PDA

Bekijk de volledige versie : Meer sterfgevallen door besparingen, zeggen artsen


LuytenLieselot
2nd May 2012, 07:01
BRUSSEL - Vijfentwintig artsen schreven een open brief waarin ze de wantoestanden in het bejaardentehuis Arcadia in Molenbeek aan de kaak stellen.

In januari en februari van dit jaar stierven 17 bejaarden in het OCMW-bejaardentehuis Arcadia van Molenbeek. Het jaar voordien waren het er vijf. Volgens de verzorgers is de verdrievoudiging geen toeval, maar heeft ze alles te maken met de reorganisatie die het gevolg is van besparingen. Dat staat in de open brief die 25 huisartsen die in Arcadia werken naar de directie, OCMW-raadsleden en het schepencollege van Molenbeek stuurden.

De artsen trekken aan de alarmbel wegens de wantoestanden die ze zelf meemaken en de getuigenissen van verzorgend personeel. In december vorig jaar besliste het college van burgemeester Philippe Moureaux (PS) een besparingsoperatie door te voeren. Veertig bedden werden afgeschaft. De tien meest autonome bejaarden kregen een brief dat ze moeten verhuizen, de meest zorgbehoevenden mogen blijven. Omdat een vleugel gesloten werd, kwam een hele verhuiscarrousel op gang die slecht was voorbereid. 'Een demente bejaarde die op een dag plotseling verhuisd wordt naar een andere verdieping en een andere kamer, raakt helemaal van slag. Hij vindt zijn weg niet meer in de gang, herkent de mensen niet meer in de kamer naast hem en krijgt te maken met nieuw personeel, dat de gewoonten van de bejaarde niet kent. Daardoor verliest hij zijn eetlust en zijn moraal. Als we lang genoeg op voorhand verwittigd waren, hadden we onze patiënten kunnen voorbereiden. Nu niet dus, en ik zag hoe ze wegkwijnden. Ik heb twee patiënten laten hospitaliseren, in de hoop hen er zo weer bovenop te krijgen, tevergeefs', vertelt dokter Isaï Pauwels, die al twintig jaar in Arcadia werkt en er dagelijks komt.

Door de besparingen verloren zestien personeelsleden hun job en namen vier mensen zelf ontslag omdat ze de werkdruk niet meer aankonden. 'Ik heb het meegemaakt dat op een zaterdagvoormiddag één verpleegster voor vijftig patiënten moest zorgen. Die allemaal gewassen moesten worden en hun medicatie moesten krijgen', zegt Pauwels.

'Er is een dienst waar er gewoon geen verpleegsters meer zijn', getuigt dokter Dominique Robion aan de RTBF. 'De medicatie wordt er maar af en toe toegediend. Vanmorgen vertelde een patiënt, die allesbehalve dement is, dat hij normaal 10 medicijnen per dag neemt en er nu maar 8 kreeg.'

'Een van de dokters stelde op vrijdag vast dat zijn patiënt een infectie had. Omdat hij al eerder meemaakte dat het voorschrift voor een verhoogd antibioticagebruik niet werd opgevolgd, heeft hij de patiënt maar laten hospitaliseren', vertelt Leen Vermeulen. Zij is ook arts van Geneeskunde voor het Volk (GvhV) in Molenbeek. Omdat GvhV het personeel al een aantal maanden ondersteunt, doet OCMW-voorzitter Christian Magerus het protest af als een politieke zaak. Volgens hem werkt er naar Riziv-normen voldoende personeel. 'Op papier, maar er zijn personeelsleden die al maanden thuis zitten', reageert Pauwels. 'Magerus komt hier nooit. We hebben de situatie al verschillende keren aangeklaagd bij hem en bij de directie, maar zij doen of er niets aan de hand is. De directie is vooral bezig met cijfers en niet met medische zorg. Het personeel durft niet te klagen uit schrik ontslagen te worden, de bejaarden uit schrik te moeten verhuizen.'

Volgende week vergadering

'Wij nemen de klachten van de artsen zeer ernstig', reageert verantwoordelijk minister Brigitte Grouwels (CD&V). 'De laatste inspectie van maart wees wel niet op grote tekortkomingen, maar we zullen deze week nog een nieuwe inspectie laten uitvoeren. Wij zullen ook uitleg vragen aan het OCMW. En er volgt volgende week een vergadering met alle betrokkenen.'

