PDA

Bekijk de volledige versie : Er is met 99 procent zekerheid leven op Mars


Noël Van Thielen
14th April 2012, 11:29
"Er is met 99 procent zekerheid leven op Mars"

Is er leven op Mars? Het is een vraag die we ons al lang stellen, maar een team wetenschappers is er nu voor 99 procent zeker van dat er iets leeft op de rode planeet.

Onderzoekers van de universiteit van Siena en het Keck Instituut in Californië onderzochten materiaal van een Mars-missie uit 1976. Er werd aangenomen dat het materiaal bewees dat er geologische activiteit was op Mars, maar niets biologisch. Nieuwe experimenten doen vermoeden dat er toch tekenen van microben zijn. "Tot hiertoe ben ik er al voor 99 procent zeker van dat er leven op Mars is", zegt professor Joseph D. Miller.

"Om een oud gezegde aan te halen: als het op een microbe lijkt en het zich als een microbe gedraagt, dan is het waarschijnlijk ook een microbe." Enkele jaren geleden zorgde Nasa's Phoenix Mars Lander voor verrassende resultaten, waardoor het onderzoek verder werd gezet.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1423191/2012/04/13/Er-is-met-99-procent-zekerheid-leven-op-Mars.dhtml

13/04/12 - 20u24

mening: Dit vind ik zeer fascinerend. Mars heeft naar mijn weten geen atmosfeer. Er is dus geen zuurstof op mars. Ik ben zeer benieuwd om organismen te zien die kunnen leven en ontwikkelen zonder zuurstof.
Laat ons wachten op volgende onderzoeken...

Koen.Luyten
17th April 2012, 10:07
Zeker weten een interessante vaststelling. Zou het waar kunnen worden dat we onze bijna opgeleefde aarde kunnen verlaten voor een nieuw exemplaar? Met mijn (groot) geloof in de wetenschap schiet ik het voorstel niet af! Of de nieuwe planeet dan effectief mars gaat zijn is een andere vraag. Zoals Noël al correct aanstipte, is er geen atmosfeer op mars. Misschien ligt de toekomst dan van de mensheid niet op mars maar op een van de "superaardes" (www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1415553/2012/03/28/Miljarden-leefbare-superaardes-in-Melkweg.dhtml). Maar voor alle sceptische studenten: " een toestel waarmee je tegen iemand anders kan praten zonder hem te zien werd vroeger ook weggelachen..."

jens.rymen
17th April 2012, 10:27
Mooie vondst. Ik ben er zeker van dat er ergens in de ruimte een planeet te vinden moet zijn waar ook leven op te vinden is. Het zou, van ons, egoïstisch zijn te denken dat wij de enige levende wezens in het heelal zijn.
Als dit leven al gevonden kan worden op Mars zou dit al een enorm mooie ontdekking zijn.
Zoals Koen zei: "het verlaten van deze aarde voor een 'nieuw exemplaar'. Ligt over enkele jaren zeker binnen onze mogelijkheden.

Bart.Wielockx
17th April 2012, 10:42
Dat er nog ergens leven is in het heelal lijkt mij logisch. het zou me verbazen dat de enige planeet waar zich leven -in welke vorm dan ook- bevindt de aarde is. Dat er relatief kortbij de aarde leven zou gevonden zijn vind ik uiterst interessant. Hoe meer nieuwe bevindingen hoe beter we het universum gaan begrijpen. Hopelijk brengen al de nieuwe ontdekkingen ook positieve elementen voor de mensheid met zich mee.

guus.wuyts@hotmail.com
20th April 2012, 18:12
Een onderwerp zoals dit vind ik altijd interessant. Niet alleen omdat ik aardrijkskunde doe maar ook gewoon omdat het mij zo interesseert. Hier zou ik uren over kunnen doorpraten. Het feit dat men altijd opnieuw met zulke ontdekkingen komt vind ik niet meer dan normaal. We weten nu al dat er onmenselijk veel planeten zijn, en men heeft nog niet eens het einde van het heelal bereikt. Maar ja, hoe zou dit ook kunnen. Want waar iets stopt, moet iets nieuws beginnen. Dus, het heelal is volgens mij oneindig groot. Het feit dat we hier nog lang niet de helft van kennen snap ik wel. Maar dan is het toch niet meer dan logisch dat er nog zulke planeten als de onze zijn. We hebben ze gewoon nog niet gevonden, of we kunnen ze niet vinden omdat ze te ver weg zijn. Naar mijn mening kan het niet dat wij de enigen zijn die zoveel geluk hebben gehad dat we in dit onbegrijpelijk groot universum de enige planeet waar leven mogelijk is bewonen. Toch vind ik het altijd zeer interessant wanneer men dan weer zulke ontdekkingen doet. Toch hunker ik nog altijd naar die bevestiging.

