PDA

Bekijk de volledige versie : Vaticaan onthult documenten uit Geheim Archief


michiel.bouwen
1st March 2012, 17:08
In Rome is woensdag een tentoonstelling geopend waar honderd stukken uit het Vaticaans Geheim Archief worden getoond. Het gaat onder andere om het pauselijke besluit waarmee Martin Luther geëxcommuniceerd werd en een brief waarin koning Hendrik VIII van Engeland de annulering vraagt van zijn eerste huwelijk.
Onder de titel 'Lux in Arcana (licht op geheimen) - Het Vaticaans Geheim Archief onthult zichzelf' loopt de tentoonstelling tot september in de Musei Capitolini (musea van het Capitool). Ze toont manuscripten, perkamenten en registers waartoe gewoonlijk enkel geleerden met een speciale toestemming van het Vaticaan toegang hebben.

De expositie omvat schriftelijke uitwisselingen tussen een lange reeks pausen en allerlei wereldleiders en bekende historische figuren, onder wie de Italiaanse renaissancemeester Michelangelo, de Franse auteur Voltaire en de Amerikaanse president Abraham Lincoln.

Er worden ook documenten getoond die verband houden met de processen wegens ketterij tegen astronoom Galileo Galilei en de ridders van de Orde van de Tempeliers.

Het Vaticaans Geheim Archief, dat zich over ruim duizend jaar uitstrekt, is ondergebracht in vertrekken met klimaatregeling in Vaticaanstad. De kasten waarin het archief wordt bewaard, beslaan in totaal 85 kilometer.

Uit: Het Nieuwsblad

Mijn mening:
Het geheim archief van het Vaticaan is misschien wel één va de meest begeerde plaatsen om onderzoek te kunnen doen voor wetenschappers. Het herbergt vele informatie die gebruikt kan worden om mysteries in onze geschiedenis op te lossen. Dat het Vaticaan toestemt om documenten te onthullen vind ik positief. De 'sluier van geheimen' die het Vaticaan over het archief houdt wordt nu een stukje opgelicht en kan ons meer inzicht geven in de geschiedenis. Ikzelf als student geschiedenis vind dit zeer spannend om te kunnen lezen welke ontdekkingen er zullen plaatsvinden!

J.Verwerft
2nd March 2012, 09:47
Zoals Michiel al eerder zei, zal deze expositie uiteraard enkele belangrijke historische stukken vrijgeven. Ik kan dus al met zekerheid zeggen dat dit enkele historici zal lokken. Ook de godsdienstige zal er zich vast wel thuis voelen.
Het zijn geschreven bronnen, aangezien het schriftelijke uitwisselingen zijn tussen pauselijke en wereldlijke machten en het zijn zulke geschriften die het makkelijkst gebruikt worden voor het analyseren van onze geschiedenis.
Natuurlijk zijn dit wel officiële documenten met onschatbare waarden, dus moeten deze veilig worden weggeborgen. Ik geef Michiel gelijk wanneer hij zegt dat het historici blokkeert om verder onderzoek uit te voeren, maar... dan moeten ze zeker en vast deze gelegenheid gebruiken om zoveel mogelijk informatie te verzamelen.

Francesco
7th March 2012, 14:31
Zelf deel ik de interesse van Michiel.

Het is erg boeiend om van deze materie op de hoogte te zijn; alhoewel het verleden het verleden blijft ..

Desalniettemin zijn wij allen erdoor gevormd.
Vandaar zal kennis van zaken van pas kunnen komen voor ons aller toekomst.

Dat is het nut van de herinnering, dienstknecht van Schoonheid.