lien.debusser
27th November 2011, 10:19
Haal ‘onschoolbare’ jongeren weg uit de scholen en bied ze een aparte opvang aan, bepleit Mieke Van Hecke, hoofd van het Katholiek Onderwijs. Zo niet dreigt een harde kern een hele school kapot te maken. 'Ze hebben al zeven maal zeventig maal nieuwe kansen gekregen.'
Wilt u het verbeteringsgesticht opnieuw invoeren?
'Dat soort opmerkingen heeft me gekwetst, alsof wij van plan zouden zijn die jongeren te dumpen. Ik deed mijn voorstel niet alleen in het belang van de scholen, maar in de eerste plaats uit bezorgdheid om die hardleerse jongeren zelf, aan wie we ook een toekomst willen bieden. En daar slagen we nu niet in binnen het onderwijs.
Vandaar mijn pleidooi om ze uit de scholen te halen en ze een apart traject met gespecialiseerde begeleiding aan te bieden. Bedoeling is uiteindelijk hun frustraties en hun negatieve zelfbeeld te counteren zodat ze wel een plaats in de samenleving vinden.'
U noemt ze 'onschoolbaar'. Dat klinkt als 'onopvoedbaar' of 'verloren voor de samenleving.
'Wij willen die jongeren net niet verliezen. Ik beweer ook niet dat ze geen onderwijs verdienen. Maar niet in een school. Het gaat om jongeren die vuilbakken in brand steken, dingen naar de leerkracht gooien, lawaai maken en bovendien een hele groep meesleuren, waardoor het lesgeven compleet onmogelijk wordt. Ik noem ze ''onschoolbaar'' omdat hun gedrag de mogelijkheden van een school te boven gaat.'
Het gaat vooral om allochtonen uit achterstandswijken, zegt u. Is dat niet stigmatiserend?
'Je kunt de problemen pas oplossen als je ze bij naam durft te noemen. Een groot deel van de doelgroep komt uit de allochtone gemeenschap. Ze groeien op in een omgeving met grote werkloosheid, taalachterstand, racisme en een algemeen gebrek aan toekomst. Het zijn jongeren die tegen school en maatschappij zeggen: de pot op. Om hen te bereiken, zullen we een beroep moeten doen op sociale werkers, psychologen en
interculturele experts.'
Waarom schakelt u die experts niet gewoon binnen de scholen in, zoals het Gemeenschapsonderwijs?
'Zelfs met meer geld en middelen kan een school die harde kern niet aan. School is een groepsgebeuren. Eén onwillige, hardleerse leidersfiguur kan de hele school naar beneden sleuren. Zulke leerlingen hebben een individuele begeleiding nodig.'
Dat bestaat toch al, onder de vorm van Time Out, bijvoorbeeld.
'Die bestaande initiatieven zijn van korte termijn. Time Out last bij een crisis een afkoelingsperiode in. Dat is geschikt voor meelopers, maar de harde kern hervalt telkens zij weer in de school komen. Voor hen moet er een traject op maat komen, dat minstens een jaar duurt.'
Uw voorstel druist in tegen het ideaal van inclusief onderwijs.
'Nogmaals, het gaat om jongeren met wie alles is geprobeerd. Om de Bijbel te citeren: ze hebben al zeven maal zeventig maal nieuwe kansen gekregen. Op een bepaald moment kan een school niet meer functioneren en biedt alleen een individuele aanpak nog soelaas.'
Als we eenmaal beginnen met aparte voorzieningen, worden 500 'onschoolbare' jongeren er al snel 5.000, of 15.000. Het is een makkelijk etiket om van lastige leerlingen af te raken.
'Dan onderschat u het professionalisme van leerkrachten, leerlingenbegeleiders en scholen. Die kunnen heel goed het onderscheid maken tussen de vrij kleine doelgroep die ik voor ogen heb, en andere leerlingen die al eens moeilijk doen.'
'Bovendien geloof ik dat we door de betrokken jongeren sneller uit het schoolcircuit
te halen, hun aantal ook kunnen beperken.'
Hoe verzoent u die harde aanpak met het christelijk onderwijsproject van zorg voor 'de
minsten van de mijnen'?
'Ook dat is een ongefundeerde, kwetsende kritiek die voorbijgaat aan de inzet van al die leerkrachten en directies die het beste van zichzelf geven om met die kwetsbare jongeren te werken. Op een bepaald moment moet men het belang van zijn school en de andere leerlingen voorop durven te stellen.'
Bron: zondag 27 november 2011, 05u00 Auteur: ls
De Standaard
Mijn mening:
Toen ik begon aan dit artikel dacht ik echt: 'Wat zegt dat hoofd van het Katholieke Onderwijs nu allemaal?'
Jongeren als 'onschoolbaar' bestempelen en ze uit de schoolse samenleving willen halen. Dit gegeven druist toch erg in tegen de visie dat we elke leerling een kans moeten geven als leerkracht.
Daarna las ik iets verder in het artikel en besefte ik eigenlijk dat ik van zo'n situaties absoluut nog niet op de hoogte ben. Zijn er effectief leerlingen die zo ver gevorderd zijn in hun ongepast gedrag zodat ze eigenlijk 'onschoolbaar' geworden zijn? Ik weet het niet zeker. Het artikel is niet echt duidelijk over hoeveel leerlingen en welke doelgroep exact dit gaat, want er wordt wel gezegd dat het vooral over allochtonen uit achterstandswijken gaat, maar dat lijkt me toch een beetje kortzichtig.
