LuytenLieselot
12th December 2011, 09:33
BRUSSEL - Jongens lopen op alle fronten achter in het onderwijs. De universiteiten van Leuven, Brussel en Gent starten met een groot actieonderzoek: over vier jaar gespreid willen ze nagaan hoe scholen ertoe kunnen bijdragen dat ook jongens beter presteren.
De ongelijke prestaties van jongens en meisjes op school baren wetenschappers en beleidsmakers zorgen. Niet dat élke jongen het slecht doet op school en elk meisje goed, maar de verschillen tussen beide groepen zijn frappant.
Na het lager onderwijs heeft 15 procent van de jongens een jaar schoolse achterstand, tegenover 14 procent van de meisjes. Na het secundair is die verhouding al scheefgetrokken tot 41 procent (jongens) en 29 procent (meisjes). Liefst 11,4 procent van de jongens verlaat het middelbaar onderwijs zonder diploma, tegenover 7,7 procent van de meisjes.
Er zijn ook twee keer zoveel jongens in het buitengewoon onderwijs en in het deeltijds secundair onderwijs. Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V) lijstte de cijfers op in een parlementaire vraag aan de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A).
De minister wijst er in zijn antwoord op dat er ook verschillen zijn in het eerste jaar van het hoger onderwijs: 75 procent van de meisjes zonder studiebeurs slaagt in dat eerste jaar (inclusief deliberaties); van de jongens doet maar 66 procent dat. Voor jongeren met een studiebeurs liggen de cijfers telkens tien procent lager.
Sociologen van de Universiteit Gent en pedagogen van de universiteiten van Leuven en Brussel slaan de handen in elkaar om het probleem gezamenlijk te ontleden. Ze willen in de Vlaamse scholen zelf gaan kijken hoe die tewerk gaan, en wat er praktisch kan gebeuren om jongens bij de les te houden. Het actieonderzoek gaat vier jaar in beslag nemen en wordt gefinancierd door het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). Smet zegt er veel van te verwachten.
Tot in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw vertoonden meisjes schoolse achterstand: bij gebrek aan emancipatie stroomden ze onvoldoende door naar het hoger onderwijs. Keerpunt was het jaar 1998, toen voor het eerst meer meisjes hoger onderwijs aanvatten. Sindsdien regent het studies die wijzen op de slechtere prestaties van jongens.
‘In sommige landen lokt die omkering hevige polemieken uit', zegt de Gentse sociologe Mieke Van Houtte, medepromotor van het onderzoek. ‘Er zijn bijvoorbeeld Britse feministes die niet van een achterstand bij jongens willen horen. Zij zeggen dat meisjes en jongens in het onderwijs nu gelijke kansen krijgen, en dat jongens gewoon minder goed zijn op schools gebied.'
Van Houtte en haar collega's gaan daar niet van uit. Ze willen scholen ‘tools' aanreiken om het beste uit beide seksen te halen.
Bron: maandag 12 december 2011
www.destandaard.be
Eigen mening:
Over dit artikel ben ik enorm verbaasd. Dat jongens op alle fronten achter lopen in het onderwijs kan ik moeilijk geloven. Als ik zie dat alle topfuncties in de industrie ingevuld worden door mannen en in de nieuwe Belgische regering zie ik ook weinig vrouwen. Mogelijk is de reden hiervoor te zoeken in het feit dat vrouwen kiezen voor hun gezin in plaats van een carrière. Momenteel ben ik ervan overtuigd dat jongens en meisjes gelijke kansen krijgen in het onderwijs.
De ongelijke prestaties van jongens en meisjes op school baren wetenschappers en beleidsmakers zorgen. Niet dat élke jongen het slecht doet op school en elk meisje goed, maar de verschillen tussen beide groepen zijn frappant.
Na het lager onderwijs heeft 15 procent van de jongens een jaar schoolse achterstand, tegenover 14 procent van de meisjes. Na het secundair is die verhouding al scheefgetrokken tot 41 procent (jongens) en 29 procent (meisjes). Liefst 11,4 procent van de jongens verlaat het middelbaar onderwijs zonder diploma, tegenover 7,7 procent van de meisjes.
Er zijn ook twee keer zoveel jongens in het buitengewoon onderwijs en in het deeltijds secundair onderwijs. Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V) lijstte de cijfers op in een parlementaire vraag aan de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A).
De minister wijst er in zijn antwoord op dat er ook verschillen zijn in het eerste jaar van het hoger onderwijs: 75 procent van de meisjes zonder studiebeurs slaagt in dat eerste jaar (inclusief deliberaties); van de jongens doet maar 66 procent dat. Voor jongeren met een studiebeurs liggen de cijfers telkens tien procent lager.
Sociologen van de Universiteit Gent en pedagogen van de universiteiten van Leuven en Brussel slaan de handen in elkaar om het probleem gezamenlijk te ontleden. Ze willen in de Vlaamse scholen zelf gaan kijken hoe die tewerk gaan, en wat er praktisch kan gebeuren om jongens bij de les te houden. Het actieonderzoek gaat vier jaar in beslag nemen en wordt gefinancierd door het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). Smet zegt er veel van te verwachten.
Tot in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw vertoonden meisjes schoolse achterstand: bij gebrek aan emancipatie stroomden ze onvoldoende door naar het hoger onderwijs. Keerpunt was het jaar 1998, toen voor het eerst meer meisjes hoger onderwijs aanvatten. Sindsdien regent het studies die wijzen op de slechtere prestaties van jongens.
‘In sommige landen lokt die omkering hevige polemieken uit', zegt de Gentse sociologe Mieke Van Houtte, medepromotor van het onderzoek. ‘Er zijn bijvoorbeeld Britse feministes die niet van een achterstand bij jongens willen horen. Zij zeggen dat meisjes en jongens in het onderwijs nu gelijke kansen krijgen, en dat jongens gewoon minder goed zijn op schools gebied.'
Van Houtte en haar collega's gaan daar niet van uit. Ze willen scholen ‘tools' aanreiken om het beste uit beide seksen te halen.
Bron: maandag 12 december 2011
www.destandaard.be
Eigen mening:
Over dit artikel ben ik enorm verbaasd. Dat jongens op alle fronten achter lopen in het onderwijs kan ik moeilijk geloven. Als ik zie dat alle topfuncties in de industrie ingevuld worden door mannen en in de nieuwe Belgische regering zie ik ook weinig vrouwen. Mogelijk is de reden hiervoor te zoeken in het feit dat vrouwen kiezen voor hun gezin in plaats van een carrière. Momenteel ben ik ervan overtuigd dat jongens en meisjes gelijke kansen krijgen in het onderwijs.