PDA

Bekijk de volledige versie : Testosteron kan grote ravages aanrichten


Ilse Van Loock
18th March 2012, 21:03
Testosteron kan grote ravages aanrichten
Oorlogen, verkrachtingen, zelfs economische crisis zijn de schuld van het hormoon.

Niet alleen ene Tom van de tv heeft testosteron als achternaam, zowat de halve wereld draait op het mannelijke geslachtshormoon. Helaas, dit vaak op niet zo jolige wijze – concludeert Aart de Kruif, professor dierengeneeskunde aan de universiteit van Gent, na een jarenlange studie. Oorlogen, verkrachtingen, zelfs de economische crisis zijn de schuld van her hormoon met de grote T. “ Het is nu eenmaal de natuur van de man. En klinkt dat als een flauw excuus, de realiteit is nog triestiger: mannen zijn vaak de slaaf van hun testosteron en ze beseffen het niet.”

Bron: HLN van zaterdag 17 en zondag 18 maart 2012

Mening:
Ik vind het raar dat een professor dierengeneeskunde zich aan zo’n onderzoek waagt. Natuurlijk zijn wij mensen ook een soort dieren, maar wel iets meer geëvolueerd.
Enerzijds verklaart de professor dat testosteron staat voor agressie, woede, verkrachting, moord, oorlog, enz.
Anderzijds verklaart hij dat Jezus, Gandhi, Martin Luther King in hun grootste hormonale drive zaten toen ze de wereld veranderden.
Maar deze drie laatsten waren toch vredelievend?
Trouwens hoe kan de professor dat weten?
Heeft hij misschien bloedstalen van deze mensen?
Ik vind hem veel te voorbarig in zijn conclusies. De theorie klinkt heel mooi, maar kan hij dit wel bewijzen? Wat hij zegt over Jezus vind ik er toch een beetje over, hoe kan hij hier een uitspraak over doen. Ik vind dat je enkel iets kan zeggen als het echt wetenschappelijk onderzocht is.
Ik vind dat hij iets te kort door de bocht gaat. Hij zegt dat testosteron grote ravages kan aanrichten, bv. oorlogen. Neem nu bijvoorbeeld Hitler. Het kan goed zijn dat testosteron hier een grote rol speelde maar ik denk dat er toch nog iets meer aan de hand was.

jens.rymen
20th March 2012, 11:08
De hormonale werkingen bij man en vrouw kunnen inderdaad reacties uitlokken, maar zijn deze reacties altijd slecht?
Is het in verband brengen van een economische crisis/oorlog/verkrachting/... en de hormonale werking bij de man wel veroorloofd? Bij al deze zaken spelen er vele andere factoren een grote rol die meer invloed zullen hebben dan het hormoon 'T'estosteron.
Zoals Ilse zei: "Ik vind hem veel te voorbarig in zijn conclusies."