PDA

Bekijk de volledige versie : Stormen en aardbevingen


Sofie.DeWolf
8th December 2011, 19:03
Stormen kunnen aardbeving veroorzaken

Tropische cyclonen kunnen aardbevingen veroorzaken, zegt een wetenschapper van de Universiteit van Miami.
Omdat zware stormen met veel regen de druk verminderen op tektonische platen en ze zo toelaten te verschuiven, kan een aardbeving ontstaan. Cruciaal zijn periodes van zeer hevige regenval, volgens de geofysicus. Sterke regenval leidt immers tot aanzienlijke erosie.
De bodem verliest dus materiaal en aarde. Zodoende komt druk vrij, wat bewegingen van tektonische platen bevordert. De wetenschappers onderzochten aardbevingen met een magnitude van minstens 6 op de schaal van richter, ter hoogte van Haïti en Taiwan. Zij stelden vast dat deze aardbevingen over een periode van vier jaar de neiging hadden op te treden na heel duidelijk natte seizoenen, met krachtige tropische stormen.
Het Belang Van Limburg
8/12/2011

Mening: Ik heb dit artikel gekozen enerzijds omdat ikzelf als keuzevak aardrijkskunde heb gekozen, maar anderzijds ook omdat ik hier absoluut niets van af wist. Ik heb door dit artikel wat bijgeleerd, een rede te meer waarom dit artikel interessant is. Ik had nooit gedacht dat een storm een aardbeving zou kunnen veroorzaken. In het artikel wordt geschreven dat zware stormen met veel regen de druk verminderen op tektonische platen en ze zo toelaten te verschuiven. Als dit inderdaad zo is, is het logisch dat de ene plaat makkelijker onder of boven de andere plaat kan schuiven (of zijdelings uiteraard). Zo kan er effectief een aardbeving ontstaan. Ik vind artikels zoals deze zeer handig om tijdens de lessen platentektoniek te gebruiken. Op zich kan de mens weinig doen aan het ontstaan van een storm. Dit neemt natuurlijk niet weg dat we er bewust van moeten zijn dat verschillende natuurselementen en gebeurtenissen in de natuur elkaar beïnvloeden.