sarah.schrauwen
20th April 2012, 22:22
De mens is altijd al gefascineerd geweest door buitenaards leven. Vaak bleef dit bij fantasievolle verhalen - we kennen allemaal het voorbeeld van E.T. ... - maar de realiteit komt nu wel heel dicht bij. De bewijzen die de onderzoeken opleveren, veranderen fantasie in werkelijkheid, althans toch voor een deel: het leven op Mars zal niet even spectaculair zijn zoals in de films. Het idee alleen al én de bevestiging van leven op deze planeet zijn echter spectaculair genoeg. Laten we hopen dat de komende onderzoeken ons meer informatie en details kunnen geven over het leven aanwezig op de rode planeet én dat wij, mensen, deze planeet niet verwaarlozen zoals de onze.

Noël Van Thielen
25th April 2012, 11:54
UGent wil samen met ESA tuinieren op Mars

Onderzoeksgroepen van het Centre of Excellence Food2Know (UGent) werken samen met de Europese Ruimtevaartorganisatie (ESA) om zuurstof, water en voeding te produceren voor langdurige ruimtemissies. Dat meldt de Universiteit Gent.

"Het project is geïnspireerd door de ecosystemen op aarde en tracht onder meer om gewassen te telen in de ruimte zoals tarwe, aardappelen, salade, rijst en tomaten", aldus professor Benedikt Sas (Food2Know). "Naast het feit dat deze gewassen voeding bieden aan de astronauten, kunnen deze planten ook koolstofdioxide omzetten tot zuurstof voor de astronauten of drinkbaar water produceren."

De wetenschappers zullen tegen eind dit jaar in Gent groenten kweken in een afgesloten kooi onder volledig gecontroleerde omstandigheden. "Er wordt een selectie gemaakt van gewassen en parallel wordt onderzocht welk substraat of hydrocultuur het meest geschikt is", aldus Sas. "Er zal ook berekend worden hoeveel zuurstof de planten nodig hebben en hoeveel ze produceren, hoeveel voedingsstoffen ze nodig hebben en hoeveel water." Ook praktische problemen, zoals het wortelen zonder hulp van de zwaartekracht, worden bestudeerd.

In een later stadium zullen experimenten doorgaan op ruimtestations buiten de dampkring en vervolgens op de Maan. "Nog later, dan spreken we over een periode van 30 tot 40 jaar, zullen proeven doorgaan tijdens de reis naar Mars en uiteindelijk op Mars zelf." Het project zal ook toepassingen hebben op aarde.

Het MELISSA-project van ESA groepeert verschillende Europese organisaties op wereldniveau. Het Centre of Excellence groepeert meer dan 35 laboratoria, verspreid over verschillende universiteiten.

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1428383/2012/04/24/UGent-wil-samen-met-ESA-tuinieren-op-Mars.dhtml

Mening : Ik plaats dit artikel hier omdat het ook gaat omtrent de planeet Mars.
Zeer fascinerend om te lezen hoe wij later kunnen gaan tuinieren op Mars.
Het grootste probleem lijkt me enkel nog het wortelen tegen de zwaartekracht. Verder is licht volgens mij ook nog een probleem. Plantjes, en hier kunnen de biologen waarschijnlijk meer over vertellen, hebben licht nodig om te groeien. Ik denk echter dat de lichtsterkte op Mars misschien wel eens te laag kan zijn. Of niet?

Verder vind ik het fantastisch dat onze universiteit uit Gent daar mee aan werkt. Zo staan we enerzijds nog korter bij dit onderzoek dan de andere landen in de wereld en anderzijds komen onze studenten sterrenkunde in aanraking met nieuwe dingen die hun kennis enkel maar versterken, vernieuwen en verbreden!