PDA

Bekijk de volledige versie : Prof wint prijs met boek over middelbaar onderwijs


Michael Van Deun
16th December 2011, 11:08
Prof wint prijs met boek over middelbaar onderwijs
vrijdag 16 december 2011, 03u00

Paul Janssenswillen schreef een boek over de dagelijkse schoolpraktijk in het middelbaar onderwijs in Limburg van 1878 tot 1970

© Ralph Gregoor

HASSELT - De 47-jarige Paul Janssenswillen heeft de 'Prijs eregouverneur Louis Roppe' gewonnen. Hij ontving die voor het boek dat hij schreef over de dagelijkse schoolpraktijk in het middelbaar onderwijs in Limburg van 1878 tot 1970.


Het provinciebestuur van Limburg reikt vijfjaarlijks de 'Prijs eregouverneur Louis Roppe' uit aan wetenschappers die jongeren stimuleren door Limburg op een andere manier te belichten. De jury, voorgezeten door huidig gouverneur en samengesteld uit professoren van Vlaamse universiteiten, heeft zich hiervoor gebaseerd op een aantal criteria.

Originaliteit

'We gaan na of het om een wetenschappelijke studie gaat over het cultuurhistorische, maatschappelijke of natuurlijke leefmilieu in Limburg', zegt professor Tom Brijs van de Universiteit Hasselt. 'De studie moet een levendige interesse opwekken bij jonge beleidsverantwoordelijken en wetenschappers in Limburg. Daarnaast letten we ook op de originaliteit van het onderwerp, het vernieuwend karakter en de vormgeving.'

Uit de dertien ingeleverde werkstukken koos de jury voor de studie Hoe was't op school, jongen? Pedagogische praktijken uit middelbaar onderwijs in Limburg 1878-1970 van de 47-jarige professor Paul Janssenswillen, afkomstig uit Overpelt. Hij legde de focus in een doctoraatproefschrift op een specifiek opvoedingsproject in het Limburgs katholiek en rijksonderwijs in de periode van 1878 tot 1970.

4.000 euro

'Ik heb vijftien jaar lang onderzoek gedaan naar de pedagogische praktijken in het middelbaar onderwijs van ongeveer 55 Limburgse scholen', zegt professor Janssenswillen. 'Daarbij vertrok ik meestal vanuit het dagelijkse ritueel en maatschappelijk leven van een school. In vier grote hoofdstukken onderzoek ik het verband tussen de provincie en het onderwijs, het verschil tussen het rijksonderwijs en het katholiek onderwijs, de algemene democratisering en het profiel van de leerkrachten, leerlingen en directie. Het boek dat is voortgevloeid uit het doctoraatschrift toont de evolutie van het middelbaar onderwijs in Limburg.' Naast het winnen van de prijs krijgt Paul Janssenswillen ook een geldsom van 4.000 euro.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=3I3JLPHF

Ik vind dit eigenlijk een heel leuk bericht, zeker omdat Paul Janssenswillen één van mijn docenten geschiedenis is. Ik durf ook zeggen dat ik eigenlijk veel respect heb voor deze man, omdat ik hem eigenlijk bewonder als leraar en als persoon. Hij is voor mij altijd al een groot voorbeeld geweest.
Dit bericht toont daarnaast ook zijn motivatie aan voor wat hij uiteindelijk heeft bereikt. Hij heeft 15 jaar onderzoek verricht om dit boek te schrijven, wat eigenlijk wel een enorme prestatie is. Ook het feit dat hij uit de dertien werkstukken is verkozen, zegt heel veel over de kwaliteit van het onderzoek en het werk dat hij heeft gericht. Hij kan vast en zeker trots zijn op zijn werk, en zijn leerlingen zullen dat zeker ook zijn!