Inloggen

Bekijk de volledige versie : Vlaamse onrust over uitstel Seine-project


Barst
8th September 2012, 17:19
Vlaamse onrust over uitstel Seine-project


BRUSSEL - Het gaat niet goed met het Franse Seine-Nord project. Een kleine economische ramp dreigt voor Vlaanderen. ‘Ze moeten hun engagement nakomen.'


Seine-Nord is een van de belangrijkste onderdelen van het Europese binnenvaartproject Seine-Schelde. Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk hebben de handen in elkaar geslagen om de Parijse rand via het water aan te sluiten op de Leie en het kanaal Gent-Terneuzen. Van daaruit ligt de Schelde-Rijndelta open.

Voor Vlaanderen is dat een uitermate belangrijk dossier. De verbinding biedt naar het zuiden enorme perspectieven voor de Vlaamse havens. De regering zelf kijkt verlekkerd naar ‘de reusachtige markt in de agglomeratie Parijs en het industriële noorden van Frankrijk'.

Maar bij dat laatste wringt het schoentje. Voormalig Frans president Nicolas Sarkozy maakte veel tamtam rond het nagelnieuwe kanaal dat hij daarvoor zou laten aanleggen tussen Compiègne en Cambrai. Niet minder dan 106 kilometer nieuwe waterweg moest het worden. Op een persconferentie van Bouygues, een van de twee bedrijven die nog in de running zijn voor een publiek-private samenwerking (PPS) voor de aanleg en de exploitatie, bleek echter dat er zand in de motor zit.

Vooral het oplopende kostenplaatje baart Bouygues zorgen. In plaats van de oorspronkelijk geraamde 4,3 miljard euro doen er nu al bedragen de ronde van 5 en zelfs 6 miljard. Volgens het bedrijf waren de onderhandelingen met de Franse overheid opgeschort. Er ging meteen een siddering door de Vlaamse regering.


Uitstel, geen afstel

De Franse minister van Transport, Frédéric Cuvillier, haastte zich om op zijn beurt te communiceren dat de overheid een uitgebreid rapport over het project heeft besteld om een en ander in perspectief te plaatsen. Hoogstens een paar maanden uitstel, suste hij, maar zeker geen opschorting van de plannen. Als de kandidaat-partners voor de PPS de handdoek in de ring werpen, ziet het er echter allesbehalve rooskleurig uit. De Franse overheid moet de buikriem aanhalen. De kans dat zij snel zelf met de nodige miljarden op de proppen zal komen, is klein.

Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) zegt nog niet in paniek te zijn, maar ze wil wel zo snel mogelijk, deze maand nog, overleg met zowel Cuvillier als Delphine Batho, de Franse minister van Duurzame Ontwikkeling. ‘Dit project is van enorm belang voor de Vlaamse economie. Wij hebben al een groot deel van onze investeringen gedaan, maar het Franse luik is cruciaal in het totale verhaal. We moeten de Fransen duidelijk maken hoe belangrijk dit gezamenlijke project is. Wij hebben al een groot deel van ons werk gedaan. Nu moeten zij hun engagement nakomen.'


Vrachtwagens

Crevits benadrukt dat er zelfs zonder de aansluiting naar Frankrijk een grote meerwaarde is voor de binnenvaart. Meer transport over het water betekent minder transport over de weg en dat betekent dan weer minder schadelijke emissies, minder files en minder ongevallen. Crevits gaat er prat op dat ze met haar binnenvaartbeleid al 5,5 miljoen vrachtwagenritten uitspaarde. Vorig jaar werd ruim 72 miljoen ton via binnenvaart vervoerd.

Het totale kostenplaatje aan Vlaamse kant is geraamd op 239 miljoen euro. Dat geld wordt onder meer gebruikt voor de verhoging van bruggen, zodat ook schepen met drie lagen containers eronder door kunnen. Op veel plaatsen moeten de waterwegen ook verbreed worden of moeten er ‘passeerstroken' voor andere schepen komen. Tegelijk wordt er ook aan rivierherstel gedaan en kunnen bedrijven via het ‘kaaimurenprogramma' op steun rekenen.

Europa is een belangrijke financier van het Seine-Schelde-project. De budgetten komen echter maar vrij na regelmatige ‘midterm reviews'. Voor Vlaanderen zit alles netjes op schema, waardoor vorige maand 16miljoen Europese euro's werden toegekend. Door de vertragingen krijgen de Fransen al 19 miljoen euro minder.


DS, 08-09-2012 (Peter De Lobel)