PDA

Bekijk de volledige versie : Pensioenleeftijd


Sofie.DeWolf
12th February 2012, 12:22
Groen wil pensioenleeftijd koppelen aan levensverwachting beroep

Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt (Groen) heeft een controversieel voorstel klaar om de pensioenleeftijd op een objectieve manier vast te leggen. "Koppel de pensioenleeftijd aan de levensverwachting van een bepaalde beroepscategorie", klinkt het in Het Nieuwsblad.
Er is volgens De Vriendt (foto) nood aan een fundamentele discussie. "Als de regering een lijst met zware beroepen moet opstellen, komen we terecht in onderhandelingen waarbij Brussel-Halle-Vilvoorde in het niets verdwijnt."
Daarom hebben Groen en Ecolo een voorstel klaar om op een objectieve manier vast te stellen wanneer iemand met pensioen kan: hoe lager de levensverwachting van een bepaalde beroepscategorie, hoe minder jaren die werknemers moeten werken.
Het is daarbij niet de bedoeling om elke sector zijn eigen pensioenleeftijd te geven, wel om te rekenen op basis van het aantal gewerkte jaren. "Het voorstel moet natuurlijk grondig onderzocht worden, maar de gegevens over levensverwachting bestaan wel degelijk: verzekeringsmaatschappijen gebruiken dezelfde data om hun risicoprofielen op te stellen. Daar kunnen we onze inspiratie halen", aldus De Vriendt.
Het Belang Van Limburg
12/02/2012

Mening: Ik persoonlijk ben volledig voor het voorstel. Het koppelen van de pensioenleeftijd aan de levensverwachting van een bepaalde beroepscategorie is een goede zaak. Er zijn nu eenmaal ongezonde beroepen. Ik vind het niet meer dan normaal dat deze personen eerder op pensioen zouden mogen gaan dan mensen die absoluut geen risico hebben met betrekking tot hun beroep. Ik vind het persoonlijk ook oneerlijk dat personen die van ’s morgends tot ’s avonds continu goed moeten doorwerken dezelfde pensioenleeftijd hebben dan mensen die de hele dag zo goed als niets moeten doen. Wat mij betreft mogen ze dit voorstel goedkeuren. Dit zou eerlijker zijn ten opzichte van de hardwerkende mensen. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die tegen dit voorstel zijn (meestal zijn dit dan de mensen die weinig risico hebben en matig tot vrij weinig inspanningen moeten leveren op hun werk), maar ik denk wel dat het een voorstel is met potentieel.

Noël Van Thielen
13th February 2012, 10:13
Persoonlijk vind ik het voorstel niet slecht maar vraag ik me af welk bedrag iedereen dan krijgt. Gaat een metser een hoger pensioen krijgen of een lager t.o.v. een chirurg? Dit is volgens mij het belangrijkste. Volgens mij moet er een bepaald doordacht verband worden opgesteld tussen de leeftijd waarop men met pensioen mag gaan en met het bedrag dat men zal krijgen. Ik ben bang dat beroepen waarvoor zware studies vereist zijn en men dus minder snel begint te werken, nadelig worden ten opzichte van de beroepen waarvoor men minder lang moet studeren en direct kan beginnen te werken na de schoolperiode.

Noël Van Thielen
20th February 2012, 15:04
"Ook voor brandweer geen extra uitzonderingen"

Minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) benadrukt dat aan de krijtlijnen van de pensioenhervormingen voor de brandweer niets meer veranderd is sinds het akkoord binnen het kernkabinet twee weken geleden. "Er komen geen extra uitzonderingen", meldt zijn kabinet in een reactie op een bericht daarover in Le Soir.

De krant verwees naar een brief van minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) aan de vertegenwoordigers van de brandweer. Vervroegd pensioen zou nog steeds mogelijk zijn op 60 jaar en de voorwaarden om daarvan gebruik te maken, blijven veel gunstiger dan voor andere beroepen.

Resoluut
"Er komen geen extra uitzonderingen voor de brandweer", reageert Van Quickenborne resoluut. "De leeftijd voor vervroegd pensioen wordt tegen 2016 stapsgewijs opgetrokken van 60 naar 62 jaar." Bovendien vallen de brandweerlui net als douaniers, postbodes én de loodsen onder tantième 1/50. "Ook in de toekomst zullen ze geen afwijkende regeling krijgen."

Langer actief
Voorts worden ook de loopbaanvoorwaarden opgetrokken. Nu liggen die nog op 5 jaar, tegen 2016 zal dat stelselmatig opklimmen tot 38,33 jaar, volgens de woordvoerder van de pensioenminister. De vrijwillige brandweermannen wil de regering zelfs de kans geven om langer actief te blijven. Nu ligt de grens op 60, maar die leeftijd willen de coalitiepartners optrekken naar 65 jaar. "Een heel aantal onder hen geeft zelf aan dat ze graag langer actief zouden blijven.". (belga/kh)


Bron:http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1397239/2012/02/20/Ook-voor-brandweer-geen-extra-uitzonderingen.dhtml

Mening: Persoonlijk vind ik dit een goede maatregel. Stelselmatig werken naar een oplossing waarin iedereen 'zo goed mogelijk' als gelijk wordt behandeld. Verder hoop ik niet dat de vakbonden van het brandweerpersoneel gaan staken. Hopelijk accepteren ze deze beslissing.

Verder raad ik de lezers van dit artikel aan om de reacties op dit artikel eens te lezen. => zie HLN. Zeer frustrerend hoe sommige onder ons denken en redeneren!