PDA

Bekijk de volledige versie : Onderzoekers weten multiple sclerose te stoppen bij muizen


lien.debusser
7th May 2012, 10:54
Australische onderzoekers hebben een manier gevonden om de progressieve zenuwschade veroorzaakt door multiple sclerose (MS) bij muizen een halt toe te roepen. De onderzoekers tonen zich vol vertrouwen dat tests het komende decennium zullen aantonen dat de therapie ook een effect heeft op de mens.
Samen met collega's in de VS en Canada slaagde het team uit Melbourne erin om een proteïne te identificeren - CRMP-2 - dat bij MS-patiënten gewijzigd is. Ze vermoeden dat CRMP-2 voor zenuwcelschade zorgt als het interageert met een ander specifiek proteïne in de hersenen, het ruggenmerg of optische zenuwen.

De onderzoekers slaagden erin om met gentherapie de wijziging van CRMP-2 en de interactie te blokkeren. "We hebben het gen genomen, het resistent gemaakt voor schade en opnieuw ingebracht in het zenuwsysteem."

Het onderzoek werd gepubliceerd in de recentste editie van het wetenschappelijke tijdschrift Brain.

BRON: GVA 8:29 WETENSCHAP
http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1167678/onderzoekers-weten-multiple-sclerose-te-stoppen-bij-muizen.aspx

Mijn mening:
Ik vind het altijd goed nieuws als de wetenschap op één of andere manier greep kan krijgen op bepaalde ziektes, zoals multiple sclerose. MS is een chronische ziekte die niet per se invloed heeft op de levensverwachting, maar een zeer grote impact heeft op de levenskwaliteit.
Ik vind het dus zeker positief dat er verbetering mogelijk is en ik hoop dat de wetenschap met deze nieuwe therapie de ziekte onder controle kan krijgen.

Jonas Lievens
14th May 2012, 18:34
Ik ben zeker positief tegenover deze nieuwe ontdekking maar moeten toch oppassen met technieken die in de genen dingen veranderen. Wanneer dit vaak gebeurd kan er schade optreden of genetische mutaties ontstaan die andere grote problemen met zich meebrengen. Goed dat ze onderzoek verrichten maar oppassen met de gebruikte technieken in genen is mijn mening. We kennen de negatieve gevolgen van zulke technieken nog steeds niet.

Jolien.Helsen
14th May 2012, 19:35
Prachtig! :)
Telkens vind ik het fijn te horen dat er effectief een middel gevonden is tegen verscheidene ziektes. In dit geval bestaat de mogelijkheid om MS te verbeteren.
Uiteraard, zoals Jonas vermeldde, moet we kritisch zijn. En effectief grondige onderzoeken verrichten om het effect op kort termijn maar ook op lang termijn te weten.
Maar ik geloof wel dat de wetenschap voorzichtig zal omspringen met dergelijke nieuwe technieken en middelen.