PDA

Bekijk de volledige versie : Goed bewaarde babymammoet gevonden in Siberië


michiel.bouwen
4th April 2012, 15:29
In een bevroren grot in het Russische Siberië is een babymammoet gevonden. Omdat het dier zo goed bewaard gebleven is in het ijs, zijn de onderzoekers tot enkele opmerkelijke vaststellingen kunnen komen.

Het waren zogenaamde 'tusk hunters', mensen die jacht maken op slagtanden, die de mammoet vonden en overhandigden aan een groepje wetenschappers.

Na zorgvuldig onderzoek zijn enkele opmerkelijke zaken aan het licht gekomen. De wolharige mammoet Yuka was nog maar 2,5 jaar toen ze om het leven kwam. Ze had verwondingen die duidelijk van een leeuwenaanval afkomstig waren, maar het lijkt erop dat het mensen waren die de klus klaarden. Dat zou het eerste bewijs zijn dat er in die periode, zo'n 10.000 jaar geleden, mensen woonden in die streek. Het zou er ook op kunnen wijzen dat mensen leeuwen gebruikten om andere dieren voor hen 'te vangen'.

Omdat Yuka al die tijd in het ijs gelegen heeft, is er meer bewaard gebleven dat een hoop beenderen. Ook het haar en het zachte weefsel zijn nog redelijk intact. De stelling dat mammoeten lichter haar zouden hebben dan eerst vermoed, wordt meteen bewezen. Yuka is 'hoogblond'.

De Britse zender BBC heeft alles over Yuka in de documentaire 'Woolly Mammoth: Secrets from the Ice' gegoten.

Uit: Het Nieuwsblad

Mijn mening:
Weeral een extra feit voor de wetenschap. Als student geschiedenis vind ik deze vondst zeer belangrijk, het kan ons meer leren over de mammoet en misschien zelfs over de mens en het gebruik van dieren voor de jacht.

jens.rymen
10th April 2012, 13:19
Weeral een mooie vondst, dit jaar zijn er op dit forum al vele artikels rond mammoeten verschenen. Als bioloog vind ik deze artikels uitermate interessant. We leren veel bij door dit soort ontdekkingen. Wat deze vondst nog een meerwaarde geeft is het feit dat de babymammoet zo goed bewaard is gebleven.