PDA

Bekijk de volledige versie : Choquerende beelden van twee agenten die zieke dakloze doodslaan


NuyensEvelynne
10th May 2012, 20:49
Twee Amerikaanse politieagenten staan terecht voor de moord op een dakloze man die een mentale ziekte had. De agenten in uniformen hakten zo hard in op de man tijdens de gruwelijke mishandeling dat het slachtoffer aan zijn verwondingen is overleden.
Het is de eerste keer dat in het Californische Orange County twee politieagenten voor de rechter verschijnen op beschuldiging van moord. De agenten hadden een oproep binnen gekregen dat de dakloze man Kelly Thomas in geparkeerde auto's aan het binnenkijken was.

Vuisten
De twee agenten kwamen ter plaatse en pakten de dakloze ongemeen hard aan. Een van hen trok een paar handschoenen aan en riep naar de weerloze man die op de grond zat: "Zie je deze vuisten? Die zijn klaar om jou een stevig lesje te leren." Op opnames van veiligheidcamera's is te zien dat Kelly Thomas tegen de grond geduwd wordt. Met hun vuisten en een stroomstootwapen gingen de agenten de dakloze te lijf.

Smeekt om hulp
Vervolgens komen nog vier andere agenten mee inhakken op het weerloze slachtoffer. Kelly Thomas smeekt om hulp en zegt dat hij geen adem niet meer kan krijgen. Dan verliest de man het bewustzijn. Vijf dagen later stierf hij in het ziekenhuis. De autopsie wees uit dat de harde mokerslagen van de agenten de doodsoorzaak waren.

Pleiten onschuldig
De twee agenten die in de beklaagdenbank zitten, pleiten onschuldig. Volgens hen hebben ze volledig volgens het boekje gehandeld, hoewel de bewijslast toch overweldigend is. Ze beweren dat Kelly Thomas hen niet had gehoorzaamd en dat het daarom slecht is afgelopen. De twee agenten waren op borg vrijgelaten in afwachting van hun proces.

Datum: 10/05/2012
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1436674/2012/05/10/Choquerende-beelden-van-twee-agenten-die-zieke-dakloze-doodslaan.dhtml

Eigen mening:
Twee agenten die een zieke dakloze doodslaan?! Waar gaat de wereld toch heen? De twee agenten beweren dat de dakloze niet luisterde, maar op de beelden is daar niets van te merken. De dakloze had geen kans om weg te glippen, want de agenten vlogen onmiddellijk op hem. Hetgeen ik niet begrijp is dat er dan nog twee agenten bij gekomen zijn die mee de dakloze zijn beginnen slaan. Vier tegen één en dan nog een zieke dakloze.
De mensen moeten vertrouwen krijgen in de politie. Als je zoiets hoort, dan krijg je schrik om de politie te verwittigen. ‘De politie, uw vriend’ is de slogan. Misschien moeten ze deze slogan ook gaan gebruiken en zeker toepassen in Amerika. Je hoort de laatste tijd wel meer dat Amerikaanse ordehandhavers hun boekje te buiten gaan.
Het ergste van al is dat de agenten onschuldig pleiten. Ik hoop dat ze nog hun verdiende straf krijgen, want iemand doodslaan kan je echt niet ongestraft doen!

Annelies.Stokbroekx
11th May 2012, 10:49
Deze twee Amerikaanse agenten gaan duidelijk te ver. Wat ik op de beelden gezien heb, lijkt naar mijn mening meer op mishandeling dan een arrestatie. Dit moet bestraft worden. Toch begrijp ik ook dat agenten soms gefrustreerd raken doordat ze de daklozen, die ze telkens opnieuw moeten oppakken, meestal enkele uren of dagen later weer vrij moeten laten.
Toch gaat dit duidelijk te ver. Ik denk of vrees dat dit niet enkel een probleem is in Amerika. Deze gebeurtenis haalt nu het nieuws maar waarschijnlijk zijn er nog (veel) meer gelijkaardige gebeurtenissen (ook zonder de dood tot gevolg) die het nieuws niet halen. Een mogelijke oplossing zou misschien zijn dat er tijdens de opleiding tot agent, meer aandacht wordt besteed aan hoe ze hun frustraties onder controle leren te houden in verschillende situaties.