PDA

Bekijk de volledige versie : Ook dit is Hollywood: hoe duizenden kindacteurs strijden om eeuwige roem


Niels Olieslagers
27th March 2012, 11:42
[SIZE=4]Ook dit is Hollywood: hoe duizenden kindacteurs strijden om eeuwige roem
[/SIZE]
Het is 'Pilot Season' en dat heeft jong Hollywood geweten. Jaarlijks trekken honderden gezinnen met hun hele hebben en houden naar Los Angeles om de kinderwens van hun nageslacht waar te maken: beroemd worden. De grote trek begint in januari met de start van pilot season, waarin vijftig nieuwe tv-series worden opgenomen. Vijf maanden later is de ontnuchtering echter groot, wanneer slechts een handjevol kinderen ook effectief een rol te pakken krijgt en de rest met hangende pootjes - maar vooral met lege zakken - noodgedwongen huiswaarts keert. Of hoe een droom kan uitgroeien tot een regelrechte nachtmerrie...

Oakwood Apartments trekt sinds de jaren '70 een wel erg ongewoon soort huurders aan: families van duizenden wannabe-Hollywoodsterren. Het gebouw biedt voor 2400 dollar per maand onderdak aan gezinnen die hun kinderen tijdens 'pilot season' van de ene auditie naar de andere sleuren, in de hoop zo veel mogelijk filmrollen in de wacht te slepen.

Het appartementencomplex heeft alvast een mooie reputatie opgebouwd: ze pakken dan ook zwaar uit met het feit dat Jennifer Love Hewitt, Hilary Duff en Megan Fox er een tijdje gewoond hebben. Naast onderdak biedt het complex gratis auditielessen en netwerksessies aan. Dat is het minste wat ze kunnen doen, luidt het bij verhuurder Rosi Forti, aangezien gezinnen al genoeg geld uitgeven aan de droom van zoon of dochter.

"We want moneeeyyy!"
Op de eerste dag van 'pilot season' ramt casting director Stuart Stone de kinderen alvast de volgende slagzin door de strot: "If you do not run yourself like a business, you will run out of business." Wanneer hij hen vraagt wat ze het liefst van allemaal willen, antwoorden ze in koor: "We want moneeeyyy!" Stone maakt hen alvast warm door te vertellen dat de meeste kindacteurs minstens duizend dollar krijgen voor hun eerste opdracht. De ouders die op de achtergrond meekijken, wrijven gretig in hun handjes. Dat ze maandelijks minstens vijfduizend dollar uitgeven om de carrière van hun kind van de grond te krijgen, lijken de meesten snel vergeten te zijn.

Ma en pa laten zich maar beter van hun beste kant zien, want de casting director laat vervolgens kort maar krachtig weten dat hij kinderen met vervelende ouders meteen de laan uitstuurt: "If we do not like your parents, we will delete the casting tape." Het wordt opvallend stil in de zaal.

"Ik woon op amper tien minuten van Oakwood", steekt Sturman van wal. "Het is een fascinerend wereldje dat zich in mijn achtertuin afspeelt." Sturman regisseerde samen met Dylan Nelson 'The Hollywood Complex', een documentaire die het leven in en rond Oakwood in de kijker zet. Sturman en Nelson volgden in 2009 een dozijn gezinnen dat tijdens 'pilot season' alles op alles zet om de droom van hun kinderen waar te maken. Wat we te zien krijgen is een moordende agenda gevuld met acteerlessen, auditierondes, peperdure fotoshoots en vergaderingen met agents, managers en acteercoaches.

Shanna (13) is te oud
De 13-jarige Shanna overtuigde haar mama om van Colorado naar het zonovergoten Zuid-Californië te verhuizen. Piepjong is ze, maar volgens Hollywoodnormen is de 'tween' veel te oud om nog kans te maken op een succesvolle acteercarrière. We leren al snel hoe Shanna vijf maanden later - en tienduizenden dollars lichter - van een kale reis terugkomt. Ze heeft van haar zakgeld dat ze met babysitten verdiende een paard gekocht, terwijl haar moeder een jaar later nog steeds haar schulden aflost.

Mama Casa verhoogt haar 'winstkansen' dan weer door maar liefst vijf kinderen naar de auditierondes te sturen. Dat één van haar kinderen in het piepkleine appartementje onder de eettafel moet slapen, heet dan 'toewijding'. Wendi Casa wijst vervolgens naar haar zoon: "Hij is veertien, hij kan al eens een vuil woord zeggen als de regisseurs dat echt willen." De mater familias zegt dat ze openstaat voor eender welke rol die haar kinderen krijgen aangeboden, zolang ze maar niets met de duivel te maken hebben.

