Barst
10th September 2012, 22:33
Veel eerstejaars studeren als kip zonder kop
BRUSSEL - Meer dan de helft van de eerstejaars op de Antwerpse Plantijnhogeschool weet niet hoe je een cursus moet studeren. Ze maken daardoor minder kans om te slagen.
Hoeveel tijd heb ik nodig om een vak te studeren? Moet ik de cursus vooral snappen of zijn er ook delen die ik vanbuiten moet kennen? Meer dan de helft van de eerstejaars kan dat niet inschatten, zo blijkt uit onderzoek bij studenten aan de Plantijnhogeschool. Ze beginnen aan hun studie zonder te weten hoe ze cursussen moeten aanpakken. Die studenten maken ook minder kans om te slagen.
Met de slaagpercentages van de eerstejaarsstudenten is het niet goed gesteld. Volgens het Departement Onderwijs slaagt slechts 27 procent van de studenten die zich voor het eerst inschrijven voor een bacheloropleiding, voor alle vakken. De meerderheid, zo'n 62 procent, haalt een deel van de vakken. De rest (11 procent) behaalt geen enkel studiepunt. De slaagkansen op de universiteit en op de hogescholen verschillen overigens niet veel van elkaar.
Wat achter de lage slaagkansen bij de hogeschoolstudenten zit, heeft Vincent Donche, professor aan het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de UA, onderzocht. Voor de studie heeft hij 1.150 eerstejaars uitgebreid ondervraagd.
‘Of je in het eerste jaar wel slaagt of niet, kunnen we voor een deel voorspellen', aldus Donche. ‘Dertig procent van je slaagkans staat al voor het eerste jaar vast. Je vooropleiding en sociaal-economische status spelen mee. Aan die factoren kan je als eerstejaarsstudent niets doen. Maar wel aan de studiemethode, die volgens ons onderzoek goed is voor 16 procent van je slaagkans.'
De onderzoekers hebben de studenten volgens hun studeermethode ingedeeld in vier groepen (zie infografiek). De meeste eerstejaars zitten in de groepen die geen goede strategie hebben. Donche: ‘Blijkbaar leren veel jongeren in het middelbaar niet hoe je leerstof zinvol moet behappen.'
De spiegel voorhouden
Studenten die uit het ASO komen, hebben minder problemen om hun studie in eigen handen te nemen dan de meeste TSO'ers. Ze verwerken de leerstof ook dieper. Aan de Plantijnhogeschool, waar studenten zowel technische als sociaal-maatschappelijke opleidingen kunnen volgen, komt wel twee derde van de studentenpopulatie uit het TSO.
De Plantijnhogeschool begeleidt haar eerstejaarsstudenten nu ook intensiever om een studiemethode te ontwikkelen, vertelt Herman Van de Mosselaere, co-directeur onderwijszaken. ‘We laten alle eerstejaars een vragenlijst invullen waarin we peilen naar hun studiemethode. De sterke en zwakke punten die daaruit komen, houden hen een spiegel voor. We laten ook oudere studenten de eerstejaars begeleiden. Doorheen de jaren hebben ze geleerd hoe je moet studeren.'
Ook de Gentse Arteveldehogeschool polst in het eerste bachelorjaar naar de studiemethode. ‘Met een vragenlijst achterhalen we of ze kunnen plannen, en of de studenten hoofd- en bijzaak weten te onderscheiden', zegt Hilde Van Puyenbroeck, diensthoofd studieadvies. ‘Een leercoach overloopt dan de resultaten samen met de studenten. Hij volgt de studenten ook verder op.'
Volgens Van Puyenbroeck is dat geen verloren moeite. ‘Vaak zien we dat studenten die wél de capaciteit hebben om te studeren, niet weten hoe ze het moeten doen. Want juist de intelligente studenten geraken zonder leerstrategie door het middelbaar. Maar op de hogeschool, waar de hoeveelheid leerstof veel groter is dan in het middelbaar, geraak je er niet zonder een goede studiemethode.'
