PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaamse prof betrapt Da Vinci op rekenfout


alexandra.moorkens
12th February 2012, 20:57
[SIZE=5]Vlaamse prof betrapt Da Vinci op rekenfout[/SIZE]
Renaissance-genie blijkt dan toch niet onfeilbaar
zaterdag 11 februari 2012
Auteur: Chris Snick

OOSTENDE - De Oostendse professor Dirk Huylebrouck is in 'het onmogelijke' geslaagd. 'Ik heb een rekenfout ontdekt in de berekeningen van genie Leonardo Da Vinci (1452-1519). Dat is even straf als Jezus betrappen op een vloek.' Helemaal opmerkelijk is het feit dat het gaat om een fout in een wel erg simpele oefening.

De fout bevindt zich in het zogenaamde manuscript Codex Madrid I, een verzameling vellen uit 1490. 'Eigenlijk staan er twee fouten in', verduidelijkt Huylebrouck, die zijn theorie bekendmaakt in het nieuwe nummer van Eos Weekblad. 'De eerste is ontdekt door twee Hongaren. Zij vonden hoe Da Vinci in een van zijn tekeningen de mist in ging bij het achtereenvolgend vermenigvuldigen met drie. Drie maal drie maal drie maal drie was volgens hem 80, terwijl het 81 is. Die Hongaren contacteerden me om het te publiceren, omdat ik vorig jaar met een Nederlander ook een foute tekening van Da Vinci aan het licht bracht. Op de pagina die zij me gaven, zag ik in de marge nog een vermenigvuldiging van twee staan waar iets aan schortte. Bij 2 x 4.096 komt hij aan 8.092. Dat moet 8.192 zijn.'

Twee domme fouten eigenlijk. 'Tja. Het zijn vooral fouten in een simpele oefening. Het gaat om een berekening van een kracht die een gewicht uitoefent op een kabel. Ik geef architectuur. Dergelijke oefeningen krijgen mijn eerstejaarsstudenten. Het wordt zelfs al in het middelbaar geleerd. Waarom hij die maakte? Ik denk dat het een onachtzaamheid is. Even niet opgelet. En eigenlijk maakt het hem menselijk. Dat vind ik eigenlijk het mooie aan het ontdekken van deze fout. Het toont aan dat zelfs het genie Da Vinci ook maar een mens was die al eens een fout maakte.'

Maar niet iedereen denkt er zo over. 'Verre van. Ik krijg kritiek. De meeste mensen vinden het helemaal niet oké als je durft te raken aan de meester. Langs alle kanten proberen ze hem te verdedigen. Door pogingen te ondernemen om aan te tonen dat het toch klopt. Wat mislukt. Dus zeggen ze dan maar dat het het werk is van slordige kopiisten die zijn werk overschreven. Niets van, het is in zijn handschrift. Je hoort het, de wiskundige wereld ligt niet aan mijn voeten omdat ik Da Vinci op een fout kon betrappen.'

Huylebrouck verwacht dat er de volgende jaren nog foutjes aan het licht zullen komen. 'Door het internet zijn de werken van Da Vinci nu veel makkelijker te raadplegen. Vroeger moest je daarvoor in stoffige archieven gaan neuzen. Iets wat wiskundigen amper deden. Daarom duurde het 500 jaar voor een prof uit Oostende Leonardo Da Vinci op de vingers kon tikken. Want pas nu kan iedereen online makkelijk aan die stukken raken.'

Atomium niet perfect
Huylebrouck is niet aan zijn proefstuk toe met het ontdekken van wiskundige fouten. Na de restauratie van het Atomium ontdekte hij bijvoorbeeld ook dat een van de negen bollen zijn wiskundige perfectie was kwijtgeraakt.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=G3S3M2E2R

Mening:
Dit artikel vind ik zeer interessant, vooral dat het laat zien dat zelfs een genie nog menselijke fouten kan maken. Maar ook omdat men niet heeft nagedacht over het feit dat Da Vinci ook in zijn constructietekeningen van zijn uitvindingen EXPRES fouten had gestopt, zodat het moeilijk zou zijn om de uitvindingen na te maken na diefstal. Misschien is dat ook hier het geval of waren die berekeningen gemaakt door een protegé van de meester die het vak nog niet goed beheerste.
Maar het voelt goed om te weten dat zelfs een mastermind als Leonardo Da Vinci nog menselijke foutjes kan maken. Dan lijkt hij ook meer menselijk en is het opstapje naar hem ook minder groot. Vroeger leek deze onmogelijk, nu lijkt hij zeer moeilijk. Deze kleine nuance maakt een heel verschil in denken en voelen voor ons kleine mensjes.

Bart.Wielockx
25th February 2012, 14:32
Het is niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer zijn dat er kleine rekenfoutjes teruggevonden zijn in de geschriften van Da Vinci. In dit geval gaat het in mijn ogen om een weinig betekenisvolle fout.

Het artikel dat bij volgende link hoort toont aan dat er nog meer fouten zijn gevonden en die voor mij persoonlijk eerder aantonen dat iedereen fouten kan maken.
In het bijgevoegde artikel bespreekt men een pure wiskundige fout terwijl de heer Huylebrouck een telfout opgemerkt heeft. Langs de andere kant lijkt het mij wel een enorme uitdaging om op zoek te gaan naar fouten in geschriften van Da Vinci.

http://www.eosmagazine.eu/Portals/0/Achtergrond/Eos%20-%20Fout%20van%20da%20vinci%20-%20april%202011.pdf