PDA

Bekijk de volledige versie : Niet meer dronken van alcohol dankzij pilletje


Annelies.Stokbroekx
14th May 2012, 18:07
Niet meer dronken van alcohol dankzij pilletje


Door: Günther Brants
14/05/12 - 14u46 Bron: The Daily Mail
Alcohol drinken zonder dat we er dronken van worden. Het klinkt heel praktisch en er zijn al wel meer onderzoeken naar een wondermiddel gebeurd. Maar onderzoekers van de universiteit van Yale zitten op het goede pad. Ze gaan de 'drug' zelfs uittesten op proefpersonen in een rijsimulator. Zijn de dagen van BOB geteld?

Uit een pilootstudie is gebleken dat 'iomazenil' voor het drinken ervoor zorgt dat alcohol sneller afgebroken wordt en we minder snel dronken worden. De onderzoekers van de universiteit van Yale willen echter geen pilletje op de markt brengen waarmee we gewoon meer kunnen drinken. Ze hopen met het middeltje bepaalde hersencellen te stimuleren, zodat mensen met een drankprobleem dankzij de medicatie opnieuw nuchter kunnen blijven.

Vorig jaar hebben andere wetenschappers een drug op muizen uitgeprobeerd. Binnen nu en 18 maanden zou een pilletje ook op proefpersonen worden uitgetest. Natuurlijk nemen al deze middelen uitgerekend het plezier van alcohol weg. Britse onderzoekers zijn daarom op zoek naar vloeistoffen die wel nog de effecten van alcohol met zich meebrengen, maar de kwalijke gevolgen (zoals schade aan de lever) uitschakelen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/14/You/article/detail/1438339/2012/05/14/Niet-meer-dronken-van-alcohol-dankzij-pilletje.dhtml
Eigen mening: Het is goed dat de wetenschap al zo ver staat. De negatieve gevolgen die dit met zich mee brengt, mogen we toch ook niet onderschatten. In het artikel staat dat deze pilletjes enkel gebruikt mogen worden door mensen met een alcoholverslaving. Ik betwijfel of dit werkelijk zo zal zijn. Hierbij denk ik aan illegale markt. Ik vrees er ook voor dat er meer en meer mensen zullen zijn die te veel alcohol drinken omdat ze denken dat ze door een pillete te gebruiken weer nuchter zullen zijn. Ik betwijfel dus of het een goed idee is om dit product op de markt te brengen.

peacheach
14th May 2012, 18:27
Tegenwoordig kan men al heel veel met medicijnen, maar ik ben er net zoals Annelies nog niet helemaal uit of ik het wel een goed idee vind om deze pilletjes te produceren.
In het artikel staat inderdaad dat deze pilletjes bedoelt zijn voor mensen met een alcoholprobleem. Ik hoop dan ook dat deze 'drug' enkel op voorschrift te verkrijgen zal zijn voor mensen die het echt nodig hebben. Zo niet zal er heel veel misbruik van gemaakt worden om meer te kunnen drinken zonder dronken te worden.

Jonas Lievens
14th May 2012, 18:28
Toen ik dit las was ik ook eerst erg enthousiast, naarmate ik verder redeneerde moest ik ook aan zwarte markt en illegale praktijken denken. Naar mijn mening moeten we de schade van alcohol blijven erkennen en goed mee oppassen. alcohol is en blijft een drug die verslavend kan werken en dus afhankelijkheid van deze pillen kunnen optreden moesten ze op de markt komen. Ik ben eerder terughoudend van dit onderzoek.

Yana Daems
14th May 2012, 18:35
Ik heb mijn bedenkingen bij de bedoelingen van dit pilletje. Er wordt gehoopt dat mensen met een drankprobleem dankzij iomazenil nuchter blijven, maar hiermee wordt het drankprobleem toch niet opgelost? Mensen die verslaafd zijn aan alcohol moeten afkicken en niet gewoon een pilletje nemen zodat ze nuchter blijven wanneer ze drinken. Op deze manier richten ze nog veel schade aan hun lichaam aan.
Net zoals Annelies, dacht ik direct aan verkoop op de illegale markt. Er zullen wel meer mensen van de gevolgen van deze pillen willen 'genieten' dan enkel alcoholverslaafden. Ik vind het absoluut niet positief dat er medicatie uitgevonden wordt waardoor het mogelijk is om meer te drinken. Te veel alcohol is nu eenmaal niet goed voor je.

Kristof.VanDyck
14th May 2012, 18:38
Een kleine bedenking bij dit 'wonderlijke' pilletje:

Stel dat bepaald persoon dronken wordt bij vijf glazen bier. Het pilletje zal een deel van de alcohol sneller kunnen afbreken waardoor deze persoon een aantal glazen meer drinken om uiteindelijk in dezelfde dronken toestond te komen. Uiteindelijk is dit zelfs slechter voor de gezondheid.
Op dit moment zou het pilletje ervoor zorgen dat je meer alcohol kan drinken + je neemt hierbij ook nog een extra pilletje in (wat waarschijnlijk ook niet echt gezond zal zijn?!).
Misschien zullen ze er op termijn wel in slagen om ervoor te zorgen dat je helemaal niet dronken bent op het einde van de avond, maar de vele glazen bier die deze persoon nu kan drinken zijn op zich ook absoluut niet gezond voor je lichaam.

Sabrina
14th May 2012, 23:30
Jeetje, alsof we hier mee geholpen zijn? Dit is toch gewoon een manier om van je problemen te vluchten. Alcoholisten zitten met een probleem, anders zouden ze niet naar de drank grijpen. Een pilletje dat ze nuchter houdt gaat dit probleem niet wegnemen. Daarnaast volg ik de mening van Kristof en denk ik ook dat het gaat zorgen dat mensen gewoon nog meer drinken, want ze blijven toch 'nuchter'.
Gaat dit dan wel goed zijn voor het lichaam? Ik heb er dik mijn twijfels over!

liselotte.glassée
15th May 2012, 10:20
Men haalt hier aan dat men het wilt gebruiken voor mensen met een alcoholverslaving maar het is wel duidelijk denk ik dat hier misbruik van gemaakt zal worden. Als er eenmaal zoiets op de markt is, is het inderdaad gedaan met BOB. Ook al is het niet legaal, mensen geraken hier zowiezo toch aan. Volgens mij kan dit ook niet zo gezond zijn. Je stimuleert namelijk de hersenen en ik denk dat dat niet zonder risico's kan gaan. Misschien goed voor de alcoholverslaafden onder ons maar gevaarlijk voor de andere mensen die houden van een pintje in het weekend.

Malou
15th May 2012, 11:29
Ik vind dit heel goed nieuws! Want hoeveel mensen zijn er wel niet die gewoon heel graag een wijntje bij hun eten drinken of een pintje op het terras, zonder dat ze daar het dronken gevoel van willen krijgen? Ik wel in ieder geval! De wetenschap kan al zo veel en beïnvloedt ons leven heel vaak positief, dit is gewoon weer een volgende stap. Ik ben voor, het zou zeker een oplossing kunnen zijn voor dronken rijden en voor overdreven dronkenschap in het algemeen.