lien.lauwers
3rd February 2012, 20:22
De maximale filelengte op de Belgische snelwegen is vrijdagavond opgelopen tot 1.275 kilometer. Die recordlengte werd om 18.17 uur genoteerd door Touring Mobilis. Sindsdien lijkt de filelengte te dalen. Rond 18.30 uur zakte de totale filelengte onder 1.200 kilometer.
Heel het land is bedekt onder een wit laagje en de sneeuwval stuurde de avondspits volledig in de war. De strooidiensten zijn heel de dag druk in de weer geweest om de hinder tijdens de avondspits te beperken, maar toch was er erg veel chaos op de weg.
Omstreeks 17 uur stond er al 1.000 km file op de Belgische snelwegen en dat liep nog op naar meer dan 1.200 km. Met de secundaire wegen erbij ging het zelfs om meer dan 4.000 km file. Het record van 948 kilometer file -van 10 februari 2010- is dus gesneuveld.
De combinatie van verse sneeuw, verminderde zichtbaarheid en enkele kleine incidenten zorgden overal in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg voor vertragingen op de weg. De situatie in Antwerpen was het meest problematisch, zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.
In en rond Brussel is de situatie het ergst. Daar staan, inclusief de secundaire wegen en de straten, 517 verkeersopstoppingen, goed voor 714 kilometer file. Ook in Antwerpen is het aanschuiven met 159 opstoppingen en in totaal 517 kilometer file. Met dat verschil dat de situatie in Antwerpen vooral problematisch is op de ring en de gewestwegen, daar waar het verkeer in Brussel ook in de gewone straten vast is komen te zitten. In Groot-Gent staat 400 kilometer file. In Wallonië is het vooral in en rond Charleroi bumperkleven, met 238 kilometer file.
Het langst aanschuiven is het op de A13-E313 Antwerpen-Luik tussen het knooppunt Borgerhout en dat van Diepenbeek (105 minuten over 81 km), de A13-E313 Luik-Antwerpen tussen Hasselt-Oost en het knooppunt van Borgerhout (101 minuten over 77 km) en de A15 Luik-Bergen tussen St-Georges en Gosselies-Noord (51 minuten over 65 km).
Spoor
"Voorlopig valt de hinder op het spoor mee", zei Frédéric Petit van Infrabel rond 17 uur. "Hier en daar moeten treinbestuurders hun snelheid aanpassen door de sneeuw, met kleine vertragingen tot gevolg." Vanuit Brussel rijdt ongeveer één trein op de drie te laat.
De grootste hinder is te vinden op de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Nederland. Omdat Nederland als gevolg van de sneeuw zijn hogesnelheidsnet heeft gesloten, moeten de hst's over de klassieke spoorlijn.
Bussen
Ook de bussen van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn ondervinden vrijdagavond heel wat hinder van de sneeuw. De dienstverlening verloopt overal verstoord met vertragingen van een halfuur tot een uur.
Bron: GVA online, 3/2/2012
Eigen mening:
Ik denk dat dit nieuws voor niemand meer " nieuw" is, maar toch zou ik hier een opmerking bij willen geven. Ik keek daarnet even naar het nieuws waar iemand vertelde dat er in Brussel nauwelijks of niet gestrooid is. Dat kan nu toch absoluut niet? Als er in België één cm sneeuw valt ligt heel het land plat, dat is nu nog maar eens bewezen. In landen als Oostenrijk en Zwitserland waar sneeuw eerder de regel is dan de uitzondering zijn ze daar veel beter op voorbereid. In België sneeuwt het inderdaad niet zo veel, maar toch wel bijna elke winter... Aan de zoutvoorraad zal het in ieder geval niet liggen...
Heel het land is bedekt onder een wit laagje en de sneeuwval stuurde de avondspits volledig in de war. De strooidiensten zijn heel de dag druk in de weer geweest om de hinder tijdens de avondspits te beperken, maar toch was er erg veel chaos op de weg.
Omstreeks 17 uur stond er al 1.000 km file op de Belgische snelwegen en dat liep nog op naar meer dan 1.200 km. Met de secundaire wegen erbij ging het zelfs om meer dan 4.000 km file. Het record van 948 kilometer file -van 10 februari 2010- is dus gesneuveld.
De combinatie van verse sneeuw, verminderde zichtbaarheid en enkele kleine incidenten zorgden overal in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg voor vertragingen op de weg. De situatie in Antwerpen was het meest problematisch, zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.
In en rond Brussel is de situatie het ergst. Daar staan, inclusief de secundaire wegen en de straten, 517 verkeersopstoppingen, goed voor 714 kilometer file. Ook in Antwerpen is het aanschuiven met 159 opstoppingen en in totaal 517 kilometer file. Met dat verschil dat de situatie in Antwerpen vooral problematisch is op de ring en de gewestwegen, daar waar het verkeer in Brussel ook in de gewone straten vast is komen te zitten. In Groot-Gent staat 400 kilometer file. In Wallonië is het vooral in en rond Charleroi bumperkleven, met 238 kilometer file.
Het langst aanschuiven is het op de A13-E313 Antwerpen-Luik tussen het knooppunt Borgerhout en dat van Diepenbeek (105 minuten over 81 km), de A13-E313 Luik-Antwerpen tussen Hasselt-Oost en het knooppunt van Borgerhout (101 minuten over 77 km) en de A15 Luik-Bergen tussen St-Georges en Gosselies-Noord (51 minuten over 65 km).
Spoor
"Voorlopig valt de hinder op het spoor mee", zei Frédéric Petit van Infrabel rond 17 uur. "Hier en daar moeten treinbestuurders hun snelheid aanpassen door de sneeuw, met kleine vertragingen tot gevolg." Vanuit Brussel rijdt ongeveer één trein op de drie te laat.
De grootste hinder is te vinden op de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Nederland. Omdat Nederland als gevolg van de sneeuw zijn hogesnelheidsnet heeft gesloten, moeten de hst's over de klassieke spoorlijn.
Bussen
Ook de bussen van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn ondervinden vrijdagavond heel wat hinder van de sneeuw. De dienstverlening verloopt overal verstoord met vertragingen van een halfuur tot een uur.
Bron: GVA online, 3/2/2012
Eigen mening:
Ik denk dat dit nieuws voor niemand meer " nieuw" is, maar toch zou ik hier een opmerking bij willen geven. Ik keek daarnet even naar het nieuws waar iemand vertelde dat er in Brussel nauwelijks of niet gestrooid is. Dat kan nu toch absoluut niet? Als er in België één cm sneeuw valt ligt heel het land plat, dat is nu nog maar eens bewezen. In landen als Oostenrijk en Zwitserland waar sneeuw eerder de regel is dan de uitzondering zijn ze daar veel beter op voorbereid. In België sneeuwt het inderdaad niet zo veel, maar toch wel bijna elke winter... Aan de zoutvoorraad zal het in ieder geval niet liggen...