PDA

Bekijk de volledige versie : Astronomen zien ten dode opgeschreven gaswolk


Barst
16th December 2011, 14:14
Prooi voor zwart gat


BRUSSEL - Een grote wolk kosmisch gas ontmoet in 2013 haar noodlot: het zwarte gat in het centrum van de Melkweg.


Astronomen hebben nabij het centrum van ons melkwegstelsel een gaswolk waargenomen die ten dode is opgeschreven: in 2013 passeert ze vlakbij een reusachtig zwart gat, en daarbij zal ze helemaal uiteengescheurd worden. Een team onder leiding van Stefan Gillesen van het Max Planck-Institut für extraterrestrische Physik in Garching bij Munchen beschrijft de ontdekking van de ongelukkige wolk in het vakblad Nature.

De sterrenkundigen hebben de gaswolk ontdekt met de Very Large Telescope (VLT), een Europese reuzentelescoop op een bergtop in Chili. De wolk is vier keer zo zwaar als de planeet aarde en ze spoedt zich met een snelheid van bijna 8,5 miljoen kilometer per uur in de richting van het reusachtige zwarte gat dat zich schuilhoudt in het midden van ons melkwegstelsel. Volgens de berekeningen van de astronomen zal de wolk in 2013 op amper veertig miljard kilometer van het zwarte gat passeren - naar kosmische normen is dat rakelings.


Zwaartekracht

Verwacht wordt dat de wolk daarbij helemaal uiteengescheurd zal worden door de zwaartekracht van het zwarte gat - die zwaartekracht trekt namelijk véél harder aan de delen van de wolk die het dichtst bij het gat komen dan aan de verderaf gelegen delen, en dat verschil in kracht verscheurt de wolk. Mogelijk komt een deel van het gas daarbij in het zwarte gat terecht, terwijl een ander deel verspreid wordt in de ruimte.

Als er gas in het zwarte gat terechtkomt, dan verwachten de astronomen dat er rond 2013 vuurwerk te zien zal zijn in het centrum van de Melkweg. Net voor het in het zwarte gat verdwijnt, wordt dat gas dan extreem verhit en in het rond geslingerd in een soort draaikolk. Daarbij zendt het intense straling uit. Als dat gebeurt, dan hopen de onderzoekers uit waarnemingen van die straling veel te kunnen bijleren over de processen die zich afspelen in de nabijheid van een zwart gat wanneer er materie in wordt opgezogen. Het zal de eerste keer zijn dat astronomen op deze manier live de vernieling van een gaswolk kunnen gadeslaan. Het zwarte gat zelf is nog nooit rechtstreeks waargenomen.


DS, 16-12-2011

Noël Van Thielen
21st December 2011, 13:55
Het leuke hieraan is inderdaad dat men voor de eerste keer echt zal waarnemen hoe een zwart gat een object werkelijk kan opslorpen. Het zwarte gat in onze Melkweg kan niet rechtstreeks worden waargenomen omdat zelfs licht niet kan ontsnappen aan de enorme kracht van een zwart gat.

Ik kijk alvast uit naar 2013! De kennis omtrent zwarte gaten is enorm beperkt. Ik geloof dat ze in Cern ook al geprobeerd hebben om een klein zwart gat te creëren om de duidelijke werking ervan te ontdekken.
We mogen van geluk spreken dat wij ver genoeg verwijdert zijn van het centrum van onze Melkweg!

Elise_v
21st December 2011, 22:00
Laat ons hopen dat dit in 2013 tot nieuwe, ongekende inzichten kan leiden omtrent onze moderne wetenschappen. Kennis over 'zwarte gaten' kan alles (en daarmee doel ik op de 'wetenschap') volledig op zijn kop zetten.

Ook ik kijk dus uit naar het moment dat onderzoekers 'live' de vernieling van de gaswolk kunnen meemaken omdat dit belangrijke, interessante informatie zou kunnen opleveren voor de toekomst.

jens.rymen
22nd December 2011, 12:49
Ik vind dit een zeer interessant onderwerp, zo'n tweetal jaar geleden ben ik op driedaags bezoek geweest aan de VUB. Ik heb daar een vier uur durende 'workshop' over astronomie gevolgd. Gedurende deze workshop hebben we de mogelijkheid gekregen om via de computer door reusachtige telescopen in de ruimte te kijken. Dit was enorm interessant. Daardoor mijn interesse in dit artikel. Zoals Elise en Noël al vermelden is onze kennis over zwarte gaten inderdaad enorm klein. Als geobserveerd kan worden hoe de gaswolk uiteen gescheurd wordt kan ons dit kennis bijbrengen over de werking van zwarte gaten.

Noël praat in zijn reactie ook over het CERN, volgens mij heb je het hier deels fout. Ze hebben niet geprobeerd zwarte gaten te creëren (dit zou namelijk enorm risicovol zijn). Waarvoor men wel vreesde toen dit project daadwerkelijk van start ging, was het feit dat er door de versnelling van de deeltjes ongewilde zwarte gaten zouden ontstaan en de aarde 'opgeslorpt' werd.

Noël Van Thielen
26th December 2011, 00:06
@Jens,
we gaan hier nu niet discussiëren, maar ik denk dat we beiden een verschillende bron geraadpleegd hebben!

Ik heb ooit gelezen dat men een mini zwart gat wou creëren om extra informatie op te doen.
Ik herinner me nog dat het echter meer in het belachelijke werd getrokken, en men ging vrezen dat de aarde werd opgeslorpt..