De verantwoordelijke artsen zullen morgen ook door de OCMW-directie ontvangen worden.

Bron: www.destandaard.be
woensdag 02 mei 2012

Eigen mening:
Ik vind het ongelooflijk dat dit een artikel is dat over een situatie in België gaat. Het lijkt alsof ik een verhaal lees dat plaatsvindt in een derde wereldland. Maar neen, België, kort bij huis zelfs. Gelukkig zijn er toch artsen die echt bekommerd zijn om hun patiënten en die dit wanbeleid wel durven aan te klagen. Deze patiënten betalen zelf voor hun verblijf in dit rusthuis, dat er af en toe eens over het eten een discussiepunt is, dan kan ik beprijpen maar deze mensen wordt een basisrecht ontnomen. Alle patiënten hebben recht op een degelijke verzorging en op de correcte medicatie. Ik hoop dat de sancties voor de verantwoordelijken evenredig zijn met het leed dat ze deze patiënten hebben aangedaan. Ieder mens heeft recht op een waardig bestaan en dat wordt deze mensen ontnomen, ik hoop dat de situatie in andere rusthuizen wel menswaardig is en dat ze leren uit de fouten van anderen.

Lien.Van.Bastelaer
3rd May 2012, 15:23
OCMW ontkent wantoestanden in rusthuis

Het OCMW van Molenbeek ontkent de beschuldigingen over wantoestanden in het rusthuis Arcadia. Vijfentwintig artsen schreven een open brief over het grote aantal overlijdens in het rusthuis.

In januari en februari van dit jaar stierven 17 bejaarden in het OCMW-bejaardentehuis Arcadia van Molenbeek. Het jaar voordien waren het er vijf. Volgens de verzorgers is de verdrievoudiging geen toeval, maar heeft ze alles te maken met de reorganisatie die het gevolg is van besparingen.
'Wij hebben een koudegolf gehad, begin februari, en een griepepidemie in januari', weerlegt OCMW-secretaris Tine Martens. 'Het centrum voor statistiek heeft bovendien onlangs uitgebracht dat er 23 procent meer overlijdens zijn in alle rusthuizen in België.'

In december vorig jaar besliste het college van burgemeester Philippe Moureaux (PS) een besparingsoperatie door te voeren. Daardoor moesten ook een aantal bejaarden verhuizen, en die verhuiscarrousel was volgens de artsen slecht voorbereid.

Het OCWM erkent dat een verhuizing stresserend is, maar blijft erbij dat er genoeg personeel is om iedereen op te vangen. Wij zitten boven de opgelegde normen, klinkt het.

De verantwoordelijke minister Brigitte Grouwels wil zo snel mogelijk een nieuwe inspectie van het rusthuis.

BRON: De Standaard, 3 mei 2012
MENING: Ja... Wie moet je nu geloven? De koudegolf en de griepepidemie lijkt een logische verklaring, maar vijfentwintig artsen die een brief schrijven over het groot aantal overlijdens in het rusthuis is echt wel veel!

Ilse Van Loock
5th May 2012, 12:46
Er zijn drie keer meer sterfgevallen dan verleden jaar tijdens dezelfde maanden. Volgens 25 dokters zijn deze wantoestanden te wijten aan de besparingen van het rusthuis. Toch is er volgens de directie niets verontrustends aan de hand. Natuurlijk dekt de directie van het rusthuis zich in. Maar ik vrees dat dit geen alleenstaand geval is. Ik denk dat dit overal een plaag aan het worden is : probeer het maar te redden met zo weinig mogelijk personeel. Natuurlijk gaat de dienstverlening hierdoor achteruit. Spijtig genoeg vermindert de kostprijs hierdoor niet. Neen , die blijft steeds maar stijgen. We ondervinden het iedere week. Mijn grootvader verblijft ook in een rusthuis. Probeer daar maar eens een verpleegster te pakken te krijgen.

Nathalie.Tops
5th May 2012, 18:19
Veel ouderen, waaronder mijn opa, zien er erg tegenop om ooit in een rusthuis te belanden. Als ik dit lees, kan ik hen geen ongelijk geven. Ik denk immers dat wat er gebeurt in dit rusthuis, geen alleenstaand geval is. Jammer dat oudere mensen op dergelijke manier hun oude dag moeten slijten.