PDA

Bekijk de volledige versie : Maastricht wil nationale wietpas


Jaan Vervoort
22nd November 2011, 00:06
Maastricht wil nationale wietpas
maandag 21 november 2011, 21u03
Bron: Belga

In navolging van Venlo wil Maastricht dat de wietpas in één keer landelijk wordt ingevoerd, en niet eerst in het zuiden van het land, zoals de Nederlandse minister van Veiligheid en Justitie, Ivo Opstelten, wil. Maastricht wil geen proeftuin zijn voor de pas.

Dat blijkt uit een motie die de gemeenteraad van Maastricht dinsdag behandelt. De motie is ondertekend door een meerderheid van de raad. In de motie eisen de partijen verder dat het Rijk opdraait voor de kosten van de invoering van de pas, en niet de gemeente.

De zes indieners van de motie vrezen dat coffeeshops de gemeente aansprakelijk stellen voor de opgelegde inkomstenderving. Voorzitster Manon Fokke van de PvdA-raadsfractie zei dat Opstelten dit soort kosten op de gemeenten wil afwentelen. 'Dat is te belachelijk voor woorden. Maastricht gaat geen enkele euro besteden aan de invoering van de wietpas.'

De Nederlandse regering wil deze pas invoeren in de drie zuidelijke provincies. Enkel inwoners van de gemeente waar de coffeeshop zich bevindt krijgen zo'n pas. Door die maatregel zijn buitenlanders niet langer welkom in de wietzaken en dat kan volgens de overheid de overlast rondom de shops de kop indrukken.

Maastricht blijft tegen de wietpas. 'Maar als die wordt opgelegd, dan wel allemaal gelijk onder hetzelfde juk.'

reactie: Ik vind het initiatief zeker en vast al goed (voor mij dan toch). Maar ik begrijp zeker en vast Maastricht dat ze het wil nationaliseren want anders hebben ze zowiezo minder klanten en dan rijden de buitenlanders toch gewoon naar een coffeeschop die niet in zo'n zone is gelegen.

Illya.Verstappen
22nd November 2011, 11:19
Ik vind de wietpas op zich een zeer goed initiatief, maar ik snap niet goed waarom de Nederlandse regering de wietpas niet ineens in heel het land invoerd. Buitenlanders zullen inderdaad de wiet wel vinden, ook al moeten ze dan iets verder rijden. De nationale wietpas zou inderdaad de algemene overlast bij coffeeshops kunnen verkleinen, maar nu verleggen ze het probleem gewoon een aantal kilometers. Ik vraag mij wel af wat er nu gaat gebeuren met de kwaliteit van de illegale wiet in België. Het lijkt mij dat deze nog slechter voor de gezondheid gaat worden. Ik ben benieuwd hoe de Belgische 'regering' hier op gaat reageren en welke acties ze gaan ondernemen.

Kathleen.Schrijvers
22nd November 2011, 12:14
De wietpas is inderdaad een goed initiatief. Maar, zoals eerder gezegd, geen plan waarbij men een proefperiode kan inlassen. Door deze wietpas slechts in drie provincies in te voeren, lost men het probleem niet op - integendeel.
De kans is groot dat de overlast zich gewoon verlegt naar naburige coffeeshops en daar dan ook geconcentreerder zal voorkomen, wat uiteraard ook geen oplossing is.
Net als Illya vraag ik mij ook af wat een eventueel genationaliseerde wietpas als effect zou hebben op België en haar druggebruikers. Dit is zeker iets waar onze regering voorbereid op zou moeten zijn.