PDA

Bekijk de volledige versie : Chiro niet gewonnen voor allochtone jeugdbeweging


nic.andriessen
2nd February 2012, 23:22
Chirojeugd Vlaanderen heeft het idee voor een aparte jeugdbeweging voor allochtone jongeren verworpen. De nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen 'kan zich wel vinden' in het idee van Vlaams minister Pascal Smet om een jeugdbeweging voor allochtone jongeren op te richten.

De Chiro vindt dat er in de plaats meer ruimte moet gecreëerd worden binnen bestaande jeugdbewegingen die daarbij meer moeten openstaan voor allochtone jongeren. ‘We moeten ons blijven inspannen voor een multiculturele maatschappij waarin we echt samenleven’, zegt directeur van Chirojeugd Vlaanderen Hans Bouwen.

‘Stadswerkingen in Brussel, Gent en Antwerpen tonen aan dat het goed mogelijk is om ook allochtone jongeren aan te trekken’, vervolgt hij. ‘ Alleen is er meer nood aan structurele middelen om Chirogroepen te begeleiden.’

Scouts-en gidsen

De leiding van de grootste scouts- en gidsenbeweging kan zich wel vinden in het idee. Ze meent wel dat de jeugdbewegingen 'opbouwend' moeten samenwerken met dergelijke nieuwe projecten en open moeten blijven staan voor diversiteit. Toch moet de diversiteitskwestie niet alleen op de schouders van de jeugdbewegingen vallen, luidt het.

De Raad van Europa stelde in een doorlichting vast dat het reguliere jeugdwerk in Vlaanderen er niet in slaagt Vlaamse en migrantenjongeren samen te brengen. De vzw Scouts en Gidsen Vlaanderen 'erkent en herkent deze problematiek'.

'Men mag echter niet eisen dat zij een mate van diversiteit verwezenlijken die ook overal elders in onze samenleving moeilijk haalbaar blijkt', voegt Scouts en Gidsen Vlaanderen eraan toe. 'Het zal een opdracht zijn om binnen de koepel van klassieke jeugdbewegingen samen met allochtone initiatieven te zoeken naar een gelijkwaardig, integrerend model.'

Bron: De Standaard

Mijn mening:
Toen dit artikel op mijn scherm verscheen, kon ik niet anders dan toch even verbaasd opkijken. Het klopt inderdaad dat de integratie van allochtonen minder vlot verloopt in jeugdbewegingen. Als hoofdleiding bij KLJ ben ik altijd zeer tevreden wanneer er een kind van niet-Belgische afkomst zich inschrijft bij onze vereniging. Net dat vind ik een goede manier van integreren. Kijk naar Nederland, kijk naar Frankrijk, daar kennen ze onze manier van jeugdbewegingen niet echt. Een Franse uitwisselingsleerkracht vond het ooit geweldig hoe wij ons zo inzetten voor jongeren. Zij kende dit duidelijk niet. Het is dus denk ik een beetje normaal dat allochtonen hier moeilijker hun weg naar vinden. Ik denk dat een soort van informatiecampagne beter is om allochtonen aan te moedigen naar jeugdbewegingen te komen. Een aparte tak voor hen oprichten vind ik absoluut geen goede zaak. Waar trek je dan de grens? Je kan toch moeilijk een Turkse, Servische, Braziliaanse of Congolese tak per dorp of stad gaan oprichten? Eén vereniging, één groep, hoe divers dat publiek ook mag zijn!

EvelienE
3rd February 2012, 00:50
Ik weet niet goed of ik hier voor of tegen moet zijn. Enerzijds ben ik het zeker eens met Nic: één groep en allemaal samen. Anderzijds, de allochtonen jongeren kennen het principe van Chiro/scouts nog niet goed zoals Nic aanhaalt. Dan lijkt het mij voor hen wel fijn dat ze even in een groep kunnen worden gezet waarin niemand het al kent en dus iedereen eigenlijk van 0 begint. Daarna kunnen ze naar een gewone Chiro/Scouts gaan. De vraag die ik me dan echter weer stel is: gaan zoveel verschillende culturen niet voor problemen zorgen?
Verder denk ik ook dat het goed is om de 'blanke' kinderen een infodag te geven over hoe omgaan met een allochtone jongeren of iets dergelijk. We zien in ons dagelijks leven constant vreemden maar kinderen kunnen wreed zijn voor elkaar en een tikkeltje bruiner zien dan zij en je bent het mikpunt van pesterijen (geen idee of ze al zo'n info/toelichting geven, ik ken helemaal niks van scouts/chiro/...)
Het is voor de allochtone jongere natuurlijk ook het best direct mee te kunnen in de gewone groep. Zo leert hij het snelst nieuwe vrienden maken, de taal indien dit nodig is en de gewoontes.

