Kathleen.Schrijvers
22nd November 2011, 13:40
De socialistische vakbond ACOD Spoor heeft dinsdag in enkele grote Belgische stations zoals Oostende, Kortrijk, Brugge, Gent, Leuven en Hasselt pamfletten uitgedeeld om de reizigers te wijzen op de gebrekkige spoorveiligheid. "De pamfletten waren in een mum van tijd uitgedeeld", meldt algemeen secretaris van ACOD Spoor Jos Digneffe.
De spoorveiligheid komt in het gedrang door de beslissing van de goederenvervoerder NMBS Logistics om de locomotieven niet uit te rusten met het veiligheidsssyteem TBL1+, argumenteert de vakbond. Dat veiligheidssysteem brengt treinen automatisch tot stilstand als ze met te hoge snelheid een rood sein naderen.
Digneffe begrijpt niet dat na het treinongeluk in Buizingen, waarbij in februari 2010 19 mensen om het leven kwamen, "het land te klein was omwille van de gebrekkige veiligheid en nu, anderhalf jaar later, beslist wordt om het veiligheidssysteem niet te plaatsen".
De algemeen secretaris onderstreept nog dat de actie dinsdagochtend geen hinder voor het treinverkeer veroorzaakte.
Bron : De Standaard 23/11/2011
Mening :
Ik ga uiteraard akkoord met Digneffe. Spoorveiligheid is in ons land al een tijdje een heikel punt. Het drama in Buizingen zit bij ons allen nog vers in het geheugen. Daarom begrijp ik niet dat men eenvoudigweg kan beslissen om dit veiligheidssysteem niet te plaatsen. De NMBS komt de laatste tijd haast enkel met negatieve berichten in het nieuws. Het lijkt mij dat ze er alles aan zouden moeten doen om hun imago op te poetsen, in plaats van zo nalatig te zijn.
De spoorveiligheid komt in het gedrang door de beslissing van de goederenvervoerder NMBS Logistics om de locomotieven niet uit te rusten met het veiligheidsssyteem TBL1+, argumenteert de vakbond. Dat veiligheidssysteem brengt treinen automatisch tot stilstand als ze met te hoge snelheid een rood sein naderen.
Digneffe begrijpt niet dat na het treinongeluk in Buizingen, waarbij in februari 2010 19 mensen om het leven kwamen, "het land te klein was omwille van de gebrekkige veiligheid en nu, anderhalf jaar later, beslist wordt om het veiligheidssysteem niet te plaatsen".
De algemeen secretaris onderstreept nog dat de actie dinsdagochtend geen hinder voor het treinverkeer veroorzaakte.
Bron : De Standaard 23/11/2011
Mening :
Ik ga uiteraard akkoord met Digneffe. Spoorveiligheid is in ons land al een tijdje een heikel punt. Het drama in Buizingen zit bij ons allen nog vers in het geheugen. Daarom begrijp ik niet dat men eenvoudigweg kan beslissen om dit veiligheidssysteem niet te plaatsen. De NMBS komt de laatste tijd haast enkel met negatieve berichten in het nieuws. Het lijkt mij dat ze er alles aan zouden moeten doen om hun imago op te poetsen, in plaats van zo nalatig te zijn.