PDA

Bekijk de volledige versie : Pijn aan handen en armen door examens


jens.rymen
27th January 2012, 15:13
Steeds meer studenten ondervinden problemen bij het invullen van schriftelijke examens. De jongeren zouden niet meer in staat zijn lange essayvragen met de pen in de hand te beantwoorden zonder pijn aan de handen of armen.
Tijdens het schrijven maakt u constant dezelfde, kleine bewegingen. Bij wie dit niet gewend is, kan dat de spieren overbelasten en leiden tot bijvoorbeeld ontstekingen.

Kinesisten raden daarom aan om geregeld andere bewegingen uit te voeren wanneer u veel moet schrijven. De examens van heel wat universiteits- en hogeschoolstudenten bestaan vaak uit lange essayvragen.

Tenniselleboog

Schrijfknobbels zijn een veel voorkomend gevolg, maar het kan nog erger. B. Creemers (20), derdejaarsstudente rechten, hield een tenniselleboog over aan de examens van vorig jaar.

“Tijdens het schooljaar moet ik bijna nooit iets schrijven, enkel werkjes typen op de computer. Maar mijn eerste examen was een essay van twaalf pagina’s.” Dat deed haar arm, die al wat gezwollen was van het schrijven tijdens de blok, geen goed.

Drie weken later had ze nog altijd last van haar arm. Professor Nan Torfs van de Universiteit Hasselt wijst erop dat studenten vaak te veel schrijven op hun examen.

“Ze antwoorden naast de kwestie of schrijven hele artikels over. Maar computerexamens zijn geen alternatief. Het is belangrijk dat studenten zich schriftelijk uit de slag leren trekken, met het oog op het latere beroepsleven.
___________
Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1110763/pijn-aan-handen-en-armen-door-examens.aspx

Eigen mening: om in de stemming van de examens te blijven een klein artikeltje over pijn aan handen en armen door het vele schrijven tijdens de blok en tijdens de examenperiode.
Zelf ondervind ik hier geen last van, ik prijs mezelf gelukkig dat ik van dit soort problemen gespaard blijf.
Wat ook klopt is dat examenvragen met hele lange antwoorden opgelost worden. Als je dan gedurende het jaar niet zoveel moet noteren kan dit inderdaad negatieve gevolgen hebben op de spieren.

Jasmien.Mertens
28th January 2012, 13:06
Ik heb er gelukkig de voorbije jaren niet veel last van gehad, maar ik begrijp het probleem wel. Proffen verwachten wel een volledig juist antwoord, maar dan toch zo beknopt mogelijk. De lengte van het antwoord is voor studenten nu eenmaal moeilijk om in te schatten.
Studenten zullen de capaciteit om te schrijven later nodig hebben in het beroepsleven, stelt Professor Nan Torfs. Dat betwijfel ik. Onze maatschappij evolueert technisch steeds sneller, waardoor de studenten nu tijdens het schooljaar al amper met de hand moeten noteren. Later in het beroepsleven zullen we dat ook steeds minder moeten doen, hoe spijtig dat ook is. Daarom denk ik dat het goed zou zijn om een gezond evenwicht aan examenvragen te voorzien. Sommige examens kunnen via de computer afgelegd worden, anderen moeten schriftelijk, waarbij er een goede variatie tussen korte en lange antwoorden moet zijn.

Evelien.Van.Lieshout
29th January 2012, 17:20
Ik moet Jasmien hierin gelijk geven. Ik dacht ook al "in het beroepsleven wordt bijna niets meer met de hand geschreven!". Zelfs leerkrachten hoeven geen mooi bordschrift meer te hebben, als alternatief hiervoor heb je PowerPoints en het Smartboard.
En nu nog een weetje: Bij het examen geschiedenis moesten we een tekst schrijven over het Colosseum, bij het schrijven van deze tekst ondervond ik ook veel last aan mijn pols. Dit toont aan dat ik het schrijven echt niet meer gewoon ben en dat ik veel te vaak mijn laptop bovenhaal. Hopelijk overleeft mijn pols het examen PDV nog...

evelien.kolsteeg
31st January 2012, 18:38
Ik heb altijd al last gehad van kramp in de pols en arm als ik lang moet schrijven. Ik kan niet zeggen dat het nu, tijdens het hoger onderwijs, erger zou geworden zijn. Misschien moet er wel meer aandacht besteed worden aan schrijftechnieken. We hebben allemaal schoon schrift en dergelijke gehad, maar de echte techniek, die vanuit de pols komt kan misschien nog wat oefening gebruiken. Zo kan je eens bewust letten op de druk die je op de pen, en het papier uitoefent. Minder druk zetten zorgt ook voor minder krampen. Tips als deze zou ik graag een keer ontvangen. Want hoe we het ook draaien of keren, schrijven blijft een broodnodige vaardigheid, en zo hoort het ook.
Er worden onnoemlijk veel tips gegeven omtrent zithouding, slaaphoudingen en zo meer, waarom dan niet over schrijfhouding? Het zal mij in ieder geval minder krakende polsen en krampen brengen.
Het is niet onbelangrijk om je polsen en armen een moment van rust te gunnen tijdens het examen. We willen het natuurlijk zo snel mogelijk op papier krijgen, maar een kleine pauze in het midden van een schrijfsessie kan ontzettend deugd doen, zeker als je het niet meer gewend bent van te schrijven.

Noël Van Thielen
1st February 2012, 23:49
Volgens mij zullen wij als toekomstige leraar/leerkracht, alles te maken krijgen met een digitale manier van lesgeven. Het is nog niet zo gek om te voorspellen dat alle leerlingen een laptop gebruiken om notities te nemen en hun cursus digitaal in te vullen. Hieruit volgt dat ook het examen digitaal wordt afgelegd. Dit zorgt uiteraard voor vele voordelen maar ook voor nadelen. Toch denk ik dat dit de toekomst wordt!

Nathalie.Tops
3rd February 2012, 22:56
[QUOTE=Noël Van Thielen]Volgens mij zullen wij als toekomstige leraar/leerkracht, alles te maken krijgen met een digitale manier van lesgeven. Het is nog niet zo gek om te voorspellen dat alle leerlingen een laptop gebruiken om notities te nemen en hun cursus digitaal in te vullen. Hieruit volgt dat ook het examen digitaal wordt afgelegd. Dit zorgt uiteraard voor vele voordelen maar ook voor nadelen. Toch denk ik dat dit de toekomst wordt![/QUOTE]

Aangezien de computer een steeds prominentere rol speelt in het onderwijs, denk ik dat jouw voorspelling zeker realiteit kan worden. Toch heb ik hier wel enkele bezwaren bij.

Examens digitaal laten afleggen zal het probleem niet oplossen, enkel verplaatsen. (denk maar aan de alom bekende 'muisarm'). Bovendien zal dit ervoor zorgen dat leerlingen meer moeite zullen hebben met het schrijven van duidelijke handgeschreven boodschappen.

Men kan wel opteren voor een tussenoplossing; laat leerlingen lange schrijfoefeningen op de computer maken. Dit zal zowel voor leerkracht als leerling gemakkelijker zijn. De leerling kan zijn antwoord zo vaak aanpassen als hij of zij wil (gedaan met het maken van talloze kladversies), wat het verbeterwerk voor de leerkracht wat aangenamer maakt.