p4u12767
11th May 2012, 21:52
Hoekenwerk: “Hoe mensen wonen” (Nieuwe M@vo 1)
Ik heb gewerkt in het thema “Monopoly”. Ik had de verschillende hoeken de namen gegeven van straten uit het Monopolyspel. In de verschillende hoeken moesten ze via verschillende werkmethoden opdrachten maken waardoor ze de verschillende benamingen onder de knie kregen. Door de opdrachten goed te vervullen konden de leerlingen Monopolygeld verdienen dat ze later zouden kunnen gebruiken in het synthesespel. Zo konden ze op bezoek gaan op de volgende adressen:
-In de Leopoldstraat in Turnhout moesten de lln woonadvertenties die ze terugvinden in streekkranten ontcijferen door de andere advertenties te lezen konden ze vaak de oplossing vinden.
-In de Gasthuisstraat in Turnhout leerden ze de termen gesloten, open, halfopenbebouwing, laag en hoogbouw. Ze moesten hiervan een voorbeeld zoeken in de magazines.
-Een taalopdracht over de verschillende soorten huizen moesten ze vervullen in Mechelen – Bruul. De leerlingen moesten de beschrijving van een woning koppelen aan foto’s op poster en daarbij de correcte benaming plaatsen.
-Een meer inzichtelijke opdracht lag op hun te wachten op de Meir in Antwerpen. Ze zagen een grondplan van een woning, ze kregen foto’s van huizen en moesten uitleggen waardoor ze wisten dat de foto bij het grondplan hoorde. Ze moesten ook de kamers aanduiden in de woning door het aflezen van de symbolen op het plan.
-Met de opdracht “Gluren bij de buren” konden ze op de Groenplaats in Antwerpen een ICT-opdracht uitvoeren. De leerlingen moesten een adres ingeven met Google Streetview en zo de kenmerken van een woning herkennen.
-Een geschikte woning vinden met beperkt budget voor de familie Kierewiet was de reken- en zoekopdracht in de Diestsestraat in Leuven.
-Omdat niet alle hoeken evenveel tijd in beslag namen konden de leerlingen in het midden verder werken aan hun collage in de Bondgenotenlaan in Leuven als de andere adressen al bezoek hadden.
Om een overzicht te hebben van welk duo waar al op bezoek geweest was, heb ik een overzichtskaart gemaakt. Hier heb ik ook de afspraken opgezet en kon ik aanduiden hoeveel geld ze verdiend hadden.
De les over de verschillende landschappen heb ik niet in het hoekenwerk gedaan maar heb ik wel gezegd dat ze hierdoor hun startgeld konden verdienen om toch in het thema te blijven.
De laatste les hebben we het Monopolyspel gespeeld: ik had alle leerlingen hetzelfde startgeld gegeven maar daarboven op nog extra geld afhankelijk van het verdiende bedrag in de hoeken. Op een oud Monopolybord heb ik nummertjes gekleefd. Ze moesten eerst de bijhorende vraag correct beantwoorden vooraleer ze verder mochten of de grond kopen. Op enkele van de Kanskaarten en Algemeen Fonds kaarten heb ik papiertjes gekleefd met vragen over “elders en anders wonen”.
Ik heb gewerkt in het thema “Monopoly”. Ik had de verschillende hoeken de namen gegeven van straten uit het Monopolyspel. In de verschillende hoeken moesten ze via verschillende werkmethoden opdrachten maken waardoor ze de verschillende benamingen onder de knie kregen. Door de opdrachten goed te vervullen konden de leerlingen Monopolygeld verdienen dat ze later zouden kunnen gebruiken in het synthesespel. Zo konden ze op bezoek gaan op de volgende adressen:
-In de Leopoldstraat in Turnhout moesten de lln woonadvertenties die ze terugvinden in streekkranten ontcijferen door de andere advertenties te lezen konden ze vaak de oplossing vinden.
-In de Gasthuisstraat in Turnhout leerden ze de termen gesloten, open, halfopenbebouwing, laag en hoogbouw. Ze moesten hiervan een voorbeeld zoeken in de magazines.
-Een taalopdracht over de verschillende soorten huizen moesten ze vervullen in Mechelen – Bruul. De leerlingen moesten de beschrijving van een woning koppelen aan foto’s op poster en daarbij de correcte benaming plaatsen.
-Een meer inzichtelijke opdracht lag op hun te wachten op de Meir in Antwerpen. Ze zagen een grondplan van een woning, ze kregen foto’s van huizen en moesten uitleggen waardoor ze wisten dat de foto bij het grondplan hoorde. Ze moesten ook de kamers aanduiden in de woning door het aflezen van de symbolen op het plan.
-Met de opdracht “Gluren bij de buren” konden ze op de Groenplaats in Antwerpen een ICT-opdracht uitvoeren. De leerlingen moesten een adres ingeven met Google Streetview en zo de kenmerken van een woning herkennen.
-Een geschikte woning vinden met beperkt budget voor de familie Kierewiet was de reken- en zoekopdracht in de Diestsestraat in Leuven.
-Omdat niet alle hoeken evenveel tijd in beslag namen konden de leerlingen in het midden verder werken aan hun collage in de Bondgenotenlaan in Leuven als de andere adressen al bezoek hadden.
Om een overzicht te hebben van welk duo waar al op bezoek geweest was, heb ik een overzichtskaart gemaakt. Hier heb ik ook de afspraken opgezet en kon ik aanduiden hoeveel geld ze verdiend hadden.
De les over de verschillende landschappen heb ik niet in het hoekenwerk gedaan maar heb ik wel gezegd dat ze hierdoor hun startgeld konden verdienen om toch in het thema te blijven.
De laatste les hebben we het Monopolyspel gespeeld: ik had alle leerlingen hetzelfde startgeld gegeven maar daarboven op nog extra geld afhankelijk van het verdiende bedrag in de hoeken. Op een oud Monopolybord heb ik nummertjes gekleefd. Ze moesten eerst de bijhorende vraag correct beantwoorden vooraleer ze verder mochten of de grond kopen. Op enkele van de Kanskaarten en Algemeen Fonds kaarten heb ik papiertjes gekleefd met vragen over “elders en anders wonen”.