PDA

Bekijk de volledige versie : Bacteriën 30.000 jaar geleden al bestand tegen antibiotica


Lindl Wijnants
24th November 2011, 07:18
Bacteriën 30.000 jaar geleden al bestand tegen antibiotica

woensdag 23 november 2011 om 08u57

Bacteriën moesten al aanvallen afslaan voor er mensen waren.

In het wetenschappelijke topvakblad Nature stond er een op het eerste gezicht al even onwaarschijnlijke vaststelling: in de permafrost van Canada zijn 30.000 jaar oude bacteriën aangetroffen die al over genen beschikten waarmee ze weerstand tegen antibiotica hadden. Het is niet eens duidelijk of er in die tijd al mensen waren in wat nu Canada is, maar het is wel zeker dat er toen nog geen antibiotica op de markt waren.

Waar komen die resistentiebevorderende genen dan vandaan? Van de noodzaak om weerstand te ontwikkelen tegen natuurlijke antibiotica, zeggen wetenschappers. Want uiteraard waren er vroeger ook al aanvallen op het welzijn van bacteriën, zonder dat daar iets als een farmaceutische industrie voor nodig was. Ook de niet-menselijke natuur introduceerde systemen om de kwalijke gevolgen van een bacteriële besmetting te bestrijden.

Omdat veel van onze synthetische antibiotica het resultaat zijn van het kopiëren van toxische moleculen geproduceerd door schimmels of andere bacteriën, kan het nieuwe inzicht verklaren waarom bacteriën er soms in verrassend korte tijd weerstand tegen ontwikkelen: ze hebben voorkennis van zaken! (DD)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/bacterien-30-000-jaar-geleden-al-bestand-tegen-antibiotica/article-4000008969047.htm

Mening: Ik heb dit artikel gekozen, omdat er al jaren wordt gezegd dat te vaak antibiotica nemen slecht is. Zo wordt de bacterie namelijk immuun voor het antibioticum.

Ik heb er nooit bij stil gestaan. Dat er al veel langer geleden bacteriën bestonden die bestand zijn tegen antibiotica. Vooral omdat er toen nog geen antibiotica bestond voor de mens. Dit brengt natuurlijk nieuwe theorieën met zich mee. Ik ben benieuwd wat de wetenschap met deze informatie zal doen.

Daan.Nijs
25th November 2011, 14:36
Leuk dat er zoiets is ontdekt, nu kan men gaan onderzoeken hoe men antibiotica kan maken waarbij de bacteriën zich niet zo snel zullen aanpassen. Natuurlijk geef ik nog altijd de voorkeur aan ons natuurlijk immuunsysteem. Aan de andere kant vind ik het niet erg vreemd. Als je erover nadenkt is het toch logisch dat bacteriën die worden aangevallen zich gaan aanpassen. Dat doet elk organisme en het heet evolutie. De snelheid waarmee is natuurlijk een ander verhaal.

Ilja.Bogaerts
25th November 2011, 23:22
Ik vind het ook zeer goed dat er zoiets is ontdekt. Door zo een ontdekkingen komt men steeds meer te weten over bacteriën die ons ziek maken.

Zoals al vermeld is er al veel commotie geweest rond de weerstand van bacteriën en dat ze steeds resistenter worden. Daan zegt dat we door deze ontdekking betere antibiotica gaan kunnen maken, zodat bacteriën zich minder snel kunnen aanpassen. Ik denk daarentegen dat deze ontdekking daar niet veel verandering in zal kunnen brengen. We weten al langer dat bacteriën zich snel kunnen aanpassen en hebben hier dan ook al langer proberen op in te spelen. Spijtig genoeg zonder succes.

We weten nu wel hoe het komt dat bacteriën zich kunnen aanpassen en het artikel vermeldt dit ook. Dit komt namelijk doordat ze voorkennis van zaken hebben.

Ik verkies ook liever het natuurlijke immuunsysteem, maar als antibiotica je leven kan redden, slaag ik het zeker niet af. Daarom is het nodig dat we bacteriën beter leren kennen en is deze ontdekking zeker nuttig. Alleen gaat deze ontdekking er niet voor zorgen dat we ineens antibiotica gaan kunnen maken waartegen bacteriën niet resistent zijn.

Andy.Pinxteren
26th November 2011, 13:37
Ja ik volg een beetje Daan in dit artikel. Het is natuurlijk niet zo vreemd dat bepaalde bacteriën van 30 000 jaar geleden al een resistentie hebben tegen bepaalde antibiotica. Want als er schimmels zijn die antibiotica aanmaken om zich t ebeschermen, is het maar een kwestie van tijd dat bepaalde bacteriën hier imuun voor worden.