"Mijn man zit bij de luchtmacht waardoor we allesbehalve rijk zijn." Dat 'bevestigt' de mama van vijf door samen met haar gezin door de vuilnisbakken van Hollywood te snuisteren, in ruil voor wat statiegeld. Ze gaat wel erg ver om haar kinderen aan een carrière te helpen. "Je moet geen vrijwilligerswerk in Afrika gaan doen om een voorbeeld te zijn. Hollywood is onze missie."

Te koop: mijn dochter
Dan is er de irritant vroegrijpe Megan, die de casting directors denkt te overtuigen met uitdagende outfits (het kind is amper tien jaar oud) en sterallures die - tot grote ergernis van de crew - de pan uitswingen. Megan en mama Sandy kwamen naar Oakwood voor pilot season om vervolgens nooit meer naar huis te keren. Megans vader bleef thuis in Missouri, maar stopt zijn gezin elke maand duizenden dollars toe om rond te komen. Sandy windt er geen doekjes om: "Well, that sounds stupid but we're selling Megan!".

Veertig audities en nul filmrollen verder beslist de blonde Megan uiteindelijk om zowel van look als van naam te veranderen: de wannabe-starlet zet nu, maar voorlopig zonder al te veel succes, haar beste beentje voor als de roodharige 'Presley Ca$h'. Twee jaar later heeft Cash dan eindelijk beet: de tiener krijgt een rolletje in een videoclip van countryzangeres Taylor Swift, om vervolgens opnieuw in de schaduw van Hollywood te verdwijnen. Haar moeder krijgt het thuis niet uitgelegd: "Hoe vertel je het thuisfront dat je er op 4 jaar tijd meer dan 180.000 dollar doorgejaagd hebt?"

Eén ding hebben de 'sterren' uit 'The Hollywood Complex' alvast gemeen: doorzettingsvermogen. En passie en wilskracht, maar tegelijkertijd ook een droom die langzaam maar zeker afbrokkelt.

Bron:
De Morgen
Link naar artikel. (http://www.demorgen.be/dm/nl/2908/film/article/detail/1414483/2012/03/26/Ook-dit-is-Hollywood-hoe-duizenden-kindacteurs-strijden-om-eeuwige-roem.dhtml)

Mening:
Beroemd worden en veel geld verdienen, is voor velen een zeer aantrekkelijk doel. Ik denk dat er maar weinig mensen een dergelijke levensstijl zouden afwijzen als deze plots in hun schoot werd geworpen. Natuurlijk is dit niet zo vanzelfsprekend. De muziek- en filmindustrie in Amerika is tegenwoordig echter zo algemeen geworden dat vrijwel iedereen bij wijze van spreken een kans maakt om wat geld te verdienen en relatief bekend te worden. Uiteraard is talent nog steeds de meest bepalende factor om echt internationaal door te breken en ook effectief jaren relevant te blijven. Dit leven is natuurlijk slechts voor weinigen weggelegd. Maar vandaag de dag zie je ook vaak onbekende mensen stinkend rijk worden en bekendheid vergaren door mee te doen aan dwaze en inhoudsloze realityshows zoals bijvoorbeeld Jersey Shore. Acteertalent is bij deze personen ver te zoeken en zij zullen nooit gelijkgesteld worden met pakweg een George Clooney, Brad Pitt, Angelina Jolie, … Dit maakt voor de gezinnen in dit artikel volgens mij ook niet veel uit. Het lijkt wel alsof ze gewoon op een zo kort mogelijke periode zo veel mogelijk geld willen verdienen en in de “boekjes” kunnen staan. Men laat meestal wel uitschijnen dat de kinderen zelf de beslissing hebben genomen om naar Hollywood te trekken, maar ik ben ervan overtuigd dat het vaak de ouders zijn die achter deze stap zitten. Hoe sommige ouders uit dit artikel hun kinderen gebruiken en behandelen is echt walgelijk. Dat één van de kinderen in het piepkleine appartementje onder de eettafel moet slapen, heet dan 'toewijding'?? Enkele kinderen lijken ook niet veel zeggenschap te hebben over welke rol ze wel of niet aanvaarden.

Een tienjarig meisje dat de casting directors wil overtuigen met uitdagende outfits en enorme sterallures? Ouders die vertellen dat ze hun dochter in feite willen verkopen aan Hollywood? Duizenden dollars per maand verkwisten aan een droom die voor de meesten nooit zal uitkomen? Van proberen ga je niet dood en daar is uiteraard niets mis mee. Maar na talloze mislukkingen en het verliezen van grote hoeveelheden geld moet je toch gaan beseffen dat de filmwereld misschien niet voor jou en je gezin is weggelegd.

Only in America?