PDA

Bekijk de volledige versie : Ötzi ontdooid


alexandra.moorkens
22nd November 2011, 17:29
[SIZE=5]Ötzi ontdooid[/SIZE]
De laatste mysteries rond de dood van ijsman Ötzi konden worden ontrafeld door hem te ontdooien. Negen uur lang sondeerden experts de mummie en namen ze weefseldeeltjes weg, wat resulteerde in een schat aan gegevens.
Auteur: Stephen S. Hall Fotograaf: Robert Clark

Kort na zessen op een druilerige novemberavond in 2010. Twee mannen in groene operatiekleding openen de deur van Ötzi’s koelruimte in het Südtiroler Archäologiemuseum in het Italiaanse Bolzano. Ze schuiven het bevroren lichaam op een roestvrijstalen brancard. De jonge wetenschapper Marco Samadelli heeft normaliter de taak om Ötzi permanent bevroren te houden, in de toestand waarin de beroemde neolithische mummie 5300 jaar lang bewaard is gebleven, sinds de dag dat hij, hoog op een naburige bergpas, werd vermoord. Maar op deze dag heeft Samadelli het krappe laboratorium tot 18 °C verwarmd.

Samadelli’s collega is de plaatselijke patholoog-anatoom Eduard Egarter Vigl, een man die hier als Ötzi’s ‘huisarts’ wordt aangeduid. Egarter Vigl onderwerpt de mummie aan porren en prikken die een geoefende, soms bruuske vertrouwdheid verraadden, terwijl een handvol andere wetenschappers zich in de tjokvolle ruimte voorbereidt op iets ondenkbaars: het ontdooien van de ijsman. De volgende dag, in een gehaaste opeenvolging van chirurgische ingrepen vergelijkbaar met de drukte rond een echte operatie, voeren de experts de eerste volledige autopsie op de ontdooide mummie uit, in de hoop nieuwe antwoorden te vinden op de vragen wie Ötzi was en hoe hij zo’n gewelddadige dood stierf.

Bron:http://www.nationalgeographic.nl/magazine/reportage/oetzi-ontdooid

Mening:
Ik was erg geschrokken toen ik dit bericht las. Het is normaal dat men meer wil weten over Ötzi en wat voor persoon dat hij was. Maar hem ontdooien is natuurlijk heel gevaarlijk. Want misschien kunnen ze hem niet terug bevriezen en gaat hij dus volledig verloren. Dat zou zonde zijn, want een ijsmummie is zeer zeldzaam.
Hopelijk vinden ze nuttige en nog onbekende zaken, anders zou het zonde zijn om zo een kostbare schat verloren te laten gaan. Dit zou een groot verlies zijn voor de historische wetenschap en wereld.

Nikki
22nd November 2011, 18:14
Dit artikel trok meteen mijn aandacht omdat ik zelf deze zomer nog in Ötztal het Özidorf bezocht heb. Naar mijn menig wisten ze al heel veel over hoe deze soort leefde. Daardoor vind ik het jammer dat de kans erin bestaat dat dit lichaam verloren kan gaan. Net zoals Alexandra zei, zou dit een groot verlies zijn voor de historische wetenschap.

alexandra.moorkens
22nd November 2011, 18:37
[SIZE=5]Ötzi’s laatste maaltijd[/SIZE]
Professor Klaus Oeggl onderzocht de maaginhoud van ijsmummie Ötzi. “Otzi komt iedere keer met nieuwe verassingen voor mij,” vertelt hij.

Auteur: Erwin Brunner Fotograaf: Robert Clark

Professor Oeggl, hoe zag Ötzi’s laatste maaltijd er uit?
We hebben in zijn maag sporen van vlees, vet en verschillende soorten plantaardig weefsel gevonden. Het plantaardig weefsel bestond voornamelijk uit fruitschillen en zaadvliezen. Dit lijkt er op te wijzen dat de laatste drie maaltijden van Ötzi uit vlees met brood bestonden.

U heeft het over de laatste drie maaltijden, u weet dus zelfs wat hij de maaltijden daarvoor heeft gegeten?
Ja, we weten uit een eerder onderzoek dat het verteerde voedsel in Ötzi’s maag-darmstelsel afkomstig is van minstens drie maaltijden. In de eerste maaltijd at hij steenbok, de volgende maaltijd at hij hert, en de laatste maaltijd at hij weer steenbok. Over het algemeen genomen dus een gebalanceerd dieet, afkomstig uit verschillende bronnen. Het was met name interessant om restanten van een made te vinden tussen het hertenvlees. Dat vlees was waarschijnlijk niet vers.

Zou dat kunnen betekenen dat hij voorraden mee had?
Dat zouden we op basis van de made in zijn maag inderdaad kunnen aannemen. Maar op de plek waar de IJsman in 1992 werd gevonden is ook een stukje verkoold steenbokbot aangetroffen, wat er op zou kunnen wijzen dat hij ter plekke vlees heeft bereid. Het is een beetje een raadsel: aan de ene kant hebben we een stukje verkoold steenbokbot gevonden, aan de andere kant we hebben geen concreet bewijs van een kampvuur aangetroffen. Bovendien had Ötzi geen werkende pijl en boog mee, dus als het vlees vers was, hoe is hij er dan aangekomen?

Kunt u aan de hand Ötzi’s dieet vaststellen om wat voor man het gaat, of hij bijvoorbeeld een simpele herder was of wellicht het hoofd van een stam?
Nee, we weten veel te weinig over eetgewoonten in die tijd om zoiets hard te kunnen maken. In een modern kookboek kun je recepten vinden die populair zijn onder mensen met weinig geld. Er zijn ook gerechten die kenmerkend zijn voor de bovenlaag van onze samenleving. Helaas hebben we geen Neolitisch kookboek. We weten dus ook niet veel over de variatie in eetgewoonten in die tijd. Op basis van mijn bevindingen durf ik dus echt geen beweringen te doen over Ötzi’s sociale status.

Bron:http://www.nationalgeographic.nl/actueel/oetzi-s-laatste-maaltijd

Mening:
Ik was ondertussen al wat verder op onderzoek uitgegaan en heb dit artikel toen gevonden. Vond het ook belangrijk om dit hier te plaatsen nadat ik al een aantal reacties op mijn post had gekregen.
Nu heeft men dus blijkbaar aan de hand van de autopsie op Ötzi, gevonden wat zijn 3 laatste maaltijden zouden zijn geweest.
Maar wat blijkt, ze kunnen hieruit niet afleiden, of hij zijn eten bewaarde of niet, of hij jaagde en hoe hij dan zou jagen, of hij zijn voedsel kookte of niet,... Dit zijn nog even grote mysteriën gebleven. Ook weet men nog steeds niet tot welke stand Ötzi behoorde, was hij rijk of net maar een herder?
De resultaten die men hier nu heeft gevonden zijn niet zo wereldschokkend of vernieuwend. Hopelijk vindt men nog andere zaken, die ervoor kunnen zorgen dat de ontdooiing niet voor niets is geweest.