Ik vind dat een school zelf ook mee in staat kan zijn om gedrag te verbeteren en zo bestaan er effectief ook enkele initiatieven die in het artikel aangehaald worden, maar dan moet je als school er extra middelen voor krijgen want het vraagt volgens mij enorm veel energie. Ik kan ergens wel begrijpen dat op een gegeven moment de school met de handen in het haar terecht komt.
Wilt u het verbeteringsgesticht opnieuw invoeren?
'Dat soort opmerkingen heeft me gekwetst, alsof wij van plan zouden zijn die jongeren te dumpen. Ik deed mijn voorstel niet alleen in het belang van de scholen, maar in de eerste plaats uit bezorgdheid om die hardleerse jongeren zelf, aan wie we ook een toekomst willen bieden. En daar slagen we nu niet in binnen het onderwijs.
Vandaar mijn pleidooi om ze uit de scholen te halen en ze een apart traject met gespecialiseerde begeleiding aan te bieden. Bedoeling is uiteindelijk hun frustraties en hun negatieve zelfbeeld te counteren zodat ze wel een plaats in de samenleving vinden.'
U noemt ze 'onschoolbaar'. Dat klinkt als 'onopvoedbaar' of 'verloren voor de samenleving.
'Wij willen die jongeren net niet verliezen. Ik beweer ook niet dat ze geen onderwijs verdienen. Maar niet in een school. Het gaat om jongeren die vuilbakken in brand steken, dingen naar de leerkracht gooien, lawaai maken en bovendien een hele groep meesleuren, waardoor het lesgeven compleet onmogelijk wordt. Ik noem ze ''onschoolbaar'' omdat hun gedrag de mogelijkheden van een school te boven gaat.'
Het gaat vooral om allochtonen uit achterstandswijken, zegt u. Is dat niet stigmatiserend?
'Je kunt de problemen pas oplossen als je ze bij naam durft te noemen. Een groot deel van de doelgroep komt uit de allochtone gemeenschap. Ze groeien op in een omgeving met grote werkloosheid, taalachterstand, racisme en een algemeen gebrek aan toekomst. Het zijn jongeren die tegen school en maatschappij zeggen: de pot op. Om hen te bereiken, zullen we een beroep moeten doen op sociale werkers, psychologen en
interculturele experts.'
Waarom schakelt u die experts niet gewoon binnen de scholen in, zoals het Gemeenschapsonderwijs?
'Zelfs met meer geld en middelen kan een school die harde kern niet aan. School is een groepsgebeuren. Eén onwillige, hardleerse leidersfiguur kan de hele school naar beneden sleuren. Zulke leerlingen hebben een individuele begeleiding nodig.'
Dat bestaat toch al, onder de vorm van Time Out, bijvoorbeeld.
'Die bestaande initiatieven zijn van korte termijn. Time Out last bij een crisis een afkoelingsperiode in. Dat is geschikt voor meelopers, maar de harde kern hervalt telkens zij weer in de school komen. Voor hen moet er een traject op maat komen, dat minstens een jaar duurt.'
Uw voorstel druist in tegen het ideaal van inclusief onderwijs.
'Nogmaals, het gaat om jongeren met wie alles is geprobeerd. Om de Bijbel te citeren: ze hebben al zeven maal zeventig maal nieuwe kansen gekregen. Op een bepaald moment kan een school niet meer functioneren en biedt alleen een individuele aanpak nog soelaas.'
Als we eenmaal beginnen met aparte voorzieningen, worden 500 'onschoolbare' jongeren er al snel 5.000, of 15.000. Het is een makkelijk etiket om van lastige leerlingen af te raken.
'Dan onderschat u het professionalisme van leerkrachten, leerlingenbegeleiders en scholen. Die kunnen heel goed het onderscheid maken tussen de vrij kleine doelgroep die ik voor ogen heb, en andere leerlingen die al eens moeilijk doen.'
'Bovendien geloof ik dat we door de betrokken jongeren sneller uit het schoolcircuit
te halen, hun aantal ook kunnen beperken.'
Hoe verzoent u die harde aanpak met het christelijk onderwijsproject van zorg voor 'de
minsten van de mijnen'?
'Ook dat is een ongefundeerde, kwetsende kritiek die voorbijgaat aan de inzet van al die leerkrachten en directies die het beste van zichzelf geven om met die kwetsbare jongeren te werken. Op een bepaald moment moet men het belang van zijn school en de andere leerlingen voorop durven te stellen.'
Bron: zondag 27 november 2011, 05u00 Auteur: ls
De Standaard
Mijn mening:
Toen ik begon aan dit artikel dacht ik echt: 'Wat zegt dat hoofd van het Katholieke Onderwijs nu allemaal?'
Jongeren als 'onschoolbaar' bestempelen en ze uit de schoolse samenleving willen halen. Dit gegeven druist toch erg in tegen de visie dat we elke leerling een kans moeten geven als leerkracht.
Daarna las ik iets verder in het artikel en besefte ik eigenlijk dat ik van zo'n situaties absoluut nog niet op de hoogte ben. Zijn er effectief leerlingen die zo ver gevorderd zijn in hun ongepast gedrag zodat ze eigenlijk 'onschoolbaar' geworden zijn? Ik weet het niet zeker. Het artikel is niet echt duidelijk over hoeveel leerlingen en welke doelgroep exact dit gaat, want er wordt wel gezegd dat het vooral over allochtonen uit achterstandswijken gaat, maar dat lijkt me toch een beetje kortzichtig.
Ik vind dat een school zelf ook mee in staat kan zijn om gedrag te verbeteren en zo bestaan er effectief ook enkele initiatieven die in het artikel aangehaald worden, maar dan moet je als school er extra middelen voor krijgen want het vraagt volgens mij enorm veel energie. Ik kan ergens wel begrijpen dat op een gegeven moment de school met de handen in het haar terecht komt.