DS, 10-09-2012 (Maxie Eckert)
BRUSSEL - Meer dan de helft van de eerstejaars op de Antwerpse Plantijnhogeschool weet niet hoe je een cursus moet studeren. Ze maken daardoor minder kans om te slagen.
Hoeveel tijd heb ik nodig om een vak te studeren? Moet ik de cursus vooral snappen of zijn er ook delen die ik vanbuiten moet kennen? Meer dan de helft van de eerstejaars kan dat niet inschatten, zo blijkt uit onderzoek bij studenten aan de Plantijnhogeschool. Ze beginnen aan hun studie zonder te weten hoe ze cursussen moeten aanpakken. Die studenten maken ook minder kans om te slagen.
Met de slaagpercentages van de eerstejaarsstudenten is het niet goed gesteld. Volgens het Departement Onderwijs slaagt slechts 27 procent van de studenten die zich voor het eerst inschrijven voor een bacheloropleiding, voor alle vakken. De meerderheid, zo'n 62 procent, haalt een deel van de vakken. De rest (11 procent) behaalt geen enkel studiepunt. De slaagkansen op de universiteit en op de hogescholen verschillen overigens niet veel van elkaar.
Wat achter de lage slaagkansen bij de hogeschoolstudenten zit, heeft Vincent Donche, professor aan het Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen van de UA, onderzocht. Voor de studie heeft hij 1.150 eerstejaars uitgebreid ondervraagd.
‘Of je in het eerste jaar wel slaagt of niet, kunnen we voor een deel voorspellen', aldus Donche. ‘Dertig procent van je slaagkans staat al voor het eerste jaar vast. Je vooropleiding en sociaal-economische status spelen mee. Aan die factoren kan je als eerstejaarsstudent niets doen. Maar wel aan de studiemethode, die volgens ons onderzoek goed is voor 16 procent van je slaagkans.'
De onderzoekers hebben de studenten volgens hun studeermethode ingedeeld in vier groepen (zie infografiek). De meeste eerstejaars zitten in de groepen die geen goede strategie hebben. Donche: ‘Blijkbaar leren veel jongeren in het middelbaar niet hoe je leerstof zinvol moet behappen.'
De spiegel voorhouden
Studenten die uit het ASO komen, hebben minder problemen om hun studie in eigen handen te nemen dan de meeste TSO'ers. Ze verwerken de leerstof ook dieper. Aan de Plantijnhogeschool, waar studenten zowel technische als sociaal-maatschappelijke opleidingen kunnen volgen, komt wel twee derde van de studentenpopulatie uit het TSO.
De Plantijnhogeschool begeleidt haar eerstejaarsstudenten nu ook intensiever om een studiemethode te ontwikkelen, vertelt Herman Van de Mosselaere, co-directeur onderwijszaken. ‘We laten alle eerstejaars een vragenlijst invullen waarin we peilen naar hun studiemethode. De sterke en zwakke punten die daaruit komen, houden hen een spiegel voor. We laten ook oudere studenten de eerstejaars begeleiden. Doorheen de jaren hebben ze geleerd hoe je moet studeren.'
Ook de Gentse Arteveldehogeschool polst in het eerste bachelorjaar naar de studiemethode. ‘Met een vragenlijst achterhalen we of ze kunnen plannen, en of de studenten hoofd- en bijzaak weten te onderscheiden', zegt Hilde Van Puyenbroeck, diensthoofd studieadvies. ‘Een leercoach overloopt dan de resultaten samen met de studenten. Hij volgt de studenten ook verder op.'
Volgens Van Puyenbroeck is dat geen verloren moeite. ‘Vaak zien we dat studenten die wél de capaciteit hebben om te studeren, niet weten hoe ze het moeten doen. Want juist de intelligente studenten geraken zonder leerstrategie door het middelbaar. Maar op de hogeschool, waar de hoeveelheid leerstof veel groter is dan in het middelbaar, geraak je er niet zonder een goede studiemethode.'
DS, 10-09-2012 (Maxie Eckert)