PDA

Bekijk de volledige versie : Deze koptelefoon verlost patiënt van oorsuizen


dorien.van.heupen
20th March 2012, 11:55
Er is hoop voor de duizenden mensen die lijden aan oorsuizen of tinnitus. De aandoening zou behandeld kunnen worden door enkele uren per dag een soort hoofdtelefoon op te zetten, die lijkt op een niet zo hippe iPod.

De hoofdtelefoon speelt een serie tonen af die afgestemd zijn op de patiënt en zo de ritmische patronen van de gehoorschade doorbreken. Volgens de Duitse bedenker Peter Tass kan het apparaat op die manier de zenuwcellen van het gehoor 'resetten'.

Tass ontwikkelde het gadget - het Acoustic Coordinated Reset (ACR) - en publiceerde de eerste bewijzen dat het werkt in het medische vakblad Restorative Neurology & Neuroscience. Driekwart van de proefpersonen reageerde positief op de behandeling. Het resultaat bleef tot tien maanden duren.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=AM3NNAHM dinsdag 20 maart 2012

Zeer grote doorbraak voor mensen die aan oorsuizen lijden! Het is een aandoening waar je depressief van kan worden en die zelfs tot zelfmoord kan leiden. Tot nu toe was hier geen enkele remedie voor gevonden, eens je het had, was het voor de rest van je leven. Ik ben er zeker van dat veel mensen hiermee gaan geholpen zijn. Hopelijk is het ook even effectief zoals beweerd wordt.

Gianni.Claes
20th March 2012, 13:28
Zeer goed nieuws, aangezien (een zware vorm van) oorsuizen inderdaad depressies en zelfs zelfmoord tot oorzaak kunnen hebben.
Ik lees wel dat het effect maar voor tien maanden duurt. Hier vraag ik me het volgende bij af:
wordt er bedoeld dat ja na tien maanden elke dag enkele uren deze therapie te volgen terug meer last krijgt van oorsuizen,
of dat je deze therapie een tijdje moet volgen, tien maanden na de laatste sessie het oorsuizen terug begint en de therapie moet herhaald worden?
Hoe dan ook, er wordt gezegd dat de gehoorcellen 'gereset' worden, maar toch zou het oorsuizen dus blijkbaar terugkomen, wat ik dan wel vreemd vind.
Toch is het levenslang volgen van een dergelijke therapie denk ik veel leefbaarder dan steeds maar oorsuizen.

Niels Olieslagers
20th March 2012, 16:06
Ik heb zelf al een aantal maanden last van tinnitus/permanente oorsuizen. Hoewel ik er doorheen de dag vrijwel niets van merk, is dit enorm storend als er geen omgevingsgeluid is. Als je probeert te slapen, kan dit dus erg vervelend zijn. Hoewel tinnitus zelden vanzelf verdwijnt, bestaat het gevaar wel dat het erger kan worden. Om dit te vermijden draag ik nu regelmatig gehoorbescherming tijdens het uitgaan, maar dat is zeker geen waterdichte oplossing. Als deze hoofdtelefoon dus effectief werkt en verkocht zal worden aan een democratische prijs, zou ik, samen met ongetwijfeld velen anderen, zeker interesse hebben.

Ik heb Peter Tass even opgezocht op het internet om na te gaan of het niet de zoveelste "wetenschapper" is die denkt dat hij het warm water heeft uitgevonden. Blijkbaar heeft hij toch een indrukwekkende cv en een aantal prijzen op zijn palmares staan. Ik heb ook geen schandalen of negatieve commentaar gevonden. Er is dus hoop!

Sabrina
20th March 2012, 22:09
Dit zou echt geweldig zijn en hopelijk wordt er verder werk van gemaakt. Mijn partner heeft hier enorm veel last van. In die mate dat het zorgt voor een soort doofheid. Het gesuis is zo hoog dat hij geen hoge tonen meer hoort. Dit is slechts langs 1 kant waardoor we nog van geluk mogen spreken maar toch. Het maakt het leven soms niet gemakkelijk. Soms heeft hij belangrijke informatie niet gehoord of ontstaan er misverstanden omdat je niet weet of hij je wel gehoord heeft of niet. Als dit zou kunnen helpen, al is het maar voor 10 maanden dan is het al een hele hulp. Luisteren is heel belangrijk en als je langs 1 kant gedeeltelijk doof bent door oorsuizen kamp je toch met een hele hindernis.

Francesco
21st March 2012, 00:59
Niels, +1

jens.rymen
21st March 2012, 19:44
Aan het begin van dit schooljaar heb ik samen met enkele andere studenten biologie een groepswerk moeten maken over oorsuizen. Gedurende deze taak werd het me meer en meer duidelijk dat oorsuizen een enorm groot en lastig probleem is/kan zijn.
Deze koptelefoon zou dus een enorm mooie vondst zijn. Vele mensen zullen hierbij gebaat zijn. Nu maar hopen dat hij echt werkt en zoals Niels al zei dat hij aan een democratische prijs te verkrijgen zal zijn.

Laura.Cabanier
23rd October 2012, 12:13
Ik ga zelf heel graag naar optredens en ik bescherm mijn oortjes daar altijd goed voor het 'lawaai'. Toch heb ik soms nog last van oorsuizen, maar dit is dan maar voor eventjes. Ik merk dan al hoe vervelend het is en ik wil me niet voorstellen dat je daar altijd last van moet hebben...

Ik heb me altijd laten vertellen dat eens je permanente oorsuizingen hebt, dit effectief permanent is, dus laat ons hopen dat deze man hier iets aan kan doen en de mensen die hier last van hebben kan bevrijden van die irritante aandoening. Ik hoop hier zeker nog meer van te horen, en dan vooral goed nieuws, natuurlijk...

ArieBergs
10th December 2013, 09:42
Oorsuizen of tinnitus genezen is geen gemakkelijke opgave. Meer dan 10 % van de mensen hebben last van oorsuizingen. Alhoewel er geen magisch middel bestaat zijn er toch vele remedies beschikbaar om deze marteling de kop in te drukken. Als ex tinnitus- en hyperacusis patiënt heb ik door de jaren heen heel wat remedies tegen oorsuizen of tinnitus bijeengebracht. Om u nu uit de nood te helpen heb ik de hele verzameling in een handboek gebundeld "oorsuizen - 100 remedies".

http://www.oorsuizen100remedies.be

In dit e-book komen de verschillende remedies en therapieën uitvoerig aan de orde. Over oorsuizen doen heel wat bakerpraatjes de ronde, die dringend de wereld uit moeten worden geholpen. Eén van de grootste misverstanden is, dat je met oorsuizen maar moet leren leven, omdat er eigenlijk zo weinig aan te doen is. Je kunt dit e-book als één doorlopend geheel lezen, maar je kunt het ook als naslagwerk gebruiken om meer gerichte informatie op te zoeken. Oorsuizen: zelfs als je er niet op tijd bij bent is er wel degelijk iets aan te doen.

Groetjes,
Arie Bergs