Jasmien.Mertens
3rd February 2012, 14:12
Als leerkracht worden we overspoeld met begrippen als betrokkenheid, werkelijkheidsnabijheid en vooral diversiteit. In onze vrije tijd zou daar dan totaal geen rekening mee gehouden moeten worden. Jeugdbewegingen moeten een afspiegeling zijn van de wereld waarin we leven. Er hoeft geen onderscheid gemaakt te worden tussen groot en klein, arm en rijk, Belg of allochtoon.
Als allochtone kinderen naar een aparte jeugdbeweging gaan, worden ze nog meer in een vakje gestopt. We benadrukken dan dat ze ‘anders’ zijn.

Een jeugdbeweging is net de ideale manier om in contact te komen met leeftijdsgenoten. Ik heb er zelf vrienden voor het leven ontmoet, die ik op een andere manier nooit had leren kennen.
Het is wel een feit dat kinderen van allochtone afkomst minder snel de weg naar KLJ, scouts of chiro vinden. Dat is dan net het punt waaraan gewerkt moet worden. Door een aparte jeugdbeweging op te richten leggen, geven we het idee van diversiteit in onze samenleving op. Dat is zeker geen ideale oplossing.

Zoals Nic hieronder al aanhaalt, is een aparte jeugdbeweging praktisch heel moeilijk te realiseren. Je kan moeilijk voor elke nationaliteit een aparte jeugdbeweging oprichten. Onze chiro ligt vlak bij de grens met Nederlands. Wij hebben dan ook verschillende Nederlandse kindjes als lid. Het zou heel gek zijn om hen naar een aparte jeugdbeweging te laten gaan. Waarom zouden we dat dan wel organiseren voor andere allochtonen? Waar leg je dan ergens de grens?

Lien.Van.Bastelaer
4th February 2012, 16:18
Ik ben absoluut voor één groep, allemaal samen. Zelfs al heeft een allochtoon kind de Nederlandse taal nog niet helemaal onder de knie, dan nog zou hij/zij moeten opgenomen worden in een bestaande jeugdbeweging. Het is dan aan de leiding om de overgang vlot te laten verlopen tot het kind in kwestie volledig is opgenomen door de groep. Het is toch de bedoeling dat allochtone jongeren zich zo snel mogelijk aanpassen aan de samenleving en ik denk dat dat het snelst gaat wanneer ze niet gescheiden worden van de 'blanke' kinderen.

Barst
6th February 2012, 03:01
[QUOTE=nic.andriessen]De Raad van Europa stelde in een doorlichting vast dat het reguliere jeugdwerk in Vlaanderen er niet in slaagt Vlaamse en migrantenjongeren samen te brengen.[/QUOTE]
Zijn dat dezelfde 'idioten' - m'excuse - van de Raad van Europa die hier een paar jaar geleden een franstalige(!) Zwitser hebben losgelaten om de Belgische taalwetgeving te gaan 'verbeteren'... op vraag van n.b. de franstaligen? :clap:

M.i. niet weinig veel te kort door de bocht, temeer daar zowat iedereen in Europa erkent dat m.n. Vlaanderen met zijn succesvolle jeugdbewegingen te benijden valt (in andere Europese landen kunnen ze daar nl. alleen maar van dromen!)...

Burgemeester Somers van Mechelen legde de vinger op de wonde, toen hij gisteren in de Zevende Dag stelde dat momenteel 15% van de Mechelse jeugdbewegingen bevolkt wordt door precies de geviseerde allochtone jongeren. Twee keer raden wat het effect zal zijn van een versbakken allochtone jeugdbeweging in Mechelen: 'Hey Mustafa, gij zijt gene van ons meer, want gij zit daar nog bij die stom Vlamingen!'???!

Is daarmee niet met één pennentrek alle moeite die onze jeugdbewegingen zich de afgelopen jaren hebben getroost om zich open te stellen voor iedereen, compleet van de kaart geveegd? Met name dan het feit dat de meeste jeugdbewegingen hier ten lande de afgelopen tijd echt wel moeite hebben gedaan om hun 'ideologisch profiel' te verruimen naar andere bevolkingsgroepen??

