PDA

Bekijk de volledige versie : Plant uit ijstijd tot leven gewekt


Ilse Van Loock
24th February 2012, 21:42
Plant uit ijstijd tot leven gewekt
In Rusland hebben wetenschappers een plant opgekweekt uit zaden van 30.000 jaar oud. Die werden destijds door eekhoorns naar hun holen gesleept en raakten tijdens de laatste ijstijd bedolven onder een nooit meer ontdooide bodemlaag. Daardoor bewaarden ze de kracht om te ontkiemen, bloemen en nieuwe zaden voort te brengen. Een absoluut record dat vorsers weer wat harder doet dromen om ook uitgestorven dieren terug tot leven te wekken.

Bron: HLN van woensdag 22 februari 2012

Mening:
Het moet voor wetenschappers enorm interessant zijn om met 30.000 jaar oude zaadjes nieuwe plantjes te kunnen kweken. In dit geval was het geen verdwenen soort. Ze kunnen dan eventueel nagaan in welke mate de plant veranderingen of mutaties heeft ondergaan. Ze dromen er nu al luidop van om uitgestorven dieren terug tot leven te wekken. Dat zou pas leerrijk zijn, maar ook gevaarlijk denk ik en niet omdat ik Jurassic Parc heb gezien. Maar omdat kleine ingrepen in het milieu grote gevolgen kunnen hebben.
Vb. De Aziatische lieveheerbeestjes die in het begin van de eeuw ingevoerd werden, bedreigen de inheemse soorten.
Vb. Op Kruiskesberg in Bevel worden exoten gekapt (Amerikaanse eik) om inheemse eiken te planten om zo een gevarieerder bos te verkrijgen met meer vogels en planten.
Dus laat die T-rex maar in de diepvries, veel te gevaarlijk!

alexandra.moorkens
25th February 2012, 15:50
[QUOTE=Ilse Van Loock]
Dus laat die T-rex maar in de diepvries, veel te gevaarlijk![/QUOTE]
Ilse heeft groot gelijk. Het is zeer gevaarlijk om te 'foefelen' met de natuur.

Denk maar aan de Amerikaanse eiken die Ilse ook aanhaalde, deze verdringen al de inheemse soorten op de achtergrond.
Ook denk ik aan de Japanse Duizendknoop. Deze plant overwoekerd alles en kan hele ecosystemen vernietigen. Deze plant groeit zelfs door asfalt, bijen zijn niet geïnteresseerd in de nectar en vogels willen er niet hun nesten in bouwen. Als deze plant dominant zou worden zo dat het einde worden van de inheemse soorten zowel de dieren als de planten.
Ik haal dit voorbeeld aan, omdat dit misschien ook kan gebeuren met die 'nieuwe' plant. Als we deze terug zouden 'vrijlaten in de natuur' kan het lijken alsof we een T-rex uit de diepvries halen en deze laten rondlopen. Misschien gebeurt dit niet en is het een zeer passieve plant, maar dat kunnen we niet met zekerheid zeggen.

Wat we wel kunnen zeggen is dat dit een grote ontdekking is voor de wetenschap.