PDA

Bekijk de volledige versie : 'Mythische' lentevuurspin duikt na 116 jaar op in Lommel (video)


jens.rymen
6th January 2012, 19:19
Ons land is een nieuwe dierensoort rijker. ARABEL, de Belgische Arachnologische Vereniging, heeft de lentevuurspin na meer dan een eeuw herontdekt op de Lommelse heide. Helaas wordt het landschap daar ontwikkeld tot industrieterrein. “Willen we de spin redden, dan moeten we haar beschermen”, zegt arachnoloog Koen Van Weert in Het Belang van Limburg.
De vondst van ARABEL is zo ongewoon dat ze een vermelding kreeg in het wetenschappelijke tijdschrift ‘Natuur.focus’. De lentevuurspin heeft dan ook iets mythisch. De soort bleef na haar laatste beschrijving in 1896 welgeteld 116 jaren zo onzichtbaar dat ze de bijnaam ‘Monster van Loch Ness onder de Belgische spinnen’ kreeg.

Lieveheersbeestje

Maar de spin bestaat dus. Het mannetje heeft een opmerkelijk rode rug met zwarte stipjes, wat hem in Engeland de naam Ladybird Spider (lieveheersbeestje spin) opleverde. Het vrouwtje daarentegen heeft een onopvallende, zwarte verschijning. Ze is des te moeilijker te vinden omdat ze haar nest op en onder de grond maakt, waar ze insecten vangt en zich letterlijk door haar kroost laat uitzuigen.

Door die originele manier van leven, is de kans op een ontmoeting met de - overigens totaal ongevaarlijke - lentevuurspin voor leken dan ook quasi onbestaande.

Industrie

“De enige levensvatbare populatie in ons land, en tevens de grootste ter wereld, is gevestigd op het industrieterrein Kristalpark tussen Balen en Lommel”, zegt Koen Van Keer.

Het probleem is dat de soort maar heel beperkte verspreidingsmogelijkheden heeft. “Ze is niet in staat om, zoals andere spinnen, via spinseldraden lange afstanden te overbruggen, en over wegen of kanalen te zweven."

“Maar we willen er alles aan doen om die kolonie, met naar schatting 5.000 spinnen, alle overlevingskansen te geven", zegt de Lommelse burgemeester Peter Vanvelthoven (sp.a). "Er zijn geld en middelen uitgetrokken om te onderzoeken of de populatie kan worden verhuisd naar de Heuvelse Heide of de Sahara.”

De pogingen om de spin te verkassen, zijn tot nog toe jammerlijk mislukt.
______________

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1104286/mythische-lentevuurspin-duikt-na-116-jaar-op-in-lommel-video-2.aspx

Eigen mening: Merkwaardige ontdekking, een spin die voor meer dan 100 jaar niet opgemerkt werd. Wordt 'eindelijk' terug gespot.
Ik vraag me af hoe het mogelijk was dat deze spin zo lang "onzichtbaar" kon zijn. Het verkassen van deze spinnen naar een betere habitat lijkt me een mooi idee.
Ik hoop dat de soort nog lang mag blijven bestaan en nog verder kan uitgroeien!