Barst
14th March 2012, 20:22
'Meeste voedingsmiddelen voor kinderen ongezond'
BRUSSEL - Voedingsmiddelen die speciaal voor kinderen worden aangeprezen, blijken vaak ongezonde caloriebommen.
Onderzoekers van de Duitse consumentenorganisatie Foodwatch namen producten onder de loep die zich expliciet tot kinderen richten. Op de verpakkingen staan kinderen of stripfiguurtjes of vermeldt de fabrikant uitdrukkelijk 'voor kids'.
Van de 1.514onderzochte producten krijgen er liefst 1.109 een rood licht achter hun naam wegens te zoet en te vettig. Voor 92producten (6procent) brandt het licht op oranje. Daarbij gaat het vooral om melkproducten die te gesuikerd zijn.
Slechts 188producten kregen groen licht van Foodwatch, meestal producten op basis van groenten of fruit, maar ook deegwaren.
'De voedingsindustrie wil onze kinderen zo vroeg mogelijk op junkfood programmeren', aldus Anne Markwardt van Foodwatch. 'Met fruit en groente valt nu eenmaal weinig winst te maken, met junkfood en soft drinks des te meer.'
Sigrid Laureyssen, voedingsspecialiste bij Test-Aankoop, is niet verrast. 'Wij hekelen al langer de overdosis aan suikers en vetten in tal van industriële levensmiddelen en pleiten voor extra bescherming van de kinderen.'
DS, 14-03-2012
BRUSSEL - Voedingsmiddelen die speciaal voor kinderen worden aangeprezen, blijken vaak ongezonde caloriebommen.
Onderzoekers van de Duitse consumentenorganisatie Foodwatch namen producten onder de loep die zich expliciet tot kinderen richten. Op de verpakkingen staan kinderen of stripfiguurtjes of vermeldt de fabrikant uitdrukkelijk 'voor kids'.
Van de 1.514onderzochte producten krijgen er liefst 1.109 een rood licht achter hun naam wegens te zoet en te vettig. Voor 92producten (6procent) brandt het licht op oranje. Daarbij gaat het vooral om melkproducten die te gesuikerd zijn.
Slechts 188producten kregen groen licht van Foodwatch, meestal producten op basis van groenten of fruit, maar ook deegwaren.
'De voedingsindustrie wil onze kinderen zo vroeg mogelijk op junkfood programmeren', aldus Anne Markwardt van Foodwatch. 'Met fruit en groente valt nu eenmaal weinig winst te maken, met junkfood en soft drinks des te meer.'
Sigrid Laureyssen, voedingsspecialiste bij Test-Aankoop, is niet verrast. 'Wij hekelen al langer de overdosis aan suikers en vetten in tal van industriële levensmiddelen en pleiten voor extra bescherming van de kinderen.'
DS, 14-03-2012