PDA

Bekijk de volledige versie : Als het moeilijk gaat, komen er meer meisjes


dorien.van.heupen
30th April 2012, 19:31
De balans tussen zaadcellen met een X- en met een Y-chromosoom kan worden aangepast in functie van de omstandigheden.

In tijden van grote moeilijkheden, zoals hongersnood, worden er iets meer meisjes geboren dan jongens. Ook in arme omstandigheden worden er verhoudingsgewijs iets meer meisjes geboren, bij rijke families daarentegen iets meer jongens. Beide fenomenen worden gezien als evolutionair verantwoorde aanpassingen.

Als een populatie onder druk komt, is een focus op meer vrouwen nuttig, want die zijn de beperkende factor in de aangroei. In arme omstandigheden zijn meisjes ook beter om tot voortplanting van de genen naar de volgende generatie te komen, want zij planten zich gemakkelijker voort dan arme mannen, terwijl hoe rijker een man is, hoe groter zíjn voortplantingsmogelijkheden.

Het wetenschappelijke vakblad Nature Communications heeft aan de hand van een studie van een kleine dierentuinpopulatie van het met uitsterven bedreigde dwergnijlpaard meer zicht op deze situatie gebracht. In die populatie is amper 42 procent van de borelingen een mannetje.

Dat is blijkbaar niet uitsluitend een gevolg van selectie door welke zaadcel een eitje zich laat bevruchten, maar ook van een afwijkende verhouding tussen zaadcellen met een mannelijk Y- en met een vrouwelijk X-chromosoom. Het resultaat werd behaald door kleurtechnieken toe te passen, waarmee een zaadcel met een Y er anders ging uitzien dan een met een X.

Hoe de nijlpaarden weten waarom ze meer dochters moeten maken, is een raadsel, net als de manier waarop ze de geslachtsverhouding van hun zaadcellen wijzigen. (DD)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/als-het-moeilijk-gaat-komen-er-meer-meisjes/article-4000088264976.htm
maandag, 30 april 2012

Ik vind het altijd interessant om te weten te komen hoe de natuur zich, zonder het zelf te beseffen, toch steeds automatisch aanpast aan zijn omstandigheden. De natuur is toch iets mooi en soms zo onverklaarbaar.. :)

lien.debusser
30th April 2012, 22:15
Ik vind het ook ontzettend interessant om te zien hoe de natuur zich telkens weet aan te passen. Op de één of andere manier weet de natuur hoe ze moet handelen om de overlevingskansen te optimaliseren.
In moeilijke omstandigheden zijn er dus meer meisjes nodig om te kunnen overleven. Het is volgens mij duidelijk wie nu eigenlijk het sterke geslacht is? ;).

jens.rymen
2nd May 2012, 15:48
Enorm mooi artikel, het onderzoek is op een merkwaardige manier uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek zal ik niet in twijfel trekken en om de resultaten nog een beetje te staven.
De Verenigde Naties schat de mondiale populatie op 31 oktober 2011 op 7 miljard en volgens The World Factbook zou de toename in 2011 ongeveer 76,4 miljoen zijn. Elke dag komen er circa 209.000 mensen bij. Ik haal er even de bevolkingscijfers bij. Als we kijken naar ons klimaat en de vervuiling per persoon, zou je dan verwachten dat de natuur er voor zorgt dat er minder mensen geboren worden? Dit is inderdaad zo. (http://www.indexmundi.com/nl/wereld/geboortecijfer.html) Het stijgende bevolkingsaantal is vooral te wijten aan onze medische kennis die groter is geworden, het terugdringen van het sterftecijfer bij zuigelingen, ... (http://www.indexmundi.com/nl/wereld/sterftecijfer.html)

Esther Lambrechts
4th May 2012, 14:12
Wat enorm interessant om te weten! Zeg nu nog eens, mannen, dat je met vrouwen alleen maar last hebt :D

Ook vind ik het, net als Dorien, zeer mooi om op te merken hoe de natuur zich aanpast aan de omstandigheden. Dat vind ik zo gek maar tegelijkertijd ook zo mooi. De natuur blijft ons verbazen, soms op een zeer negatieve manier, maar zeker en vast ook op vele positieve manieren. Meer kan je toch niet vragen?