PDA

Bekijk de volledige versie : HIV: licht aan het eind van de tunnel?


Barst
14th November 2005, 01:31
,,Brit met hiv-virus spontaan genezen''


Een Brit, die drie jaar geleden seropositief was verklaard, zou de eerste persoon ter wereld zijn die op natuurlijke wijze het aidsvirus heeft overwonnen.


Het nieuws werd gisteren gemeld door diverse Britse zondagkranten. In augustus 2002 werd Andrew Stimpson (25) seropositief bevonden na een reeks onderzoeken. Veertien maanden later bleek uit een nieuwe reeks onderzoeken dat het hiv-virus volledig uit zijn lichaam was verdwenen, hoewel hij geen medicijnen had ingenomen.

Zijn dokters zijn vastberaden: er is geen sprake van een omwisseling van dossiers of stalen. In de vorige twee gevallen van ,,spontane genezing'' was het onmogelijk te bewijzen dat de positieve en daaropvolgende negatieve tests van dezelfde persoon afkomstig waren, zeiden de dokters. Nu heeft Andrew Stimpson toegezegd om onderzoekers een middel om het aids-virus te bestrijden te helpen zoeken.

Aan The Mail on Sunday verklaarde Stimpson over het moment dat zijn dokters hem het goede nieuws vertelden: ,,Mijn dokter kwam binnen en bleef maar zeggen: 'je hebt jezelf genezen, je bent fantastisch'.''

,,Ik kan de vraag niet van me afzetten of ik de remedie tegen aids in mij heb'', zei hij verder. ,,Het is beangstigend en verwarrend, maar het maakt dat ik me erg bijzonder voel''.

Diverse aidsexperts waarschuwden gisteren toch voor overhaaste conclusies. Er zijn wel eerder meldingen geweest van mensen die het aidsvirus lijken te zijn kwijtgespeeld, maar die konden later nooit bevestigd worden. Deborah Jack, hoofd van de Britse Aids Trust, zei aan de BBC: ,,Dit lijkt me een hoogst ongewoon geval te zijn en zonder verdere tests is het onmogelijk om er conclusies aan vast te knopen voor andere mensen die met het hiv-virus besmet zijn.''

Ook aidsexpert Patrick Dixon, van de internationale aidsvereniging Acet, noemde de zaak ,,zeer, zeer ongewoon''. ,,Ik heb al vaker dergelijke verhalen gehoord, onlangs nog uit Afrika, maar ze zijn nagenoeg nooit na te trekken,'' vertelde hij aan BBC News 24. ,,Je zou absoluut zeker moeten zijn dat beide stalen van precies dezelfde persoon afkomstig waren, dat ze niet met andere stalen door elkaar werden gehaald in het lab en dat er geen vergissingen zijn gemaakt bij het testen.''

De meeste aidstests speuren naar de aanwezigheid van antistoffen tegen het aidsvirus in het bloed. De tests zijn niet honderd procent betrouwbaar. Soms zien ze antistoffen waar er geen zijn, en wordt iemand ten onrechte als hiv-positief aangeduid. Een tweede, latere test kan dan uitwijzen dat er helemaal geen besmetting was. Misschien is zoiets bij de man uit Engeland gebeurd.

Het is ook mogelijk dat de eerste keer terecht een aidsbesmetting bij hem is vastgesteld, terwijl de test de tweede keer geen antistoffen vond, terwijl die er wel waren, maar misschien in een te lage concentratie om te worden opgepikt door de test. Artsen hebben de man daarom opgeroepen om zich opnieuw te laten onderzoeken, nu met gevoeliger tests.


DS, 14-11-2005 (hvde)

wim leenaerts
14th November 2005, 16:20
Zekerheid over de genezing of niet. Onderzoeken die man !!
Ik las overlaatst dat ook Jansen Pharmaceutica dicht bij een doorbraak staat wat betreft aids-bestrijding.

*muggenziftmode on*
Is het trouwens niet gewoon hiv ipv hiv-virus, tenslotte staat de "v" al voor virus...
*muggenziftmode terug op een laag pitje*

toon caers
6th December 2005, 19:05
Het was misschien gebazel van een getraind zakenman, maar eind vorig schooljaar is Fons Breydenbach (ringing any bells?) in onze school komen spreken. Hij zei dat eind dit jaar officieel bekendgemaakt zou worden dat Janssen Pharmaceutica het middel heeft ontdekt.

Nu nog goedkoop aanbieden... Of wacht ons een patentenoorlog?