PDA

Bekijk de volledige versie : Parket-generaal laat huiszoeking uitvoeren bij Antwerps parket


Barst
9th January 2012, 19:54
Parket-generaal laat huiszoeking uitvoeren bij Antwerps parket


ANTWERPEN - Het parket-generaal in Antwerpen heeft een huiszoeking laten uitvoeren bij de Antwerpse substituut, die de diamantdossiers onderzoekt en de diamantpolitie.


‘Ik kan alleen maar bevestigen dat er op mijn kantoor vorige week een huiszoeking heeft plaatsgevonden’, zegt substituut Peter Van Calster. De huiszoeking vond afgelopen donderdag plaats op een ogenblik dat Van Calster op skivakantie was. Ook de bureaus van zijn medewerkers werden onder de loep genomen.

‘Ik heb nog altijd geen idee waarover het gaat. Ik weet zelfs niet wat ze hier meegenomen hebben’, zegt Van Calster. ‘Maar ik ben er gerust in dat mij helemaal niets ten laste kan gelegd worden.’ Maar niet alleen het parket kreeg speurders over de vloer. Er vond vorige week ook een huiszoeking plaats bij de cel van de federale gerechtelijk politie die fraude in de diamantsector onderzoekt.

Waar het gerechtelijk onderzoek precies over gaat is niet helemaal duidelijk. ‘We kunnen alleen bevestigen dat er een gerechtelijk onderzoek loopt wegens valsheid van authentieke geschriften’, zegt Ben Zaijtman, de woordvoerder van het parket-generaal.

Over de inhoud van het onderzoek wil hij niets kwijt. Het onderzoek werd naar verluidt ambthalve opgestart op initiatief van de procureur-generaal en zou verband houden met de fameuze Zwitserse banklijst van HSBC die fiscus en parket in handen hebben. Op die banklijst figureren voornamelijk diamantairs en er wordt al meer dan een jaar onderhandeld om voor de diamantairs op de lijst een regeling uit te werken.

Fiscaal topadvocaat Axel Haelterman voert die onderhandelingen namens de koepelorganisatie Antwerp World Diamond Centre (AWDC). Aan de andere kant van de tafel zitten Frank Philipsen, de topman van de Bijzondere Belastinginspectie (BBI), en de Antwerpse procureur-generaal Yves Liègeois. Maar die onderhandelingen slepen al maanden aan.

Ondertussen voert Van Calster zijn onderzoek duchtig voort. Hij heeft niet de reputatie om voor een appel en een ei te schikken en wil tot het bot gaan. Of dat er iets mee te maken heeft is niet duidelijk, maar feit is wel dat er al geruime tijd ernstige spanningen zijn tussen het parket-generaal en het parket over de behandeling van het dossier HSBC en andere grote fraudedossiers.

De afgelopen weken en maanden zouden er al heel wat ‘oorlogsbrieven’ heen en weer gestuurd zijn. Sommigen zeggen dat de druk op Van Calster heel groot is om de diamantsector wat zachter aan te pakken.

‘Dit is een demarge of Van Calster te marginaliseren’, zegt een ingewijde. Of deze laatste démarche het laatste wapenfeit is van het parket-generaal in die oorlog of dat er effectief een sterk dossier tegen Van Calster bestaat, zal nog moeten blijken.


Blog DS, 09-01-2012