PDA

Bekijk de volledige versie : Groeiend aantal mensen neemt risico's met seks


Barst
4th April 2012, 02:47
Groeiend aantal mensen neemt risico's met seks


Gemeentelijke gezondheidsdiensten (GGD's) rapporteren een fikse groei van het aantal seksueel overdraagbare aandoeningen als chlamydia en gonorroe. De groei is groter dan de gestegen toeloop op de soa-poli's.


Dat blijkt uit de 'Thermometer seksuele gezondheid' van het RIVM die vandaag wordt gepubliceerd. Onderzoekster Marianne van der Sande van het RIVM noemt het zorgelijk dat, ondanks allerlei voorlichtingscampagnes, mensen nog steeds risico lopen bij seksueel verkeer. Zo blijkt 64 procent van de bezoekers van de soa-poli's geen condoom te hebben gebruikt bij het laatste seksuele contact. "Maar het is natuurlijk prima dat er meer wordt opgespoord."

GGD's ontvingen vorig jaar op hun soa-poli's 113.180 mensen, 8 procent meer dan in 2010. De soa-poli's zijn vooral bedoeld voor mensen met een verhoogd risico, bijvoorbeeld door veel wisselende seksuele contacten. Daarnaast behandelen huisartsen en ziekenhuizen mensen met soa's. Landelijke cijfers over 2011 zijn daarvan nog niet bekend.

Uit de GGD-cijfers blijkt dat bij 11 procent van de poli-bezoekers een chlamydia-infectie werd vastgesteld: 12.913 mensen, 12 procent meer dan in 2010. Chlamydia is al jaren de meest voorkomende geslachtsziekte. Ook het aantal vastgestelde gonoroe-infecties stijgt nog steeds. Gonorroe kwam jarenlang relatief vaak voor onder mannen die seks hebben met mannen (8 procent), maar deze soa is bezig met een opmars onder heteroseksuelen.

Bij vrouwen steeg het aantal gonorroe-infecties met 38 procent tot 905 nieuwe positief geteste gevallen, bij heteroseksuele mannen 31 procent (713). Ook werden 416 nieuwe hiv-diagnoses vastgesteld, 11 procent meer. Hiv-positieve bezoekers van de soa-poli blijken ook relatief vaak een andere soa te hebben. Daarvan is bij 30 procent van de hiv-gevallen sprake.

Syfilis werd vorig jaar minder vaak geconstateerd. In totaal werd dat 476 keer gediagnostiseerd, een daling van 5 procent. Ook hepatitis B lijkt bezig met een terugtocht, mogelijk door vaccinatie. Vorig jaar zijn 151 mensen hepatitis-B-positief getest, 22 procent minder dan in 2010. Maar het aantal opgespoorde hepatitis C verdubbelde, tot 62 nieuwe gevallen.


Blog Trouw, 03-04-2012

kaat.vennekens
4th April 2012, 08:02
Van deze cijfers schrik ik toch wel even.
Ik wist dat soa's onder de mensen leefde, maar zo frequent...
Ligt het aan de campagnes die gedaan worden, of juist niet gedaan worden? Eerlijk gezegd, ik ben de laatste maanden/jaren geen poster of ander campagne materiaal tegengekomen over soa's. Of misschien ligt het eerder aan de mentaliteit bij de mensen die met de jaren toch wel drastisch veranderd is wat betreft dit onderwerp? Mensen houden geen rekening meer met de gevolgen. Ze denken op dat moment enkel met hun hart, hun gevoel, in plaats van hun verstand soms ook eens te gebruiken.
Volgens mij kan er wel iets aan de cijfers gedaan worden. Maar hier moet dan weer tijd én geld in gestoken worden. Als dit het toelaat, moet hier zeker achter gezeten worden. Want cijfers zeggen bij mensen niet zo veel denk ik. Als je weet dat 113.180 mensen naar de soa-poli's gaat, ga je dan jezelf meer beschermen tegen soa's? Ik denk het niet. Maar een goede campagne zou de mensen wel eens tot nadenken kunnen zetten. En vooral voor de jeugd van tegenwoordig kunnen campagnes op scholen en jeugdverenigingen veel invloed uitoefenen op de jongeren.
Ik wens de organisatie in elk geval veel succes toe!