PDA

Bekijk de volledige versie : India getroffen door grote staking

Jolien.Vissers
28th February 2012, 14:43
Dinsdag 28 februari 2012
Bron: destandaard.be

Door een grote staking in India zijn winkels en banken dicht, hebben fabrieken hun deuren gesloten en is er in een aantal grote steden nauwelijks verkeer. De vakbonden eisen betere arbeidsvoorwaarden en willen hun onvrede over de inflatie in het land kenbaar maken.

Minister van Arbeid Mallikarjun Kharge bood maandag op het laatste moment aan met de bonden in gesprek te gaan over hun eisen. 'We hebben de samenwerking met de bonden nodig om de problemen van de arbeiders op te lossen.'

'Een algemene staking is zinloos, omdat dit leidt tot grote verliezen voor de schatkist', zei de minister nog. De vakbonden gaven echter geen gehoor aan een oproep van de regering om de staking af te blazen.

In Kolkata, de hoofdstad van deelstaat West-Bengalen, strandden reizigers op vliegvelden en stations, want nergens waren er taxi’s of riksja’s te bekennen. In New Delhi en Mumbai leidde de werkonderbreking tot weinig problemen. Banken en verzekeringskantoren waren gesloten, maar de meeste winkels waren gewoon open en de taxi's en bussen reden quasi probleemloos.

Eigen mening:
Ik koos ervoor om dit artikel te posten omdat België niet het enige land is waar er gestaakt wordt. Toen er bij ons een nationale staking was leek het wel alsof België weeral staakte, terwijl er in andere landen nooit gestaakt wordt. Dit kwam het imago van ons land niet ten goede.

Wat me ook opvalt is dat de arbeiders staken voor meer arbeidsvoorwaarden en tegen de inflatie in hun land. Ik denk dat er in India nog veel ruimte is voor verbetering van de werkomstandigheden en dat de eisen van de arbeiders niet onredelijk zijn. De inflatie in India heeft ook het meeste effect op diegenen die het minste bezitten. Ik denk daarom dat er veel begrip zal zijn voor de staking in India en ik hoop dat de staking ook iets uithaalt voor de arbeiders.