PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlandse politicus stapt op na mop op radio

Maximous
5th April 2012, 15:24
Nederlandse politicus stapt op na mop op radio

John Leerdam, Nederlands politicus voor PvdA, stapt op als Kamerlid na een mopje in het radioprogramma Giel. Leerdam werd op de rooster gelegd over de niet-bestaande terreurverdachte Jael Jablabla en reageerde op diens vervroegde vrijlating. Leerdam vindt dat zijn geloofwaardigheid is aangetast en dat hij niet meer kan functioneren als Kamerlid.

In het radioprogramma Giel op 3FM halen reporters grappen uit met bekende Nederlanders. Hij confronteert hen met niet-bestaande zaken en probeert hen daarover een mening te ontfutselen.

John Leerdam, Nederlands Kamerlid van PvdA, reageerde op de verzonnen vervroegde vrijlating van de niet-bestaande terreurverdachte Jael Jablabla. Leerdam deed net alsof hij zich uitgebreid in de zaak had verdiept: 'Onze fractieleider heeft hier over gesproken en zal dit in de gaten blijven houden. Wij gaan dit niet verder bespreken maar ik weet meer over Jael dan u', klonk het bij Leerdam.

Klinkklare nonsens, en dat besefte Leerdam achteraf maar al te goed. Intussen liet de politicus al weten dat hij aftreedt als Kamerlid. 'De gevolgen van deze uitspraken maken dat ik niet meer kan functioneren', zegt Leerdam in een verklaring. Hij geeft aan dat hij zich in het interview heeft 'laten verleiden tot uitspraken die niet alleen zijn geloofwaardigheid hebben geschaad, maar daarmee ook die van de Kamer als geheel en van zijn partij.'

De bedenker van het programma, Giel Beelen, heeft intussen verbaasd gereageerd op het ontslag van John Leerdam. 'Dit was uiteraard niet de bedoeling. Het item is louter ludiek bedoeld, wij haalden eerder ook al moppen uit met bijvoorbeeld de premier. Wat is er mis met zeggen dat je iets niet weet?'

John Leerdam (1961) zat tijdelijk in de Kamer als vervanger. Hij was tussen 2003 en 2010 al eerder Kamerlid.

Bron: DS (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120405_021)

Mening:

Een geweldige mop die 3FM heeft uitgehaald! Dat John Leerdam na dit incident opstapt, vind ik nogal overdreven. Zijn geloofwaardigheid als politicus zal zeker zijn aangetast, maar als ik naar Belgische politiekers op de tv luister, hoor ik ook dikwijls een hoop gezeik. Ze draaien maar toe rond de pot en ze geven geen zinnig op vragen van interviewers. Ik wil wel eens weten hoeveel andere politiekers net hetzelfde zouden reageren als Leerdam.