PDA

Bekijk de volledige versie : Klacht na ‘fuck' op Ketnet


Barst
16th December 2011, 02:31
Klacht na ‘fuck' op Ketnet


BRUSSEL - Een moeder van twee kinderen heeft een klacht ingediend tegen de VRT naar aanleiding van de Ketnetreeks De elfenheuvel.


De vrouw noemt het taalgebruik in de reeks, die om 18 uur op tv komt, ongepast voor jonge kinderen. Ze was geschokt toen het personage Kyan in een ruzie met zijn vader ‘fuck off' zei, vooral omdat haar kinderen in het Nederlands en het Engels worden opgevoed. Ze vond ook het woord ‘trut' van het personage Maud niet kunnen en had het moeilijk met een scčne waarin Maud en Kyan ‘te suggestief' kusten, terwijl een nummer met de tekst ‘sex is in the air tonight' te horen was. De klacht is ingediend bij de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), de onafhankelijke mediawaakhond. Hij werd verworpen omdat de dame de precieze dag van de uitzending had moeten vermelden, wat ze niet deed. De vrouw had twee mogelijke data opgegeven.


DS, 15-12-2011

Sabrina
16th December 2011, 11:51
De dag van vandaag hoor je niets anders meer dan 'fuck', 'sex', 'bitch', ... en ga zo maar door. In België is er op dat gebied helemaal geen censuur!
Zelf erger ik mij hier ook meerdere keren aan.
Vorige week hoorde ik het woordje 'Neuken' nog op de radio. En dit om 8u s ochtends toen ik onderweg was naar school.
Ik vraag mij echt af waar dit naartoe gaat. In andere landen hebben ze hier wel een censuur op. Waarom België niet?
Ik steun deze vrouw volledig in haar verhaal. Wij als ouder proberen onze kinderen op te voeden als beleefde jongeren. Wij leren hen dat dit soort taalgebruik niet kan en dan gaan ze daar op tv hun laars aan vegen. Ketnet is vaak toch een soort van voorbeeld voor kinderen. Kinderen kijken op naar hun idolen en als deze dan afkomen met een fout taalgebruik, wel, leer dat maar eens af aan je kind.

Greet.VanDeun
19th December 2011, 22:55
Ik ben het gedeelteliijk eens met deze klacht, kinderen en jongeren nemen veel over van wat ze zien en horen van vrienden, tv,... dus heeft Ketnet de plicht om te zorgen dat er in hun programma geen grof taalgebruik of ongepaste situaties voorkomen. Over de slechte invloed van suggestieve achtergrondmuziek en het "suggestieve" kussen ben ik eerder verdeeld, kinderen moeten niet volledig in een brave 'luchtbel' leven en wie bepaalt wat ' te suggestief' is.

Jens.Mangelschots
20th December 2011, 22:28
Het spijt mij, maar ik huiver altijd als ik het woord censuur hoor. Wees maar zeer blij dat er in België geen censuur is zoals dat in andere landen wel bestaat. Zo'n dingen beginnen met woordjes als fuck en weet ik veel wat, maar waar eindigt zo'n censuur? Stel die vraag maar eens aan Amerikaanse komieken, die worden constant beknot door de FCC (mensen die fuck elke keer wegbiepen op tv).
En of ze het nu horen op Ketnet of op de school van vriendjes of van de ouders die heus wel ook eens vloeken, maakt het echt uit? Gaan we de Amerikaanse toer op waar we bij elk vies woordje beginnen te steigeren. Die zouden Music For Life trouwens ook al lang gecensureerd hebben: "We do give a tuut!"

mamaInge
21st December 2011, 18:16
Mijn mening: Ik zou deze mama aanraden haar kinderen in een glazen hokje te zetten want in onze huidige maatschappij is het moeilijk om kinderen nog weg te houden van eventuele 'schunnige praat'. Ik denk niet dat er al een kind is doodgegaan van een paar minder 'deftige' woordjes uit de 'Elfenheuvel'.

Sofie.DeWolf
27th December 2011, 16:43
Ik ben het helemaal eens met de mening van ‘mama Inge’. Kinderen worden overal geconfronteerd met ‘onfatsoenlijke’ taal. Het is onmogelijk om kinderen hiervoor te ‘beschermen’. Deze taal is in België ingeburgerd, iedereen spreekt af en toe zo’n taal. Een klacht indienen tegen de VRT is absoluut belachelijk. Kinderen komen na de eerste week in de kleuterschool zelfs al thuis met ‘onfatsoenlijk’ taalgebruik. Ze leren het gewoon van elkaar. Het maakt dus niet zo veel uit of de kinderen het nu op televisie horen of ergens anders. Dan over het liedje waarin ‘Sex is in the air tonight’ voorkwam, er is absoluut geen reden om jezelf hierin te ergeren. In zo goed als elk liedje komen seksueel getinte woorden voor. In het ene liedje al wat directer dan in de ander. Ze kunnen toch moeilijk elk getint woordje gaan wegbiepen, als men dat zou doen zijn er meer biepgeluiden te horen dan eigenlijke tekst. Ik zou zeggen, laat het gewoon voor wat het is. Tijden veranderen nu eenmaal.

