Caroline_Van_Tendeloo
8th May 2012, 13:35
Tiener stuurt 71 sms'jes per dag
Acht op de tien jongeren kunnen met hun gsm op het internet, maar slechts een op de drie doet dat. De prijs houdt hen tegen.
Voor de vierde keer al onderzochten de Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet in samenwerking met de Universiteit Gent het mediagebruik bij jongeren tussen 12 en 18 jaar. 1.495 jongeren werden bevraagd. De resultaten tonen nog meer dan vroeger aan dat nieuwe media onmisbaar zijn geworden voor jongeren. Maar soms ook onbenut.
Dat 98 procent van de jongeren over een eigen gsm beschikt, mag geen verrassing heten. Maar dat 81 procent een gsm heeft waarmee je op het internet kan surfen, een smartphone dus, heeft ook de onderzoekers verrast. Die gsm gaat vaak mee naar de les. Op de slaapkamer verdringt de computer de televisie als beeldscherm. 85 procent heeft ook nog een afzonderlijk gametoestel. Met al die apparaten zijn jongeren dagelijks vijf uur in de weer.
Hoewel acht op de tien jongeren mobiel op internet kunnen, doet slechts 33 procent dat ook.
'Dat komt vooral omdat het voor hen te duur is', zegt onderzoekster Birgit Segal van de Graffiti Jeugddienst. 'De kostprijs bepaalt wel degelijk hun omgang met nieuwe media. Waarom belt een jongere amper twee keer per dag met zijn gsm, maar verstuurt hij 71 berichtjes? Omdat veel jongeren een abonnement hebben waarbij ze quasi gratis kunnen sms'en.'
'Daardoor is het opmerkelijkste verschil met twee jaar geleden dat een jongere nu gemiddeld 7,66 euro per maand belkosten heeft. In 2010 was dat nog meer dan 16 euro.'
Ook opvallend: bij de helft van de jongeren tussen twaalf en achttien worden de belkosten altijd door de ouders betaald.
Jongeren uit socio-economisch zwakkere gezinnen hebben even vaak een smartphone en besteden gevoelig meer geld aan hun gsm (12 euro per maand) dan hun leeftijdgenoten. Ze betalen die kosten wel vaker uit eigen zak.
De sociaalnetwerksite tot slot is met voorsprong de populairste website bij jongeren. Netlog is in vrije val. Facebook regeert.
Bron: De Standaard
-----------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
De cijfers verbazen mij helemaal niet omdat ik zelf ook enorm veel sms, omdat dit gratis is voor mij. Wel heeft dit in mijn ogen een aantal grote nadelen: door te sms'en kan de andere persoon jouw intonatie niet horen en dus niet weten of iets 'voor de grap' bedoeld is of echt gemeend, daardoor kunnen er soms misverstanden en ruzies ontstaan. Ook durven sommigen via sms sneller iets te typen, waar ze anders meer over zouden nadenken en beseffen dat je zoiets beter niet kan zeggen. Als laatste worden er sneller afspraken gewijzigd, omdat je toch maar snel een sms'je moet typen om iets af te zeggen.
Dat jongeren gemiddeld vijf uur in de weer zijn met hun gsm, sociale netwerksites, televisie kijken enz. verbaast mij wel. Eigenlijk wil dit zeggen dat er haast geen tijd overschiet om huiswerk te maken en dergelijke...
Acht op de tien jongeren kunnen met hun gsm op het internet, maar slechts een op de drie doet dat. De prijs houdt hen tegen.
Voor de vierde keer al onderzochten de Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet in samenwerking met de Universiteit Gent het mediagebruik bij jongeren tussen 12 en 18 jaar. 1.495 jongeren werden bevraagd. De resultaten tonen nog meer dan vroeger aan dat nieuwe media onmisbaar zijn geworden voor jongeren. Maar soms ook onbenut.
Dat 98 procent van de jongeren over een eigen gsm beschikt, mag geen verrassing heten. Maar dat 81 procent een gsm heeft waarmee je op het internet kan surfen, een smartphone dus, heeft ook de onderzoekers verrast. Die gsm gaat vaak mee naar de les. Op de slaapkamer verdringt de computer de televisie als beeldscherm. 85 procent heeft ook nog een afzonderlijk gametoestel. Met al die apparaten zijn jongeren dagelijks vijf uur in de weer.
Hoewel acht op de tien jongeren mobiel op internet kunnen, doet slechts 33 procent dat ook.
'Dat komt vooral omdat het voor hen te duur is', zegt onderzoekster Birgit Segal van de Graffiti Jeugddienst. 'De kostprijs bepaalt wel degelijk hun omgang met nieuwe media. Waarom belt een jongere amper twee keer per dag met zijn gsm, maar verstuurt hij 71 berichtjes? Omdat veel jongeren een abonnement hebben waarbij ze quasi gratis kunnen sms'en.'
'Daardoor is het opmerkelijkste verschil met twee jaar geleden dat een jongere nu gemiddeld 7,66 euro per maand belkosten heeft. In 2010 was dat nog meer dan 16 euro.'
Ook opvallend: bij de helft van de jongeren tussen twaalf en achttien worden de belkosten altijd door de ouders betaald.
Jongeren uit socio-economisch zwakkere gezinnen hebben even vaak een smartphone en besteden gevoelig meer geld aan hun gsm (12 euro per maand) dan hun leeftijdgenoten. Ze betalen die kosten wel vaker uit eigen zak.
De sociaalnetwerksite tot slot is met voorsprong de populairste website bij jongeren. Netlog is in vrije val. Facebook regeert.
Bron: De Standaard
-----------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
De cijfers verbazen mij helemaal niet omdat ik zelf ook enorm veel sms, omdat dit gratis is voor mij. Wel heeft dit in mijn ogen een aantal grote nadelen: door te sms'en kan de andere persoon jouw intonatie niet horen en dus niet weten of iets 'voor de grap' bedoeld is of echt gemeend, daardoor kunnen er soms misverstanden en ruzies ontstaan. Ook durven sommigen via sms sneller iets te typen, waar ze anders meer over zouden nadenken en beseffen dat je zoiets beter niet kan zeggen. Als laatste worden er sneller afspraken gewijzigd, omdat je toch maar snel een sms'je moet typen om iets af te zeggen.
Dat jongeren gemiddeld vijf uur in de weer zijn met hun gsm, sociale netwerksites, televisie kijken enz. verbaast mij wel. Eigenlijk wil dit zeggen dat er haast geen tijd overschiet om huiswerk te maken en dergelijke...