Britt.VanLooveren
11th May 2012, 10:38
BRUSSEL - Kinderen moeten meer mediawijs worden en games in de klas kunnen daarbij helpen. Dat vinden de ministers Smet en Lieten.
Jongeren spenderen een groot deel van hun leven online. Dus is het beter dat ze kritisch leren omgaan met alles wat het internet biedt. ‘De overheid heeft hier een verantwoordelijkheid. We willen dat iedereen de competenties meekrijgt om met die nieuwe media om te gaan. En we moeten ervoor zorgen dat het veilig kan.'
Dat zeggen de Vlaamse ministers van Onderwijs, Pascal Smet, en van Media, Ingrid Lieten (allebei SP.A). Ze hebben samen een actieplan Mediawijsheid opgesteld.
‘Beeldgeletterdheid moet een basiscompetentie worden in het onderwijscurriculum', vindt Smet. ‘Cineast Stijn Coninx vertelde me ooit dat het hem verbaasde hoe weinig beeldbewustzijn zijn filmstudenten hebben op achttienjarige leeftijd. Dat beelden gemanipuleerd kunnen zijn, daar is niet iedereen zich van bewust.' Experts zullen er zich over buigen en nagaan of er nieuwe eindtermen opgesteld moeten worden.
Opvallend in het actieplan is de rol die weggelegd wordt voor games, computerspelletjes als educatief middel in het onderwijs.
In het Vlaamse onderwijs hebben ze ervaring met PING (Poverty is not a game) en Re:Pest (over pesten). Uit een evaluatie is gebleken dat PING veel potentieel heeft maar beter ingebed moet worden. Daartoe zal extra lesmateriaal ontwikkeld worden. Ook leerkrachten zullen met games aan de slag kunnen gaan.
De ministers willen bovendien nagaan of de productie van educatieve games in Vlaanderen nog gestimuleerd kan worden.
Ketnet voor veilig internet
Als ze aan mediawijsheid willen werken, moeten scholen daarvoor uitgerust zijn. Smet: ‘Er worden veel scholen gebouwd de komende jaren. We zitten met een achterstand maar die biedt de kans om de gebouwen van de nieuwste uitrusting te voorzien.'
De ‘school van de toekomst' zal zowel hard- als software in huis moeten hebben. Met provider Telenet werd bijvoorbeeld een deal gesloten voor goedkoper breedbandinternet.
En zal iedere leerling een pc hebben? ‘Het staat in de sterren geschreven dat dat ooit het geval zal zijn', meent Smet. ‘Er zijn al scholen die vragen dat iedere leerling een tablet heeft. Dat is op dit moment een keuze van de onderwijsverstrekkers, niet van de overheid.'
Behalve het onderwijs moet ook de VRT een haven van mediawijsheid te worden. Zo is Ketnet een voortrekker in veilig internetten.
Om alle kennis te verzamelen en beschikbaar te maken wordt er een kenniscentrum Mediawijsheid opgericht dat in 2013 operationeel zal zijn. Dit jaar loopt een onderzoek naar hoe kinderen omgaan met reclame en daar zal een campagne op volgen.
Bron: DS, 11-05-2012 (ty)
Mening:
Ik vind dat jongeren tegenwoordig al teveel achter hun computer spelletjes zitten te spelen. En nu willen de twee ministers dit overbrengen naar de school? Via spelletjes zullen de jongeren meer gemotiveerder zijn maar ik begrijp niet hoe dat je van spelletjes kan leren. Ik snap dat ze jongeren beter en veiliger willen leren omgaan met de nieuwe media. Veel jongeren zien het kwaad van de media niet in. Dit moet veranderen, daar heb ik het helemaal mee eens. Maar door te gamen kan je leren? Straks heb je als leerkracht helemaal niets meer te zeggen omdat elke leerlingen achter hun pc spelletjes zit te spelen omdat ze zo toch bijleren. Ik ben geen voorstander van het actieplan.
Jongeren spenderen een groot deel van hun leven online. Dus is het beter dat ze kritisch leren omgaan met alles wat het internet biedt. ‘De overheid heeft hier een verantwoordelijkheid. We willen dat iedereen de competenties meekrijgt om met die nieuwe media om te gaan. En we moeten ervoor zorgen dat het veilig kan.'
Dat zeggen de Vlaamse ministers van Onderwijs, Pascal Smet, en van Media, Ingrid Lieten (allebei SP.A). Ze hebben samen een actieplan Mediawijsheid opgesteld.
‘Beeldgeletterdheid moet een basiscompetentie worden in het onderwijscurriculum', vindt Smet. ‘Cineast Stijn Coninx vertelde me ooit dat het hem verbaasde hoe weinig beeldbewustzijn zijn filmstudenten hebben op achttienjarige leeftijd. Dat beelden gemanipuleerd kunnen zijn, daar is niet iedereen zich van bewust.' Experts zullen er zich over buigen en nagaan of er nieuwe eindtermen opgesteld moeten worden.
Opvallend in het actieplan is de rol die weggelegd wordt voor games, computerspelletjes als educatief middel in het onderwijs.
In het Vlaamse onderwijs hebben ze ervaring met PING (Poverty is not a game) en Re:Pest (over pesten). Uit een evaluatie is gebleken dat PING veel potentieel heeft maar beter ingebed moet worden. Daartoe zal extra lesmateriaal ontwikkeld worden. Ook leerkrachten zullen met games aan de slag kunnen gaan.
De ministers willen bovendien nagaan of de productie van educatieve games in Vlaanderen nog gestimuleerd kan worden.
Ketnet voor veilig internet
Als ze aan mediawijsheid willen werken, moeten scholen daarvoor uitgerust zijn. Smet: ‘Er worden veel scholen gebouwd de komende jaren. We zitten met een achterstand maar die biedt de kans om de gebouwen van de nieuwste uitrusting te voorzien.'
De ‘school van de toekomst' zal zowel hard- als software in huis moeten hebben. Met provider Telenet werd bijvoorbeeld een deal gesloten voor goedkoper breedbandinternet.
En zal iedere leerling een pc hebben? ‘Het staat in de sterren geschreven dat dat ooit het geval zal zijn', meent Smet. ‘Er zijn al scholen die vragen dat iedere leerling een tablet heeft. Dat is op dit moment een keuze van de onderwijsverstrekkers, niet van de overheid.'
Behalve het onderwijs moet ook de VRT een haven van mediawijsheid te worden. Zo is Ketnet een voortrekker in veilig internetten.
Om alle kennis te verzamelen en beschikbaar te maken wordt er een kenniscentrum Mediawijsheid opgericht dat in 2013 operationeel zal zijn. Dit jaar loopt een onderzoek naar hoe kinderen omgaan met reclame en daar zal een campagne op volgen.
Bron: DS, 11-05-2012 (ty)
Mening:
Ik vind dat jongeren tegenwoordig al teveel achter hun computer spelletjes zitten te spelen. En nu willen de twee ministers dit overbrengen naar de school? Via spelletjes zullen de jongeren meer gemotiveerder zijn maar ik begrijp niet hoe dat je van spelletjes kan leren. Ik snap dat ze jongeren beter en veiliger willen leren omgaan met de nieuwe media. Veel jongeren zien het kwaad van de media niet in. Dit moet veranderen, daar heb ik het helemaal mee eens. Maar door te gamen kan je leren? Straks heb je als leerkracht helemaal niets meer te zeggen omdat elke leerlingen achter hun pc spelletjes zit te spelen omdat ze zo toch bijleren. Ik ben geen voorstander van het actieplan.