PDA

Bekijk de volledige versie : 15 procent Belgische jongeren overweegt plastische chirurgie


Barst
26th June 2012, 18:26
15 procent Belgische jongeren overweegt plastische chirurgie


Zo’n 17 procent van alle Belgische meisjes en 12 procent van de jongens overweegt plastische chirurgie. Dat blijkt uit een internationale jongerenstudie rond 'uniek zijn' van het onderzoeksbureau InSites Consulting.
Ruim 91 procent van de Belgische meisjes tussen 15 en 25 jaar zou morgen iets aan hun lichaam willen veranderen, indien dat op een eenvoudige manier kon.


Ook bij jongens ligt dat cijfer opvallend hoog (73 procent). Het minst tevreden zijn meisjes over buik (43 procent), dijen (33 procent) en borsten (22 procent). Jongens zouden eerder een verbetering willen aan hun spiermassa (18 procent), buik (17 procent) en geslachtsdeel (11 procent).


Ogen

Maar niet iedereen zou hiervoor plastische chirurgie overwegen. Zo’n 15 procent van alle Belgische jongeren blijkt dat wel te doen. Dat aantal ligt iets hoger bij de meisjes (17 procent) dan de jongens (12 procent).

Belgische meisjes zijn het meest trots op ogen (50 procent), haar (28 procent) en borsten (21 procent). Slechts 6 procent is trots op het hele lichaam. Dubbel zoveel jongens (13 procent) zijn trots op alles, maar de meesten op ogen (40 procent) en het haar (17 procent) en een kleine groep op hun geslachtsdeel (13 procent).

Uit de internationale vergelijking met zestien landen blijkt dat ons land iets lager zit dan het gemiddelde. 23 procent van de meisjes en 16 procent van de jongens in de 16 landen wereldwijd overwegen immers plastische chirurgie.


Narcisten

In China en India hechten jonge vrouwen minder belang aan hun buik en borsten en blijken huid, ogen en het haar grotere aandachtsvelden. In Brazilië focussen meisjes dan weer minder op hun dijen maar gaat er nog meer aandacht naar buik en borsten. Brazilië springt er internationaal trouwens ook uit op het vlak van plastische chirurgie vermits bijna de helft (47 procent) van de jonge vrouwen en 34 procent van de jonge mannen in dat land een esthetische ingreep zouden overwegen.

'De huidige generatie jongeren wordt door wetenschappers vaak de meest narcistische groep ooit genoemd', zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting en auteur van het boek ‘Maak je merk cool’. 'Het is in die zin niet verrassend dat er goed uitzien zo belangrijk is. Maar dat geldt zeker niet enkel voor jongeren en is een breder maatschappelijk gegeven. Denk ook maar eens aan het toegenomen belang van design van producten en verpakkingen of aan de grotere aandacht voor het interieur', aldus Van den Bergh.


Uniek

57 procent van de Belgische jongeren vindt zichzelf uniek tot zeer uniek. In België willen jongeren vooral anders zijn door de dingen die ze vertellen aan anderen (42 procent), hun kleding (37 procent) en hun beroep (36 procent). Ook hobby’s, de steden en landen die ze bezoeken en de muziek die ze beluisteren zijn voor jongeren belangrijke manieren om zich te differentiëren van anderen. Het merendeel van de jeugd wil zich niet onderscheiden door de politieke ideologie waarin ze geloven.


Goede vriend

Tot slot willen vier op de tien Belgische jongeren het liefst herinnerd worden als een 'goede vriend'. Andere eigenschappen als: betrouwbaar zijn (31 procent), vriendelijkheid (27 procent) en eerlijkheid (21 procent) draagt onze jeugd eveneens hoog in het vaandel.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 4.065 respondenten tussen 15 en 25 jaar (Generatie Y) uit zestien landen, waaronder de Verenigde Staten, Brazilië, China, Nederland en België.


Blog DS, 26-06-2012

Belinda.Vandenbempt
28th June 2012, 08:17
De cijfers liggen hoog maar zullen weinigen verwonderen. Mensen worden voortdurend opgezadeld met foto's en beelden van fotomodellen, filmsterren, zangers en zangeressen. Dat er eerst een halve dag aan die modellen gewerkt is vooraleer ze voor de lens gehaald werden en dat daarna de foto's ook nog eens bewerkt werden om elke oneffenheid weg te gommen, wordt nergens vermeld. Natuurlijk wil men het liefst van al deze illusie niet doorprikken, want zo blijft de kassa rinkelen. De boekjes blijven verkopen, want wie wil zich nu vergapen aan een poster met een model met een buik, hangborsten en cellulitisbillen? Het is de boodschap om de onrealistische beelden en foto's de hemel in te prijzen (en die mensen nog tonnen te laten verdienen ook), zodat iedereen gelooft dat dit 'ideaalbeeld' ook voor hen binnen handbereik ligt. En voilà, het antwoord daarop zijn de schoonheidsklinieken die als paddestoelen uit de grond rijzen. Het zou goed zijn als chirurgen zouden weigeren om schoonheidsoperaties uit te voeren bij jongeren. Vroeger droomden meisjes van 16 jaar van hun eerste bromfiets, nu vragen ze een paar nepborsten voor hun 18de verjaardag. En dat er dan nog ouders zijn ook die deze wens inwilligen! Vroeger speelden wij met Barbie en Ken, nu wil iedereen Barbie of Ken zijn. Het is de verpakking die telt. In China is het al zo ver gekomen dat vrouwen plastische chirurgie ondergaan om aan een job te geraken. Ze mogen dan al een diploma hebben van betekenis, als ze de typisch Aziatische looks hebben, dan worden ze opzij geschoven voor concurrenten die bijgewerkt zijn aan de ogen, de kin, de neus en de wangen.
Ook bij ons is het niet denkbeeldig dat je vooral 'mooi' moet zijn om de job van je leven te vinden. Zolang men dit idee blijft voeden, zullen er meisjes en jongens zijn die zich ongelukkig voelen met wat ze van moeder natuur hebben meegekregen.