'Fin, wil maar zeggen dat:
-we met de hoogdravende ideologische retoriek van de Raad van Europa de zaak zéker niet opgelost zullen krijgen, wel integendeel: de contraproductieve effecten van dergelijke maatregel zullen blijken uit een geringere integratie en - vooral - een toenemende segregatie/polarisatie!
-we best de weg van de geleidelijkheid blijven bewandelen: het label 'katholiek' moet blijvend geherdefinieerd worden in etymologische zin - 'voor iedereen' - en vanuit die optiek zijn we goed bezig, zij het dat 15% zeker nog wel beter kan... (hallo, katholieke beleidsvoerders!)
-een van bovenuit opgelegde 'knuffelpolitiek' weinig soelaas biedt voor de concrete noden hier en nu: inmiddels zijn - gelukkig - ook wel oprecht 'links' en/of 'katholiek' denkende mensen er achter gekomen zijn dat het schermen met 'gelijke kansen' en 'mensenrechten' of wat dan ook een gegeven is dat zich in de eerste plaats op lokaal niveau moet kunnen realiseren. Bijgevolg zullen ook de criteria van geleidelijkheid en verantwoordelijkheidszin vanwege de twee betrokken partijen in ogenschouw genomen moeten worden... Waarom hebben die islamitische vaders het er zo moeilijk mee dat hun zonen en vooral dochters het zo goed (zouden) kunnen vinden in die (Vlaamse) jeugdbeweging? Juist ja...
-ik het tegelijk in functie van voorgaande argumentatie bijzonder funest vind en blijf vinden dat sommige - niet zelden welgestelde! - autochtone burgers de eigen identeit uitsluitend menen te kunnen ontlenen aan een zich-afzetten tegen al wat ook nog maar 'ruikt' naar anders-zijn... In dat geval: armoe troef! Maar ik blijf er de hoop en het geloof aan koppelen dat met name leraren (in spe) hier het verschil (zullen) kunnen maken??! :)

p4u12767
7th February 2012, 20:02
[QUOTE=Barst][I]
Burgemeester Somers van Mechelen legde de vinger op de wonde, toen hij gisteren in de Zevende Dag ...
[/QUOTE]

Ik vond zijn opmerking over de verantwoordelijkheid niet zo zeer te leggen bij de jeugdbeweging maar bij de ouders van de allochtone jongeren de nagel op kop. Want als ouders "bang" zijn van een jeugdbeweging, gaan ze hun kinderen zeker niet aanmoedigen om er naartoe te gaan. Bang dat de dochters in contact zouden komen met jongens, dat er geen halal eten geserveerd zal worden, ...
Ik vond het dan ook een goed voorstel om via de moskee de ouders te bereiken want een imam is een zeer invloedrijk persoon waar ze naar luisteren. Als hij kan duidelijk maken hoe belangrijk een jeugdbeweging is in de ontwikkeling van sociale vaardigheden, is dat al een grote stap vooruit. De vraag blijft natuurlijk of de imam zelf voor het idee gewonnen is ...

kaat.vennekens
18th February 2012, 13:56
Persoonlijk kan ik mij ook wel ergens vinden in een aparte jeugdbeweging voor allochtone jongeren.
Ik ben zelf ook leidster bij de KLJ en wij hebben sinds dit werkjaar 7 allochtone kinderen, die elke zondag naar de KLJ komen.
Twee kinderen van de zeven hebben de Nederlandse taal onder de knie. De andere vijf kinderen spreken geen Nederlands. Dit bemoeilijkt de activiteit terwijl we de uitleg geven en terwijl we de activiteit uitvoeren. Hier lijdt het leidingteam onder, maar ook vooral de andere leden. Zij worden ergens geremd in hun spelen. Ook de ouders van de kinderen spreken geen Nederlands, dit was het eerste struikelblok. Zij weten niet wat een jeugdbeweging is, zij denken dat wij een kinderopvang zijn. En vinden het raar dat wij op zaterdag niet ‘open’ zijn.
Maar wat ik het ergst vind, is dat onze 'gewone' leden op zondag niet meer naar de KLJ komen. Wij hebben hen persoonlijk gevraagd wat de reden is. En deze is de allochtone jongeren. Zij domineren de namiddag en maken het onaangenaam voor de andere leden.
Ligt dit aan ons als leiding? Ja, dat kan. We hebben al verschillende methoden gehanteerd en hebben dit al meermaals besproken op vergaderingen, maar weten niet wat we nog kunnen doen. We zijn met de jeugddienst van het dorp gaan praten, met het provinciaal bestuur van KLJ en hopelijk komt hier binnenkort een oplossing voor. Want deze manier van werken, werkt absoluut niet motiverend.
Als er dan een aparte jeugdbeweging komt voor die allochtone kinderen, kunnen zij zich hier eerst wat meer integreren in onze cultuur en maatschappij. Om dan bijvoorbeeld na verloop van tijd zich te wenden tot een jeugdbeweging in een dorp.