Nico.Peeters
11th April 2012, 12:18
Ik vind de klacht onterecht.

Waarom?

Zoals al reeds is aangehaald horen de kinderen van overal al de 'slechte' woorden. Dus wat maakt 1 extra factor dan nog uit? Hierover klagen is hetzelfde als dweilen met de kraan open.
De kinderen leren de slechte praat toch, hoezeer je ze ervan probeert af te schermen.
De jeugd wordt ook steeds mondiger. Dit komt niet door de televisie.
Mijn mening: De opvoeding heeft een grote rol op de kinderen. Het is aan de ouders en de leerkrachten om slecht taalgebruik op te merken en af te keuren.

Tegen de tv gaan klagen dat de kinderen slecht taalgebruik hebben is nutteloos. Teken de kinderen klagen dat ze vloeken en geen tv meer laten kijken daardoor is veel effectiever.

Diethe Segers
11th April 2012, 12:37
Ik vind de klacht onterecht. Kinderen komen zo vaak in contact met 'schunnige' woorden en 'onfatsoenlijk' taalgebruik. Maar dit komt niet enkel van TV hoor. Er zijn zoveel externe factoren die het taalgebruik van kinderen kunnen beďnvloeden.

De Elfenheuvel is een goed programma, mijn kleine zus kijkt er elke dag naar. Zij heeft dit ook gehoord en zei zelf: oei, da's wel geen mooi woord hé. Voor de rest heeft ze er niets mee gedaan. Kinderen gaan heus niet dood van één keer een 'slecht' woord te horen op tv hoor!

Matthias.Krols
12th April 2012, 00:35
Deze klacht is echt wel lachwekkend. Je hebt een hele waslijst vol als je iedereen gaat aanklagen die zulke woorden gebruikt. Zulke woorden maken nu eenmaal deel uit van de hedendaagse wereld. Je moet je kind dus zeker niet afschermen van zulke woorden. Wat je wel moet doen, is je kind duidelijk maken dat zulke woorden ongepast zijn.
Een censuur op deze woorden vind ik dan ook zwaar overdreven. Je hoort deze woorden overal, waarom zouden ze dan ook niet op tv mogen komen? Zulke woorden sluiten soms zelfs aan bij het karakter van een programma. Dus soms eens een 'vuil' woordje kan echt wel geen kwaad...

p4u12767
12th April 2012, 11:42
Ik vind deze klacht ook overdreven want zoals anderen aanhalen als ze het niet van de Elvenheuvel leren dan wel van andere kinderen op school die bijvoorbeeld oudere broers/zussen hebben. Ik denk dat ouders hun kinderen dan heel duidelijk moeten maken wat kan en wat niet kan. Zoals Diethe aangaf weet haar zusje wel dat het geen mooi woord is, ze kent de betekenis maar ze gebruikt het zelf niet omdat haar ouders haar geleerd hebben om ermee om te gaan. Ik denk dat dat veel belangrijker en beter is dan alles verbieden. Daaruit blijkt natuurlijk ook dat ouders hun kinderen best niet alleen tv laten kijken en de tv niet gebruiken als 'babysit'. Ik vraag me af of de vrouw misschien gedacht had er munt uit te slaan (zoals vaak in Amerikaanse toestanden) of er werkelijk een probleem mee heeft.

Melissa Van Ostaeyen
4th May 2012, 21:21
Vreselijk overdreven. Als je je kinderen hun hele leven in een luchtbel laat leven, wat gebeurt er dan eens ze in de 'echte wereld' gegooid worden? Als ze naar school gaan horen ze zulk taalgebruik, als ze naar muziek luisteren horen ze het,... Ik ben geen voorstander van 'slecht taalgebruik' en als een leerling 'fuck *vul hier iets in waar de leerling zich aan ergert*' zegt, zal ik altijd 'Language!' of 'Let op je taal!' terugkaatsen. Als je echter telkens een klacht moet gaan indienen als je zoiets op tv hoort, dan ga je nog lang bezig zijn.