PDA

Bekijk de volledige versie : Verwanten lanbouwgewassen met uitsterven bedrijgt.


Braekmans.Charlotte
24th November 2011, 09:22
Verwanten lanbouwgewassen met uitsterven bedrijgt.

Cambridge – In het wild levende verwanten van landbouwgewassen zoals biet, suikerbiet, tarwe, haver en sla worden met uitsterven bedreigd.


Dat blijkt uit de nieuwe zogenoemde rode lijst met bedreigde dier- en plantsoorten van de internationale natuurbeschermingsorganisatie IUCN. Volgens eurocommissaris Janez Potocnik is de daling van de instandhouding zorgwekkend, omdat het gaat om gewassen die van groot belang zijn voor de voedselzekerheid van Europa.

Met andere soorten is het nog ernstiger gesteld. Van de zesduizend onderzochte dieren en planten blijkt dat 44 procent van alle zoetwaterweekdieren, 37 procent van de zoetwatervissen en 23 procent van de amfibieën wordt bedreigd. Ook reptielen (19 procent), zoogdieren en libellen (15 procent) en vogels (13 procent) hebben het moeilijk, aldus de wetenschappers van het IUCN.

Volgens Potocnik is het van groot belang deze trend te keren. ”Als we de oorzaken achter deze daling niet aanpakken en niet snel iets doen om de daling een halt toe te roepen, zouden we daar echt nog eens een zeer hoge prijs voor kunnen betalen”, zegt hij in een reactie. De Europese Commissie gebruikt de lijst van IUCN als basis voor haar eigen rode lijst van bedreigde soorten.

Eerder dit jaar presenteerde Potocnik zijn nieuwe biodiversiteitsstrategie. Deze bestaat uit zes doelstellingen en twintig acties om de achteruitgang van de soortenrijkdom tegen te gaan. Zo zal hij extra goed opletten of lidstaten de Europese natuurwetgeving volledig en correct implementeren en uitvoeren.

Bron: Boerderij.nl 24.11.2011
http://www.agd.nl/Artikel/576686/Verwanten-landbouwgewassen-met-uitsterven-bedreigd.htm

Eigen Mening:
Ik zou het erg vinden als al de planten en dier soorten die bedrijgt zijn, zouden verdwijnen. Ik denk ook dat men dit verkeerd aanpakt. De boeren willen meer voor hun gronden, ten koste van de natuur. Hoewel natuur aanhangers, meer voor de natuur willen ten kosten van de boeren. Ik denk dat de beste oplossing is dat deze hand in had zouden gaan. Mijn vader is landbouwer, en heeft zopas nog vernomen dat men 200 Ha wilt afnemen om er riet op te zetten. Hoewel, riet absuluut geen meer waarde heeft. Als deze gronden van de boeren worden onteigend. Krijgen zij hier zo goed als niet voor terug. Verliezen dus hun grond, het voedsel voor hun dieren en krijgen hier geen vergoedingen voor. Dat vind ik niet kunnen. Ik dat het beter zou zijn om de landbouwer premie's te geven als ze met hun gronden doen wat ten goede komt van de natuur.

Michael Van Deun
24th November 2011, 09:52
Het is altijd een spijtige en triestige zaak als planten en/of dieren met uitsterven zijn bedreigd. Ik denk dat het dan ook de bedoeling is dat alle mensen samen ervoor strijden dat dit niet kan gebeuren. Ik sluit mij daarbij ook volledig aan bij de mening van Charlotte, dat boeren eigenlijk deels verantwoordelijk zijn hiervoor omdat zij enkel meer willen produceren ten koste van de natuur. Daar moet dringend verandering inkomen!
Het is natuurlijk een goede zaak dat boeren meer willen én kunnen produceren, want mensen hebben natuurlijk voedsel nodig om te overleven en uiteraard moet ook de economie blijven draaien.
Wat betreft die dieren gaat dat veel verder, want het hele ecologische systeem wordt zwaar verstoord hierdoor. Dat gaat nog een heleboel negatieve gevolgen met zich meebrengen. Sommigen dieren eten van bepaalde planten. Als die planten worden bedreigd, sterven uiteindelijk ook die dieren uit die geen voedsel vinden. Dieren die dan voorgaande fase in de voedselkringloop gebruiken als voedsel komen dan ook in de problemen. En ga zo nog maar een tijdje verder ... In extreme mate en op lange termijn sterven er zoveel planten en dieren uit dat ook de mens niet meer voldoende kan overleven. Een mens heeft dieren nodig omdat hij uit dit vlees bepaalde stoffen nodig heeft. En ik denk niet dat bepaalde mensen het zien zitten om binnen een aantal jaren als vegetariër door het leven te gaan!