Inloggen

Bekijk de volledige versie : Gadget zet adem om in elektriciteit voor gsm

willem.van.huffel
20th March 2012, 17:27
Gadget zet adem om in elektriciteit voor gsm

Een Braziliaanse uitvinder heeft een snufje bedacht om gsm's en andere elektronische apparaten op te laden met behulp van de menselijke adem. Daarvoor zet je tijdens het lopen een masker op je gezicht, waarna de windverplaatsing van je adem turbines aandrijft die stroom opwekken.

"Het AIRE-masker kan binnen of buiten worden gebruikt terwijl je slaapt, wandelt, loopt of zelfs wanneer je een boek leest", zegt uitvinder Joco Paulo Lammoglia uit Rio de Janeiro. "Ik hoop het concept in productie te krijgen en de ecologische voetafdruk te verminderen."

Lammoglia meent dat zijn uitvinding niet alleen goed is voor de natuur, maar ook voor de mens zelf. "Het moedigt je ook aan om fysieke activiteiten te doen," vindt hij. "De energie is 24 uur per dag beschikbaar, zeven dagen per week." Je moet er natuurlijk wel zo'n ridicuul masker voor dragen...

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5379/Ecotips/article/detail/1407465/2012/03/12/Gadget-zet-adem-om-in-elektriciteit-voor-gsm.dhtml

Mening:
Een zeer handig gebruiksvoorwerp voor gsm's en misschien in de toekomst ook voor andere elektrische toestellen. Door gewoon weg simpel adem te halen, wek je elektriciteit op. Het is ergens ook wel geniaal om het als energiebron te gebruiken en hoe het apparaat er uit ziet als je het draagt, zou ik mij niets van aantrekken. Je helpt het milieu en daar gaat het om. Een belangrijk voordeel hierbij is dat het mensen terug aanzet om meer aan fysieke activiteiten te doen, door mensen een extra reden/motief geven om te gaan sporten.
Het heeft op het eerste zicht veel potentieel, maar een paar dingen vraag ik mij wel af. Hoeveel energie wekt het apparaat door middel van je adem op want ik kan mij niet echt inbeelden dat het veel energie levert op korte termijn. Is het apparaat daadwerkelijk wel praktisch om te dragen en geeft het geen onvoorziene gevolgen?
Ik zou zeggen dat het zeker bruikbaar zou kunnen zijn, maar het moet nog wel grondig getest worden vooraleer het aan de mensen verkocht mag worden.