PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuw type planeet ontdekt: hoofdzakelijk bestaand uit water


Noël Van Thielen
22nd February 2012, 10:13
Nieuw type planeet ontdekt: hoofdzakelijk bestaand uit water


Astrofysici hebben dinsdag de ontdekking bevestigd van een nieuw type planeet: voornamelijk samengesteld uit water en omgeven door een dikke en vochtige atmosfeer. De astrofysici baseerden zich voor hun conclusie op het onderzoek naar de exoplaneet GJ 1214b, die zich buiten ons zonnestelsel bevindt en in 2009 ontdekt werd met de Hubble-telescoop.
Tot nu werd er uitgegaan van drie type planeten: de terrestrische planeten met een rotsachtig oppervlak (zoals de Aarde, Mercurius, Venus en Mars), de gasreuzen (Jupiter en Saturnus) en de ijsreuzen (Uranus en Neptunus). "GJ 1214b lijkt niet op een van de planeten die we kennen", zegt astronoom Zachory Berta, van het centrum voor astrofysica Harvard Smithsonian. "Een groot deel van de massa bestaat uit water."

GJ 1214b is ongeveer 2,7 keer zo groot en ongeveer 7 keer zo zwaar als de Aarde. Daarmee behoort hij tot een klasse van exoplaneten die 'super-Aarde' worden genoemd. Zijn moederster staat op ongeveer 40 lichtjaar van ons in het sterrenbeeld Slangendrager. De afstand van GJ 1214b tot zijn ster bedraagt slechts twee miljoen kilometer, waardoor de temperatuur er wellicht 232 graden Celsius zal bedragen. (belga/dea)
22/02/12 02u54

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/1398135/2012/02/22/Nieuw-type-planeet-ontdekt-hoofdzakelijk-bestaand-uit-water.dhtml

Mening: Ik vind dit artikel zeer interessant omdat het weergeeft hoeveel geheimen de ruimte nog voor ons heeft. Prachtig dat de super hubble-telescoop er weer in geslaagd is om dit vast te stellen. Verder begrijp ik wel niet zo goed dat deze nieuwe planeet uit water kan bestaan. Als de temperatuur er oploopt tot 232 graden, dan kan men er geen water vinden in vaste of vloeibare toestand. Enkel waterdamp zal er aanwezig zijn. Behoort deze planeet dan niet bij de gasreuzen? Want ook Jupiter bevat H2O...

Michael Van Deun
22nd February 2012, 14:39
Ik vind het een geweldige ontdekking die de ruimte opnieuw prijsgeeft. Ik geloof dan ook in het eerste idee van Noël, namelijk dat het heelal nog heel wat geheimen heeft waar wij absoluut niets van afweten. Het is dan ook wonderbaarlijk dat er zoveel technologie bestaat die deze geheimen stap voor stap kan blootleggen.
Volgens mij kan dit ook op een dieper thema van het menselijk bestaan worden verklaard. Mensen willen eenmaal de controle hebben over de natuur en mensen willen eenmaal antwoorden hebben om niet in het ongewisse te moeten leven. Ik denk dat er daarom ook een grote druk ligt op de wetenschap in het algemeen om die antwoorden te vinden en daarvoor technologie te ontwikkelen. Of dit natuurlijk enkel maar positieve effecten heeft en/of dit alles ethisch verantwoord is, blijft natuurlijk de vraag ...