II (38%) en Manhunt (12%). Volgens de studie stimuleren al deze spelletje sensatiezucht, rebellie en roekeloos rijden.

Tussen het tweede en derde interview steeg het aantal tieners dat door de politie aan de kant werd geroepen van 8 naar 14 procent. Daarnaast bekende ruim 25 procent van de tieners dat ze zich schuldig maken aan gevaarlijk rijgedrag. Bij het laatste interview gaf maar liefst 90 procent van de 18-jarigen toe minstens één gevaarlijke stunt te hebben uitgehaald met de wagen.

Roekeloos rijgedrag

Te snel rijden 78%
Versnellen om oranje te halen 71%
Gordel niet dragen 27%
Bumperkleven 26%
Joyriden 25%
Door het rood rijden 20%
Stopborden negeren 19%
Volle lijn overschrijden 13%


Onderzoekers probeerden ook een schaal op te stellen voor sensatiezucht, gebaseerd op de gegeven antwoorden op vragen als "Ik doe graag gevaarlijke dingen" of "Ik werk mezelf in nesten op school". Daarnaast werd ook gekeken naar geslacht, leeftijd, ras, ouders (inkomen en opleiding) en de opvoeding (warm, ontvankelijk, veeleisend, ...).


Games

"Het spelen van dit type games zorgt er vermoedelijk voor dat tieners persoonlijkheden ontwikkelen die de risicovolle, rebellerende personages reflecteren die ze spelen. Dit kan een grote impact hebben op andere roekeloos gedrag als drinken en roken", verklaart Hull.


Nuance

De informatie waarop dit onderzoek gebaseerd is, werd door de tieners zelf gegeven en de interpretatie van de oorzaken voor hun rijgedrag blijven daarom speculatief. "Toch begon het onderzoek nog voor de deelnemende tieners mochten rijden. Het is dus overduidelijk dat ze dergelijke games al speelden alvorens ze roekeloos reden", besluit Hull.


DS, 13-09-2012 (Lynn Formesyn − Daily Mail)

michiel.bouwen
20th September 2012, 09:31
Ik ben het hier niet mee eens, zelf ben ik een grote fan van deze "rebelse games" en ik meen dat ze mijn rijgedrag nooit beïnvloeden. Ik drink nooit wanneer ik met de auto ben, zelfs niet één glaasje. Ik vind dat je je eigen verantwoordelijkheid moet dragen als je drinkt wanneer je nog moet rijden. Je moet de schuld niet steken op deze "rebelse games". Ben ik dan een uitzondering op dit gebied? Ik zou graag de antwoorden van mijn medestudenten horen.

Misschien nog even een passende slotzin?
Guns don't kill people, people kill people.

Hanne.Geudens
24th September 2012, 16:02
Vandaag de dag zijn er heel uiteenlopende videogames op de markt. Dit kan variëren van racespelletjes tot schietspelletjes. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je deze spelletjes enkele keren per week speelt, dit je handelen niet zal aantasten. Wanneer mensen geobsedeerd worden door een spel is dat echter een ander verhaal. Een sprekend voorbeeld hiervan is James Holmes. Psychologen beweren dat James Holmes een hele bioscoopzaal afknalde nadat hij zijn inspiratie haalde uit gewelddadige videogames. Enerzijds kan dit kloppen als Holmes deze fictiewereld voor werkelijkheid neemt. Anderzijds denk ik dat zulke gruwelijke dingen niet enkel geweten mogen worden aan het spelen van videogames, maar dat men eerder de oorzaak moet zoeken bij het psychologisch labiel zijn van deze persoon. Om dan iets meer te zeggen over de link tussen videogames en roekeloos autorijden; Er zullen misschien enkele autobestuurders zijn die deze games helemaal het einde vinden, maar ik denk niet dat deze games een invloed hebben op het rijgedrag van deze gamers. Ik denk dat de meeste snelheidsduivels/roekeloze rijders willen opvallen om stoer te doen bij hun vrienden. Net zoals Michiel aanhaalde kan de oorzaak ook gezocht worden bij alcohol- of druggebruik. Ik vind het dan ook een goed initiatief dat er heel wat acties ondernomen worden. Zo is er een nieuwe campagne van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid en staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet. Deze campagne richt zich speciaal tot jonge mannen tussen de 18 en de 29 jaar. Hopelijk heeft deze campagne een positief effect op verkeersongevallen en roekeloos rijgedrag!