Mortelmans Bart
12th March 2012, 21:52
maandag 12 maart 2012, 12u56
Bron: FT/BLOOMBERG
Auteur: wle
Luchtvaartmaatschappijen vragen om CO2-belasting af te schaffen
Een groep grote luchtvaartmaatschappijen vraagt samen vliegtuigproducent Airbus om een nieuwe heffing op CO2-uitstoot af te schaffen. Er staan volgens de bedrijven 2.000 banen op het spel, en een aantal grote bestellingen uit China.
Air France-KLM, British Airways, Lufthansa, Virgin Atlantic, Air Berlin en Iberia spreken van een 'ontoelaatbare' bedreiging voor de sector. De heffing kan afhankelijk van de duur van de vlucht de ticketprijs met meer dan twaalf euro verhoge, berekenden de maatschappijen. Ze reken dat door aan de reizigers.
De maatschappijen hebben hun grieven per brief aan de Britse, Franse, Spaanse en Duitse regeringen overgebracht. Volgens Financial Times pleiten ze in die brief voor een 'uitstel' van de regeling. Dat is opmerkelijk, aangezien de regeling al sinds 1 januari van kracht is.
Maar buiten Europa is de CO2-belasting in de vorm van emissierechten niet van toepassing. Daardoor worden maatschappijen van buiten de EU bevoordeeld, en is er sprake van concurrentievervalsing, luidt de uitleg.
Bedrijven van buiten de EU zijn echter ook niet opgezet met de regeling; En ook dat benadeelt de bedrijven, beweren ze zelf. Zo zegt Airbus dat China een bestelling van 45 Airbus A330-vliegtuigen op de lange baan heeft geschoven. Bij Airbus zou dit 1.000 banen kunnen kosten, en nog eens 1.000 bij de toeleveranciers, klinkt het.
Emissierechten
Volgens de Europese regels moeten luchtvaartmaatschappijen, net zoals industriële ondernemingen, over emissierechten beschikken zodra ze broeikasgassen uitstoten. Die emissierechten moeten worden aangeschaft. Wie geen emissierechten heeft en toch broeikasgassen uitstoot, kan een boete van 100 euro per ton CO2 krijgen. Wie de regels herhaaldelijk overtreedt, kan zelfs uit het Europese luchtruim verbannen worden.
Korte toelichting
Logistiek is de dag van vandaag niet meer weg te denken. Maar iedereen weet dat dit niet zonder gevolgen aanwezig is! Milieu en logistiek lopen niet altijd hand in hand met elkaar. Het vervuilen van het milieu krijgt voor mij meer en meer een belangrijkere aandacht. Dit artikel heeft het ten slotte over de uitstoot van CO2 gassen van vliegtuigen die schadelijk zijn voor het milieu. Emissierechten zijn een feit en die zijn er. Maar inderdaad is er nog een probleem omtrent de grens van die emissierechten. Die zij niet meer geldig buiten Europa. In ieder geval vind ik het niet erg om mijn steentje bij te dragen aan het milieu. Meer betalen voor een vliegtuigticket vind ik dus zeker helemaal niet erg! Wat is jullie mening hierover?
Bron: FT/BLOOMBERG
Auteur: wle
Luchtvaartmaatschappijen vragen om CO2-belasting af te schaffen
Een groep grote luchtvaartmaatschappijen vraagt samen vliegtuigproducent Airbus om een nieuwe heffing op CO2-uitstoot af te schaffen. Er staan volgens de bedrijven 2.000 banen op het spel, en een aantal grote bestellingen uit China.
Air France-KLM, British Airways, Lufthansa, Virgin Atlantic, Air Berlin en Iberia spreken van een 'ontoelaatbare' bedreiging voor de sector. De heffing kan afhankelijk van de duur van de vlucht de ticketprijs met meer dan twaalf euro verhoge, berekenden de maatschappijen. Ze reken dat door aan de reizigers.
De maatschappijen hebben hun grieven per brief aan de Britse, Franse, Spaanse en Duitse regeringen overgebracht. Volgens Financial Times pleiten ze in die brief voor een 'uitstel' van de regeling. Dat is opmerkelijk, aangezien de regeling al sinds 1 januari van kracht is.
Maar buiten Europa is de CO2-belasting in de vorm van emissierechten niet van toepassing. Daardoor worden maatschappijen van buiten de EU bevoordeeld, en is er sprake van concurrentievervalsing, luidt de uitleg.
Bedrijven van buiten de EU zijn echter ook niet opgezet met de regeling; En ook dat benadeelt de bedrijven, beweren ze zelf. Zo zegt Airbus dat China een bestelling van 45 Airbus A330-vliegtuigen op de lange baan heeft geschoven. Bij Airbus zou dit 1.000 banen kunnen kosten, en nog eens 1.000 bij de toeleveranciers, klinkt het.
Emissierechten
Volgens de Europese regels moeten luchtvaartmaatschappijen, net zoals industriële ondernemingen, over emissierechten beschikken zodra ze broeikasgassen uitstoten. Die emissierechten moeten worden aangeschaft. Wie geen emissierechten heeft en toch broeikasgassen uitstoot, kan een boete van 100 euro per ton CO2 krijgen. Wie de regels herhaaldelijk overtreedt, kan zelfs uit het Europese luchtruim verbannen worden.
Korte toelichting
Logistiek is de dag van vandaag niet meer weg te denken. Maar iedereen weet dat dit niet zonder gevolgen aanwezig is! Milieu en logistiek lopen niet altijd hand in hand met elkaar. Het vervuilen van het milieu krijgt voor mij meer en meer een belangrijkere aandacht. Dit artikel heeft het ten slotte over de uitstoot van CO2 gassen van vliegtuigen die schadelijk zijn voor het milieu. Emissierechten zijn een feit en die zijn er. Maar inderdaad is er nog een probleem omtrent de grens van die emissierechten. Die zij niet meer geldig buiten Europa. In ieder geval vind ik het niet erg om mijn steentje bij te dragen aan het milieu. Meer betalen voor een vliegtuigticket vind ik dus zeker helemaal niet erg! Wat is jullie mening hierover?