Inloggen

Bekijk de volledige versie : 'Nog meer leerkrachten nodig'


Barst
29th February 2012, 03:50
Antwerps schepen van Onderwijs: 'Nog meer leerkrachten nodig'


ANTWERPEN/MECHELEN/WILLEBROEK/BOOM - In de stad Antwerpen spreekt bijna 4 op de 10 leerlingen uit het basisonderwijs thuis geen Nederlands. Dat schreef Gazet van Antwerpen dinsdag. Antwerps Onderwijsschepen Robert Voorhamme (SP.A) erkent het probleem en vraagt een meer gedifferentieerde aanpak.


Meer dan twee op de tien kinderen in het basisonderwijs van Mechelen, Boom en Willebroek spreken thuis geen Nederlands. In het Antwerpse basisonderwijs is de situatie nog erger. Van de 52.928 leerlingen zijn er daar 20.350 (of 38,45 procent) bij wie thuis een andere taal wordt gesproken dan het Nederlands, de zogenaamde TNN-leerlingen (Thuis Niet Nederlands).

Dat blijkt uit cijfers van de periode 2010-2011 die N-VA-volksvertegenwoordiger Vera Celis opvroeg bij Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet.

'In heel wat klassen zitten dus kinderen met een taalachterstand', aldus Celis. 'In principe moet die taalachterstand weggewerkt zijn bij de overgang van het basis- naar het secundair onderwijs. Maar in de praktijk is dat niet zo.'

De N-VA stelt voor die taalachterstand weg te werken door middel van de extra lesuren die vrijkomen als het nieuw decreet basisonderwijs van kracht wordt.


'Extra leerkrachten nodig'

'Deze cijfers zijn niet nieuw en daar wordt met alle onderwijsnetten al jaren aan gewerkt', verklaarde Joke Cortens, woordvoerster van schepen Voorhamme.

Zo loopt sinds enkele jaren het Kaap-project in Antwerpen. Scholen met veel TNN-leerlingen kunnen zich met steun van de stad engageren om Nederlandse taallessen aan te bieden aan anderstalige ouders. Reeds een duizendtal ouders volgde een opleiding in een van de vijftiental deelnemende scholen. Daarnaast bestaan er ook cursussen gericht op volwassenen in het algemeen, zoals aan de Centra voor Basiseducatie.

Volgens Cortens is de toename van het taalprobleem de laatste jaren, te wijten aan de grote instroom van anderstaligen. 'Bovendien is het aantal talen de laatste jaren enorm toegenomen. Het probleem vergt dan ook een meer gedifferentieerde aanpak. Hoe heterogener de groep leerlingen in een school, hoe specifieker de omkadering moet zijn.'

Cortens pleit concreet voor nog meer extra leerkrachten in de scholen waar de taalproblematiek zich stelt. Ook een doorgedreven digitalisering van het lesmateriaal is volgens Cortens essentieel.


Blog DS, 29-02-2012