PDA

Bekijk de volledige versie : De eerste vishaak


Andy.Pinxteren
26th November 2011, 14:00
De vondst van enkele vishaken in Oost-Timor duwt de geschiedenis van de zeevisserij maar liefst 30.000 jaar achteruit.

Australische onderzoekers botsten op de vishaken uit bot in een grot in Oost-Timor. Naast het vissersgerief troffen ze ook de restanten van grote zeevissen, zoals tonijn, aan. De vondst is ongeveer 42.000 jaar oud, terwijl het oudste bewijs van visvangst op zee tot nu toe dateert van ‘slechts’ 12.000 jaar terug. De kunst van het varen heeft de mens al 50.000 jaar onder de knie. ‘De nieuwe vondst bewijst nu dat de vroege mens niet enkel een goede zeiler was, maar ook een goede visser’, schrijven de onderzoekers in Science. ‘Het vangen van grote vissen op zee vraagt heel wat planning en technologie, en we tonen nu aan de mens die zaken al veel vroeger dan gedacht onder de knie had. (kv)

Bron: eos-magazine 24 nov 2011

Eigen mening:

Persoonlijk vind ik dit een zeer interesant artikel omdat ik natuurlijk geschiedenis volg als vak maar ook omdat het mij blijft verbazen wat de "niet meer zo primitief blijkende" mens allemaal kon vervaardigen. En dit 50 000 jaar geleden.